I mellem ludere og lommetyve: Dansk musik hitter i Tyskland

Den årlige Reeperbahn Festival i Hamborg præsenterer danske bands og musikere, så de kan slå igennem i udlandet.

Dansk musikfremstød i Hamborg vækker genklang ude i verden. Nogle af de største spillere i musikbranchen samles i disse dage på Reeperbahn Festival for at opdage og opkøbe nyt talent – heriblandt en hel del danske navne.

Der er en konstant larm fra bilerne, der dytter, gasser op eller triller observerende afsted. Til venstre står en stor gruppe prostituerede i høje hæle og korte nederdele. De rykker de forbipasserende mænd i ærmerne med ordene "Hej søde", inden de sammen, arm i arm, smutter rundt om nærmeste hjørne og forsvinder for en stund.

Til højre sidder og ligger en samling punkere med ugegamle hanekamme, slidte jeans og gamle hættetrøjer. Rundt om dem flyder det med tomme ølflasker, et par store dovne hunde og hatte med bunden vejret, så du kan smide et par mønter ned i dem, så de kan komme igennem den næste nat.

Gaden Grosse Freiheit støder op til Reeperbahn, og samler tusindvis af mennesker hver aften og nat. (Foto: CHRISTIAN CHARISIUS © Scanpix)

500 koncerter, 70 scener, 37.000 mennesker

Jeg går langs Reeperbahn i Hamborg. Når bilerne holder stille, kan jeg høre den tunge bas, schlagersangene eller den hårde rockmusik fra blandingen af stripklubber, cafeer og kneiper, der ligger som perler på en snor klar til at servicere de laviner af turister, der vælter ud af busserne, som ankommer morgen, aften og nat.

Med den puls, der pumper på Reeperbahn i bydelen St. Pauli, virker det ikke som om, der er timer nok i døgnet til at absorbere alle indtrykkene. Èn gang om året, bliver der oven i købet sat trumf på i takt med, at bydelens mange spillesteder og klubber åbner dørene til 500 koncerter på fire dage, med bands fra det meste af verden – også Danmark.

Det er derfor jeg vender tilbage år efter år. For at opleve ny musik i dette forlystelseshorn af en gade, hvor kroppe bliver solgt, sjæle bliver fortabt og hjerter drukket halvt ihjel. Et paradoks at gå fra dér, hvor livets skyggeside er for åbent skue, og ind på de rå klubber, hvor livet og karrieren begynder for mange musikere.

Det er en tradition, at danske bands pakker deres varevogne, ruller ud på motorvejen med kursen mod Hamborg og Reeperbahn Festivalen. Geografisk er det bekvemt, logistisk nemt, og mulighederne for at spille sig tættere på ens succeskriterier er pænt store på festivalen.

Velvet Volume - her på scenen under den årlige P6 Beat Rocker Koncerthuset - er et af de danske bands, der spiller i Hamborg denne uge. (Foto: TORBEN CHRISTENSEN © Scanpix)

Et af verdens førende musikmarkeder

Blandt de 37.000 publikummer, fordelt på over 70 scener og spillesteder, står nemlig nogle af musikbranchens opkøbere. De, der vifter med en pladekontrakt, aftale om en turné i Europa eller andre partnerskaber, der kan være med til at grundlægge unge og håbefulde musikeres karriere.

- Tyskland konkurrerer med England om pladsen som verdens tredjestørste musikmarked og Tyskland er et vigtigt turnémarked for dansk musik, fortæller Anders Meisner, der er projektleder på det officielle danske fremstød ’The Danish Night at Reeperbahn Festival’.

Det er her, syd for den danske grænse, at der også er succes for dansk musik. Hovedbookeren på Reeperbahn Festivalen, Björn Pfarr, udtalte for et par år siden, at han beundrede den professionalisme, der fulgte med de danske bands, og at han ville ønske, at han kunne booke Lukas Graham hvert år – for så var der sikret både god musik og et trækplaster for publikum!

Anders Meisner kan også bevidne, at der er et øget fokus på toner fra Danmark, og udover at observere de danske pladeselskaber og agenter, der hvert år bruger festivalen til at booke andre festivaler og turneer i Tyskland og Europa, er der et stort pr-output.

- De danske bands har fået omtaler i såvel tunge nationale medier som Bild, Die Welt og så videre samt de lokale medier i Hamborg. For eksempel har en dansk kunster prydet forsiden af Hamburger Abendblatt flere år.

Reeperbahn Festival er altså et vigtigt værktøj i opbygningen af et bands karriere på det tyske marked, som i øvrigt ofte hænger sammen og har en stor indvirkning på markederne i Østrig og Schweiz også. Det kan forklare, at vi i Danmark ofte kun ser skyggen af nogle navne, efter at de har optrådt på en scene i Hamborg. De er blevet opkøbt af internationale kræfter og kører efterfølgende rundt på landevejene syd for den danske grænse.

Chinah, der sidste år blev kåret som P3 Talentet ved P3 Guld, er et af de danske grupper, der har optrådt på Reeperbahn Festival. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

Lever på den store Beatles-arv

Festivalen opstod under en særlig kombination. På den ene side, to fyrer, der brændende ønskede at lave en musikfestival. På den anden side, en forbruger undersøgelse blandt turisterne i Hamborg, der blev spurgt om hvad de bedst kunne lide – egentlig for at satse på noget andet end Reeperbahn, der er slidt i ry og rygte. Svaret var entydigt fra turisterne – Reeperbahn!

Siden 2006 har den vokset sig til en vigtig størrelse i musikbranchens øjne – og naturligvis de mange blandt publikum, der hver år indløser billet for at høre nogle af de navne, der kan ende med at være morgendagens store stjerner.

- Reeperbahn og St. Pauli-distriktet er en genial location for en musikfestival, siger Anders Meisner.

- Der er et væld af legendariske spillesteder. Tag for eksempel Indra, som er det spillested, hvor vi afholder 'The Danish Night At Reeperbahn Festival' – det var scenen, hvor Beatles startede deres Hamburg-eventyr i 1960. Paul, John, Ringo og George har bogstaveligt talt ligget og sovet i kælderen nedenunder Indra.

Flere af spillestederne bryster sig af, at have lagt scenegulv, kælderrum eller loft til medlemmerne fra Beatles, der i starten af 60’erne boede i Hamborg i et år, og spillede hele St. Pauli tyndt – flere koncerter, hver dag. Det var her, de grundlagde deres karriere i tidernes morgen – her de fik deres lærepenge.

Alt er ved det gamle i Reeperbahn

Man kan stadig forestille sig de fire unge mænd fra Liverpool, gå rundt på gader og stræder, grinende med en guitar i den ene hånd og en øl i den anden. Nu er det bare andre unge mænd og kvinder, som gør det – fra alverdens lande.

De er her bare i et døgn eller to, men en del håber stadig på at kunne opnå en lille del, af det som Beatles formåede.

Alt imens musikken spiller indendøre, aftaler bliver indgået og drømmene lever, buldrer boulevarden afsted lige udenfor døren. Den lever sit eget liv.

I de ti år jeg har været her, er der ikke sket meget og Reeperbahn virker ikke til at gennemgå samme hastige udvikling, som man ser med andre slidte og trætte områder rundt om i Europas storbyer.

Måske sker det en dag, men lige nu blomstrer Reeperbahn Festival i ånden fra forgangne tider og tiltrækker nyt liv til musikscenen i Tyskland.

’The Danish Night At Reeperbahn Festival’ præsenterer i år Velvet Volume, Irah, School of X og M.I.L.K.

Facebook
Twitter