Jamie Cullum: Jeg er stadig en jazzmand

Den engelske musiker dyrker den beskidte lyd på sit seneste album. Men tonerne er stadig blå, forsikrer han.

Begynd din læsning med at lytte i stedet.

I afspilleren øverst giver den engelske musiker Jamie Cullum et bud på, hvordan sangen 'Comes Love' ville have lydt anderledes, hvis han havde komponeret den for fem år siden og ikke i dag.

Han er nemlig blevet voksen, og det gør noget ved lyden.

- Jeg bliver ældre og laver anderledes ting, men jazzen er der stadig.

33-årig Jamie Cullum trækker en linje mellem ham selv og Eric Clapton, der er har levet dobbelt så længe. Ikke uden ydmyghed, men for at pointere, at selvom man musikalsk stikker i flere retninger, kan man godt være forankret i én genre.

- Han har lavet rock- og popmusik, han har snuset lidt til jazz, lavet både covernumre og egne sange, men han vender altid tilbage til at være bluesmusiker.

Og hvis Cullum kan slippe af sted med at slå de samme sving på sin karrieresti, ville det også være ganske tilfredsstillende, fortæller han.

Lyden af en jukebox

Siden gennembruddet med 'Pointless Nostalgic' i 2002 er det kun gået opad for Jamie Cullum. Debutalbummet skaffede ham en millionkontrakt med pladegiganten Universal, og i de seneste 10 år har han spillet for fulde huse – flere gange med et symfoniorkester i ryggen.

Med 'Momentum', der udkom for et par ugers tid siden, har han lydmæssigt flyttet sig fra den croonende førsteelsker til et mere beskidt udtryk a la New Orleans, fortæller han. Det er lyden af en støvet Würlitzer på den lokale på hjørnet frem for pauker og basuner foran flere tusinde mennesker.

- Jeg synes, det er musik der passer bedre på et værtshus end i en koncertsal.

Rygraden for et album

Tidligere har Cullum især gjort sig bemærket med genindspilninger af fordums tids store sange. Afdøde musikere som Thelonious Monk, Jimi Hendrix og Jeff Buckley er nogen af dem, der har leveret kompositionerne til Jamie Cullums albums gennem tiden. Men det er slut nu.

- Jeg har lært at stole på mine egne sange. At mine sange kan være rygraden for et helt album i stedet for at gemme sig bag covernumre. Det vidste jeg ikke før, siger Jamie Cullum.

Med den nye udgivelse føler han ikke, at han skal vise sit værd som jazzmusiker længere på samme måde som førhen. Faktisk er det med at kunne hvile i sig selv et gennemgående tema for 'Momentum', fortæller han.

Siden han udgav 'The Pursuit' i 2009 er han blevet gift og har fået to børn, og kernefamilien har uundgåeligt sat sig sine spor i sangene.

- Det handler dels om at være blevet mere ansvarlig, om at vokse og tage en mere voksen overbevisning på sig. Men det handler også om evnen til at kunne se mere klart tilbage på, hvem man var engang. Ikke at give slip på ungdommens nysgerrighed, begejstring og dumhed.

The Jazzman

Interviewet her er et led i den obligatoriske charmetur, der følger med en ny pladeudgivelse. Med sig har Jamie Cullum trukket rygtet om, at det er rock- og popmusikken, der er det virkelige fokus for ham i dag. Men det er spin, fortæller han.

- Pladeselskaber forsøger altid at sælge en vare med, at det er noget helt nyt. Skelettet på det her album er stadig the jazzman.

I aften kl. 21:30 giver Jamie Cullum koncert i Tivoli i København. Du kan høre ham fortælle mere om sig selv og sin musik i Kulturnyt på P1 i morgen kl. 18:10.

Facebook
Twitter