I lørdags sluttede en særpræget auktion på auktionssitet spot-sign.dk.
Normalt bliver der på hjemmesiden budt på annoncer i onlinemagasiner, kæmpe balloner med reklamebudskaber eller annoncepladser i Nordsjællandske bridgecentre. Men auktionen i lørdags var anderledes.
Det var nemlig rapperen Jokeren, man kunne byde på. Eller rettere - man kunne byde på hans kommende album.
Endte man som højestbydende, ville man blive hovedsponsor på Jokerens næste udgivelse og få rettigheder over albummet.
Sponsorater er det nye sort
Blandt andet kan man læse i Jokerens auktionsprofil, at hovedsponsoren får 10 års brugsret over albummets sange, design og foto, ligesom hovedsponsoren får et privat show af Jokeren samt merchandiserettigheder og produktfremstød efter nærmere aftale.
Det overrasker Fabian Holt, der er lektor i performancedesign ved Roskilde Universitet, og som har beskæftiget sig med samarbejdet mellem kunstnere og virksomheder.
- Sponsorater er det nye sort i Danmark inden for musik. Der er jo ikke rigtig nogen musikere, der tjener penge på deres plader, så sponsorering er ved at blive en grundpille inden for musikken. Alligevel har jeg ikke set sådan en auktion før. Der er utrolig mange ting, der bliver lovet ved Jokerens auktion, siger han til DR Kultur.
- Risikabelt af Jokeren
Ifølge Fabian Holt er det ikke nyt, at danske kunstnere indgår samarbejde med kommercielle virksomheder. L.O.C. samarbejdede med TDC om udgivelsen af sit album, 'Prestige, Paranoia, Persona Vol. 1', mens Mew har lanceret en musik-app sammen med B&O Play.
Maria Montell har også en auktion i gang på spot-sign.dk, hvor hun eftersøger en sponsor, men hun tilbyder ikke sponsorerne lige så mange rettigheder, som Jokeren. Ifølge Fabian Holt er det første gang, at en kunstner på den vis giver så meget fra sig i forbindelse med en sponsoraftale.
- Han sælger ikke helt sig selv resten af sit liv. Men han sælger mere end bare et album, for hovedsponsoreren må bruge det i ti år. Sponsoren får mange rettigheder med, og hvis det er en virksomhed, der bruger det kraftigt, vil han blive koblet så kraftigt til firmaet, så det vil præge ham mange år frem. Det er helt klart en risiko at løbe, når han ikke ved, hvem der ender som sponsor, siger han til DR Kultur.
Flere lignende auktioner på vej
Henrik Daldorph, der er formand for pladeselskabernes brancheorganisation, Ifpi, tror, at flere kunstnere vil følge Jokerens eksempel.
- Jeg vil tro, at vi kommer til at se mange, der gør brug af denne slags auktioner. Hvis vi sammenligner for fem år siden, er der en langt større åbenhed både fra potentielle sponsorer og kunstnere, når det glæder samarbejde, siger han til DR Kultur.
Jokeren vil ikke udtale sig
DR Kultur har været i kontakt med Jokerens manager, Ulrich Møller-Jørgensen, men han ønsker ikke at udtale sig om, hvorfor Jokeren har valgt at gøre brug af en auktion eller hvem, der vandt auktionen.