Kritik: Kvinder bliver ignoreret i musikhistorien

Mere end 150 kvindelige svenske musikere har skrevet et debatindlæg med kritik af kvindelige musikeres ubetydelige plads i musikhistorien. Problemet findes ikke kun i Sverige, mener dansk musiker.

Nina Persson, der tidligere er kendt fra gruppen The Cardigans, er en af de 157 kvindelige musikere, der har skrevet under på debatindlægget i Aftonbladet. Hun og de andre musikere mener, at kvinder bliver forsømt i musikhistorien. (Foto: Presse)

I januar udkom opsamlingsalbummet 'Stora Popboxen' i Sverige.

Opsamlingsalbummet består af fire cd'er, er fyldt med mere end 100 numre fra 100 forskellige bands og alle sange er fra mellem 1964 og 1969.

Men selv om albummet består af en stribe forskellige musikalske stilarter og repræsenterer den svenske musikscene bredt fra 1960'erne, er der alligevel én ting, der mangler, mener en lang række svenske kvindelige musikere.

Der er nemlig forsvindende få kvindelige musikere med - og slet ingen af de kvindelige popgrupper, som der ellers fandtes en stribe banebrydende af i 60'erne.

Kvinder bliver forsømt

Eksemplet med 'Stora Popboxen' er typisk for Sverige, mener de kvindelige musikere.

De har derfor skrevet et debatindlæg i Aftonbladet under overskriften 'Glem ikke om os!' 157 kvindelige musikere står bag indlægget - deriblandt Lykke Li, Nina Persson og Robyn - og med det håber de at gøre opmærksom på problemet.

Problemet er ifølge afsenderne af indlægget, at svenske unge kvinder mangler kvindelige musikere at spejle sig i - på trods af, at de faktisk eksisterer. De mener, at kvindelige musikere fejlagtigt ender i fodnoterne, når der skal skrives musikhistorie, og generelt bliver forsømt, når der bliver snakket om musik.

- Enhver ung pige, som vil begynde at spille guitar eller starte sit band med sine bedste venner, lave sin første musikproduktion, skabe sin første electropopmelodi eller drømmer om at stå på en festivalscene en sommernat, tror, at hun er næsten helt alene, at hun må opfinde alting selv. For gang på gang blegner vi, alle os som er kvinder, væk fra historien, skriver de kvindelige musikere i debatindlægget.

Ikke kun et svensk problem

Den danske musiker Marianne van Toornburg mener ikke, at problemet, som de svenske kvindelige musikere beskriver, er enestående for Sverige.

- Man behøver ikke at gå så meget længere tilbage end kulturkanonen, der blev lavet under Brian Mikkelsen (tidligere kulturminister, red.) for, at se, at der er glemt noget. Der er utrolig få kvinder repræsenteret i den, og det er ikke, fordi de ikke eksisterer, at de ikke er med, siger hun til DR Kultur..

I Kulturkanonen var der 12 populærmusikalske værker udvalgt, men kun to af dem havde kvindelige musikere involveret - det gælder The Savage Roses selvbetitlede debutalbum og en samling af 12 evergreens, hvor flere af sangene havde kvindelige sangerinde.

20 procent kvinder i musikbranchen

Udover at fungere som musiker selv, var Marianne van Toornburg en del af arbejdsgruppen bag rapporten 'Kønsbalancen i rytmisk musik' fra 2012, der viste, at den rytmiske musikscene består af 80 procent mænd og 20 procent kvinder.

Ifølge Marianne van Toornburg kan ubalancen mellem mænd og kvinder være en af årsagerne til, at de kvindelige musikere, der rent faktisk eksisterer, fylder så lidt.

- Mænd og kvinder lytter på forskellige måder og har måske forskellige præferencer. Hvis det kun er mænd, der sidder i beslutningsstole, hvilket det i høj grad er - så kommer billedet, der bliver formidlet, også til at se ud på en bestemt måde, siger hun.

- Den fest er ikke for mig

Da Marianne van Toornburg for et par år siden var til prisuddelingen Steppeulven, oplevede hun selv, hvor forsvindende lille en rolle, kvinder spillede i musikbranchen.

- Der var stort set ingen kvindelige nominerede, og der var ikke en eneste kvinde, der vandt en pris. Jeg kan huske, at jeg sad nede i salen og tænkte: "hvorfor er jeg her, for den fest er tydeligvis ikke for mig", siger hun.