Musikekspert om Basim-sang: Plagiat-sag vil ikke holde i retten

Basims vindersang fra lørdagens Melodi Grand Prix er blevet kritiseret for at ligne andre sange for meget. Men musikkender Henrik Milling mener ikke, der er hold i anklagerne.

Siden Basim sang 'Cliche Love Song' under lørdagens Melodi Grand Prix, har han været beskyldt for at have lånt lidt for meget af blandt andet et The Real Thing-nummer fra 70'erne. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

- Jeg vil sige, at den her sag får mig overhovedet ikke op i det røde felt.Sådan lyder vurderingen fra musikkender og P7-vært Henrik Milling efter flere beskyldninger om, at Basim i lørdags ramte toner, der lå lidt for tæt på allerede eksisterende numre.Siden den tidligere X Factor-deltager hoppede på scenen til det danske Melodi Grand Prix for at synge 'Cliche Love Song', har debatten været i gang om, hvorvidt Basim har snuppet lidt for mange passager fra numrene 'You To Me Are Everything' med bandet The Real Thing og Lisa Nilssons 'Varje gång jag ser dig'.Ikke et plagiat- Hvis man siger plagiat efter lovens bogstaver, så vil jeg umiddelbart sige, at Basim ikke har plagieret. Det er selvfølgelig altid en skønssag, men hverken verset eller omkvædet er plagieret, siger Henrik Milling.

Han siger, at der da er sammenfald i noderne, men at teksten og selve stilen ikke er den samme. Derfor mener han ikke, at bandet The Real Thing ville stå med en stærk sag, hvis de så sig sure på Basim.Det er ikke første gang, at deltagerne fra grand prix bliver beskyldt for at have skævet for meget til andre sange.Sker ofte for grand prix-sangeHenrik Milling siger, at det stort set sker hvert eneste år og peger blandt andet på dengang, Remee blev beskyldt for at have været lidt for inspireret af en sang fra et tysk talentshow, da han skrev sangen 'Disappear', som for nogle år siden vandt det tyske grand prix.

Derudover peger han også på, at Tommy Seebach blev beskyldt for at have lånt lidt for meget af Rolling Stones 'Paint in Black', da han vandt grand prix'et med 'Disco Tango' i 1979.Går efter de effektive toner- Melodi Grand Prix-sange lever ikke et helt almindeligt liv. De har ikke muligheden for at snige sig langsomt ind på seerne, som andre sange har. Derfor jagter kunstnerne effektive omkvæder, og samtidig er seerne helt på stikkerne for at finde numre, som ligner tidligere numre. Man går efter de greb, som enhver god sangskriver ved, er gode, siger Henrik Milling.DR Kultur har forsøgt at få en kommentar fra Basim, men uden held. Dog afviser han over for Ekstra Bladet, at han skulle have taget passager fra de to numre.

Facebook
Twitter