Musikforsker: Jay Z’s nye musiktjeneste er et opgør med discount-streaming

Musiktjenesten Tidal henvender sig til kræsne brugere, der går op i musikoplevelser og lydkvalitet. På sigt kan den være med til at udkonkurrere gratistjenester som Spotify, siger ekspert.

Den nye musiktjeneste Tidal er den største konkurrent for Spotify lige nu, mener Rasmus Rex Pedersen, der forsker i, hvordan digitaliseringen forandrer musikbranchen. (© PR Foto)

- The power of music can change everything. And it just did.

Sådan stod der skrevet på musiktjenesten Tidals twitter-profil, da den i går aftes blev præsenteret for hele verden med verdenstjerner som Jay Z, Chris Martin og Madonna på scenen.

Og der blev i det hele taget ikke sparet på de store ord, da de musikalske superstjerner en efter en tog ordet for at vise deres støtte til projektet.

- Det er begyndelsen på en ny verden, lød det fra rapperen Kanye West, mens Madonna mente, at lanceringen i Tidal i virkeligheden handlede om, at hele menneskeheden nu skulle til at være kunstnere.

Største konkurrent til Spotify

Så store ord vil Ph.d - stipendat fra RUC, Rasmus Rex Pedersen, ikke helt bruge om den nye musiktjeneste.

Han forsker selv i, hvordan digitaliseringen forandrer musikbranchen, og han tror på, at Tidal kan blive en seriøs udfordrer til streaminggiganten Spotify og med tiden måske helt udkonkurrere de gratis musiktjenester på nettet.

- Som jeg ser det, er det den bedste konkurrent til Spotify lige nu. Hvad der sker med tiden kommer an på, hvordan for eksempel YouTube og Apples nye streamingtjenester bliver. Men på langt sigt kan det være et opgør med den gratis model, som nogle streamingtjenester benytter sig af, siger Rasmus Rex Pedersen.

Vil satse på det eksklusive

Streamingtjenesten Spotify er netop en af disse tjenester. Her kan man som bruger vælge mellem et gratis abonnement, hvor man til gengæld er tvunget til at høre reklamer imellem de forskellige musiknumre, eller et klassisk abonnement, hvor man betaler 99 kroner om måneden for at kunne høre hele Spotifys musikkatalog.

Hos Tidal bliver det anderledes. Her koster et standardabonnement også 99 kroner om måneden, mens hi-fi-udgaven giver adgang til blandt andet bedre lydkvalitet og eksklusive premiere på musiknumre og musikvideoer og koster 199 kroner.

Og det er netop hi-fi- abonnementet som skal vise, at Tidal vil det anderledes, forklarer Rasmus Rex Pedersen.

- Forbrugerne har været vant til, at alle streamingtjenester har haft alt slags musik, og noget tyder på, at Tidal nu vil gøre op med den tanke. Groft sagt: Hvis man fremover vil lytte til Jay Z’s musik, og se hans nyeste video, så er man nødt til at have et Tidal-abonnement, siger Rasmus Rex Pedersen.

Personlige anbefalinger frem for algoritmer

Han ser Tidals indtog på musikmarkedet som første skridt hen i mod et mere personligt musikindhold for brugerne.

- I stedet for at det er nogle algoritmer, der bestemmer, hvad det er vi skal høre, efter vi har afspillet en sang, så bevæger vi os hen i mod et mere kurateret indhold. Altså en redaktion, som kommer med en god gammeldags musikalsk anbefaling af, hvad man skal høre, siger Rasmus Rex Pedersen.

KODA: Musikstreaming bør koste minimum 200 kroner

Hos rettighedsorganisationen KODA er man enig med Rasmus Rex Pedersen i, at Tidal er et forsøg på at gøre op med de gratis musiktjenester på nettet. En udvikling som KODA meget gerne så ske.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at vi meget gerne så de gratis musiktjenester udfaset på nettet. Der er alt for få penge i det for kunstnernes vedkommende. Man bør have en pris der ligger mellem 200-230 om måneden, hvis man skal betale en fair pris for det enorme musikudbud som er på streamingtjenesterne, siger KODAS direktør Anders Lassen til DR Kultur.

Han forklarer, at streamingtjenesterne i dag sender 70 procent af indtægterne videre til kunsterne og pladeselskaberne, som så fordeler pengene imellem sig. Anders Lassen forventer ikke, at den fordeling ændrer sig nævneværdigt med Tidal som ny spiller på streamingmarkedet.

Håber på ændret betalingsvillighed

Han håber til gengæld, at den nye musiktjeneste kan være med til at ændre på, hvor meget brugerne vil betale for produktet.

- Jeg tror ikke, vi kommer til at se den samme gennemslagskraft for de her all you can eat-musiktjenester som tidligere. Jeg tror, de vil blive afløst af et streamingmarked, der er mere præget af nicher og eksklusivitet. Det man så kan håbe på er, at produkterne er så gode, at man kan tage en højere pris for det, siger Anders Lassen til DR Kultur.

Facebook
Twitter