På med cowboyhatten! Derfor flirter popstjernerne med country

Kylie Minogue har indspillet sit nye album i Nashville, men flere andre popstjerner har ladet sig inspirere af country-genren.

(© Getty Images/DR)

Kylie Minogue har lige sluppet sit nye album, 'Golden', der er skrevet og indspillet i country-hovedstaden Nashville med lokale musikere.

Og selv om kombinationen af hendes rendyrkede radiopop og den ærkeamerikanske genre måske umiddelbart lyder lidt speciel, så er hun ikke den første, der bygger bro mellem genrerne.

Tværtimod er hun en del af en tendens, der har rumsteret i flere år, hvor poppen låner stil og temaer fra countryen, og særligt på tre punkter har popstjernerne ladet sig inspirere.

Personlige bekendelser

Country er historisk den jævne mand og kvindes fortællinger, der tager livtag med livskriser, kærlighedssorger og andre eksistentielle kvaler, usminket og intimt.

Den autentiske og personlige historiefortælling er guf for popmusikere, der gerne vil nuancere deres glansbilledagtige image og fremstå mere menneskelige og relatérbare.

Miley Cyrus (hvis far er countrysangeren Billy Ray Cyrus og gudmor er Dolly Parton) relancerede sidste år sig selv som californisk country-hippie på albummet 'Younger Now', som hun udtalte var mere "hende" end hendes tidligere provokerende pop-udskejelser.

(Foto: Anthony Harvey © Getty Images/DR)

Og da Justin Timberlake tidligere i år søgte tilbage mod sin sydstatsrødder og hyldede det nære familieliv på 'Man of the Woods', var countryen også en del af den musikalske pallette.

Det giver derfor god mening, at Kylie Minogue drog til netop Nashville for at bearbejde bruddet med den britiske skuespiller Joshua Sasse. Og man fornemmer country-inspirationen i den plukkede guitarfigur og den fodstampende rytmik, singlen 'Dancing' indledes af.

Historisk tyngde

Kritikere af popmusik angriber ofte genren for at være letbenet og kaloriefattig. Det kan man være enig eller uenig i, men et middel til at afmontere kritikken kan være at inkorporere referencer til musikhistoriens mere 'vægtige' genrer og den tradition og legitimitet, de repræsenterer.

Når Justin Timberlake baserer dele af 'Man of the Woods' på musikalske genrer, han er opvokset med, heriblandt country, er det en måde at give musikken en historisk forankring, som hans futuristiske r'n'b ikke på samme måde – objektivt betragtet – besidder.

Det samme kan siges om Kylie Minogues nyeste musikalske eventyr, og når Kesha på sit seneste album inviterer Dolly Parton med på nummeret 'Old Flames Can't Hold a Candle to You'.

(Foto: Laura Cavanaugh © Getty Images/DR)

Et andet eksempel er Beyoncés nummer 'Daddy Lessons', hvor countryen er en historisk bevidst brik, der ligesom Justin bruges til at markere hendes musikalske og geografiske rødder i Texas.

Samtidig spiller det sammen med teksten, der kredser om erfaringer og værdier, der overleveres fra generation til generation.

Nummeret blev officielt blåstemplet, da Beyoncé fremførte det til Country Music Awards-showet i 2016 sammen med country-supergruppen Dixie Chicks.

Outsideren

Indlejret i countryens selvforståelse er en outsider-position i opposition til 'the establishment'.

Forbilledet er den egenrådige og ensomt strejfende cowboy, der opererer uden for det etablerede system.

Det er derfor, Kylie Minogue er iklædt rhinsten-støvler, jeans og bondekjole i videoen til 'Stop Me From Falling', Justin Timberlakes optræder skægget og skovmandsskjorteklædt på 'Man of the Woods'-coveret, og Lady Gagas seneste, mere personlige album, 'Joanna', indeholder et nummer med titlen 'John Wayne'.

Outsideren spiller også en central rolle på Keshas album fra sidste år, 'Rainbow', der er et opgør med hendes tidligere kulørte popstil og ex-produceren Dr. Luke, som hun har anklaget for seksuelt, fysisk og psykisk misbrug.

Den fortælling passer perfekt med countryens opbakning til den underkuede 'lille m/k', og derfor understøtter hendes brug af genrens greb albummets tema.

(Foto: John Phillips © Getty Images/DR)

I dag fremstår mange countryens oprindelige værdier relativt konservative, og derfor kommer de største provokationer i forhold til kernepublikummet fra mere progressive musikere.

En af genrens store nye navne er Kacey Musgraves, der har løftet adskillige øjenbryn i Nashville som fortaler for LBGTQ-rettigheder og med sine erklærede erfaringer med hash og LSD.

Hun er lige nu aktuel med albummet 'Golden Hour', der veksler mellem countrypop og moderne pop, ikke ulig hvad Taylor Swift gjorde i første del af sin karriere.

Dermed er Musgraves dermed i gang med at bevæge sig fra traditionel country til et mere bredt appellerende udtryk – og på den måde pumpe mere country ind i mainstream-poppen.

Facebook
Twitter