Pernille Rosendahl efter X Factor: Jeg havde brug for at trække mig væk

Pernille Rosendahl leverer musik til danseforestillingen ’Elsker dig for evigt’, der er baseret på Susanne Biers film fra 2002.

Pernille Rosendahl lever musik fra sit seneste soloalbum 'Dark Bird' til danseforestillingen 'Elsker dig for evigt' i Musikhuset Aarhus. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Der har været stille fra Pernille Rosendahls side, siden vi så hende som dommer i X Factor tilbage i 2012.

Og stilheden har der været en helt bestemt grund til, forklarer Pernille Rosendahl.

I tiden efter X Factor kunne hun nemlig ikke længere se, hvad det var, musikken kunne for hende, og hvor hendes plads var i musikverdenen.

- Jeg havde en fornemmelse af, at vi bevægede os hen mod noget, der var ultra kommercielt. Alt, hvad vi hørte i radioen og at vi pludselig ikke hørte albums mere. Pludselig var det kun singles og hurtige fix med tjep, tjep, tjep, fortæller sangerinden.

- Alle komponenter i et samfund spiller en rolle for, hvordan hjulene skal dreje rundt, og jeg kunne slet ikke se, hvordan musikken skulle spille ind der.

Pernille Rosendahl var dommer på X Factor fra 2010-2012. På billedet fra 2012 ses hun sammen med sin solist, Ida Maria Østergaard Madsen til venstre, der vandt det år. Derudover har Pernille Rosendahl også haft Thomas Ring under sine vinger, der vandt tilbage i 2010. (Foto: Camilla rønde © Scanpix)

Lukkede verden ude

Hun trak sig derfor tilbage og sagde nej til alt, hun blev tilbudt. Hun ville ikke længere være en del af det ultra-kommercielle, som hun før havde været.

Jeg kunne slet ikke finde ud af, hvordan det var, jeg lød, og hvad det var, jeg gerne ville hive op af brønden

Pernille Rosendahl

Hun lukkede verden ude og sig selv ind.

- Det var for at finde ud af, hvad der rører sig indeni. Jeg kunne slet ikke finde ud af, hvordan det var, jeg lød, og hvad det var, jeg gerne ville hive op af brønden, siger hun.

Pernille Rosendahl brugte derfor de næste seks år på at finde sin egen stemme og skrive sine helt egne sange. Hun vidste, at hun måtte se indad for at finde ud af, hvordan hun selv kunne gøre tingene bedre.

Og gennem den proces kom 'Dark Bird' til verdenen, der er et resultatet af de følelser, som sangerinden gik rundt med.

'Dark Bird' var den første udgivelse fra den 45-årige sangerindes hånd siden albummet 'Rebel Against Yourself', som hun udgav sammen med sin daværende mand, Johan Wolert, i 2011.

- Det er meget melankolsk og indadvendt, fordi jeg var meget indadvendt, fortæller hun om albummet, der udkom i 2016.

Danseforestilling var det næste skridt

Det tunge tema på det nyeste soloalbum var derfor perfekt til danseforestillingen 'Elsker dig for evigt'.

'Elsker dig for evigt', der kan ses i Musikhuset i Aarhus frem til den 12. november, er baseret på Susanne Biers dogmefilm fra 2002 af samme navn,

Ligesom filmen viser forestillingen, gennem dans og musik, hvor hurtigt livet kan tage en uventet drejning.

- Det er en mørk forestilling, der er ikke noget 'tju-hej'. Det er den mørke side af livet, hvor der nogle gange sker nogle svære ting, fortæller sangerinden.

- Dans er en anden kommunikationsform, end når man kan sætte ord på. Det er meget abstrakt, når man danser. Man skaber en følelse, og det overlader meget til tilskuerens fantasi.

Om forestillingen
  • 'Elsker dig for evigt' er en danseforestilling baseret på Susanne Biers prisvindende film af samme navn.
  • Det er Musikhuset Aarhus og Black Box Dance Company, der står bag forestillingen med koreograf Marie Brolin-Tani i spidsen.
  • Forestillingen er en del af 'Bier-trilogien' i forbindelse med Aarhus 2017, hvor tre af instruktørens film er blevet omsat til henholdsvis opera, musical og en danseforestilling.
  • Sanger og sangskriver Pernille Rosendahl står bag musikken.
  • Forestillingen havde premiere 7. -november og kan opleves frem til 12. november.

Så selvom forestillingen bæres igennem af dans og musik, er der altså ikke lagt op til fest og farver.

Musikken fra 'Dark Bird' og dansen skal i stedet bore sig ind i publikum og efterlade en følelsesmæssig oplevelse hos dem.

Men hvis du har hørt Pernille Rosendahls seneste soloalbum, vil det faktisk ikke være en tro kopi af den, du vil komme til at høre til forestillingen.

- Vi har omskrevet alle sangene, som også er på 'Dark Bird', så de passer til forestillingen. Nogle steder har vi helt taget vokalen ud, hvor jeg fungerer mere som et lydtæppe end som en fortællende stemme. Det har været noget med at se, hvordan vi kan rive i det, så det passer til den rette stemning, fortæller hun.

Slut med traditionelle koncerter

At rode og rive i sin egen musik har for Pernille Rosendahl været en god oplevelse og har inspireret hende til sit fremtidige arbejde.

- Det har været en stor transformation at skulle tage en plade op igen, som man egentlig havde lukket ned og åbne den op igen og se, hvordan vi har kunnet gøre den helt anderledes.

Det har også resulteret i, at hendes egne koncerter heller ikke længere vil være traditionelle koncerter.

Der skal ske noget nyt.

- Jeg skriver på et nyt album nu, som udkommer næste år. Og der kommer vi til at gøre det som en tese, at vi skal prøve at bryde koncertformen op.

Hør mere på P1

Du kan høre hele interviewet i P1 Morgen med Pernille Rosendahl her.

På touren, der følger i kølvandet på det nye album, kan man til foråret opleve at komme helt tæt på orkesteret og Pernille Rosendahl selv, og til efteråret tager hun på en kirketour.

- De seneste år kan jeg godt mærke, at jeg har været meget interesseret i, hvordan man kan bryde den strikse koncertform op. Jeg kunne godt tænke mig at komme tættere på publikum til mine koncerter og finde ud af, hvordan kan man skabe et mere intimt rum, fortæller sangerinden.

Du kan opleve 'Elsker dig for evigt' frem til søndag d. 12. november.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve