Prince satte manderollen fri til at eksperimentere med kluns, klæder og høj hårføring

KOMMENTAR Prince var ikke bare et musikalsk geni, men også en mand, der rykkede grænser for, hvordan en mand kan og skal se ud.

En fjerboa hænger på skulderen af Prince under en koncert i Inglewood, Californien, i 1985. (Foto: Michael Ochs Archives © Getty Images)

Fra optrædener i rygløse lycra-dragter til fjerboaer og mikroskopiske underbukser, hvide blonder, høje hæle og permanent sovekammerblik.

Da Prince gik bort mistede vi ikke kun et musikalsk geni, men også en mand og en performer, som i den grad var med til at rykke grænserne, for hvordan en ”rigtig” mand skal og kan se ud.

- Jeg vil altid elske ham, udtalte den italienske designer Donatella Versace i går til amerikanske Billboard, da hun hørte, at hendes nære ven Prince var gået bort.

Og der er ikke noget at sige til, at netop Versace havde så nært et forhold til den amerikanske sanger.

Op igennem sin karriere, har Prince nemlig i den grad eksperimenteret med den maskuline sexappeal på en måde, der læner sig tæt op af Versaces dekadente univers, hvor Pretty Woman møder 70’er-alfonser, gogo-boys og sort mascara. Præcis som på scenen hos Prince.

Som en skumfødt Adonis

Den petite musiker havde dog ikke noget tøj på, da han for alvor printede sig ind på min nethinde på coveret af Lovesexy i 1988.

Som en skumfødt Adonis sad han nøgen på en buket hvide og lille blomster med et nøjagtigt mørkt skæg langs kæbebenet og hånden placeret koket over brystet.

(© Paisley Park/Warner Bros)

Pladecoveret vakte opsigt verden over og understregede Prince position som en af popkulturens mest provokerende mandlige sexsymboler. I 1980 optrådte han i Detroit iklædt sorte tanga-trusser, lårstrømper, høje hæle og guitar. Intet andet.

I 1984 stod den blandt andet på hvide blondebukser og frynsesjal på Purple Rain-touren, og i 1985 var han iklædt hvis brokadejakke, blondeskjorter, pink pels og puddelkrøller, da han modtog prisen som årets mandlige kunstner til Brit Awards.

Prince til Brit Awards i 1985. (Foto: Georges De Keerle © Getty Images)

Legede kispus med billedmedierne

I en tid, hvor musikvideoen og den visuelle kultur blev en stærkere og stærkere del af musikbranchen, var Prince en af de dygtigste til at lege kispus med billedmedierne, og derfor slog det også gnister i sladderpressen, da han havde en affære med popkamæleonen Madonna, som han i øvrigt samarbejde med på singlen Love song i 1989 på sangerindens album Like a Prayer.

”Are you wasting my time”, blev der henåndet, men Prince spildte ikke tiden, da han nedlagde kvinder som skuespillerinden Kim Basinger, pin-up-pigen Carmen Electra og Twin Peaks-ikonet Sherilyn Fenn. Øjenskyggen til trods, så var han nemlig til kvinder, som gerne delte sko med den mandlige sexbombe.

Og udover musikken – som er genial – så er det efter min mening et af Princes vigtigste aftryk på popkulturen, at han satte manderollen fri til at eksperimentere med kluns og klæder, makeup og høj hårføring. Han var uforskammet sexet, og efterlader en skatkiste af et billedarkiv, som modefolk kommer til at kigge dybt i årtier fra nu.

”Brilliant, kreativ, one of a kind, et sandt ikon.” skrev den amerikanske designer Michael Kors på instagram. ”RIP Prince.”

Facebook
Twitter