Punken fylder 40 år – men bider den stadig fra sig?

I år er det 40 år siden, at punkmusikken brød igennem. Med sig bragte den ligestilling, grimhed og en gør-det-selv-kultur, som stadig præger moden og musikken.

Punken fylder dette efterår 40 år. Det var i 1976, at genren brød igennem med sin musik og rå æstetik. (© Getty Images)

I efteråret 1976 udsender bandet Sex Pistols deres første single ’Anarchy in the U.K.’ – og så er der for alvor dømt øretæver og provokation.

- Jeg ved ikke, hvad jeg vil have, men jeg ved, hvordan jeg får fat i det, synger forsanger Johnny Rotten.

Skønsang er det ikke. Men der er noget over det, som fanger en stor gruppe unge særligt i London.

For slet ikke at tale om bandets strittende, farvede hår og tøjet, der er revet op flere steder. Det er en gennemført pakke af oprør.

Bandet The Damned har på det tidspunkt også udsendt en single, og derudover rumsterer lignende bands som Buzzcocks og The Slits.

Fælles for dem alle er, at de spiller punk og dyrker samme stil. En stil, der også har ulmet i USA i noget tid på det tidspunkt.

Dette efterår er det 40 år siden, at punken blev født med masser af vrede, kreativitet, vildt hår og snerrende guitarer.

  • Forsangeren Johnny Rotten fra Sex Pistols. (© Getty Images)
  • Fansk af det britiske punkband Sex Pistols. Som ægte punktere er de iført t-shirts med masser af sikkerhedsnåle. (© Getty Images)
  • Sex Pistols besøgte København i 1977. (© Getty Images)
  • Forsangeren i Sex Pistols, Johnny Rotten. (© Getty Images)
1 / 4

Først året efter slog punken igennem i Danmark. Det sker blandt andet, da selvsamme Sex Pistols spiller koncert i København.

- Sex Pistols spillede på et spillested, der hed Daddy’s Dancehall. Mange af dem, der var en del af det tidligere punkmiljø, var der - blandt andre dem, der senere danner punkbandet Sods og No Knox, fortæller musikjournalist og forfatter Jan Poulsen.

Sods bliver senere til Sort Sol, og de musikere lærer Jan Poulsen at kende i 70’erne.

Han kaster sig nemlig allerede som 16-årig over ”den nye musik fra London” og bliver en del af punkmiljøet i hovedstaden.

Senere skriver han bogen ’Something Rotten! Punk i Danmark’. På forsiden af bogen ses en kvindelig punker med ring i næsen.

Kønnene ophæves i punken

For det var i høj grad både mænd og kvinder, der kastede sig over punken. På lige fod endda, siger Jan Poulsen:

- Noget, der var vigtigt i punkmiljøet, var, at kønnet blev på en eller anden måde ophævet, siger han og uddyber:

- Det var også derfor, man så i punkopgøret, at der dukkede et væld af piger op, som også spillede. Nu var piger ikke længere nogle, der havde rollen som groupie eller noget andet. Nu deltog de på lige fod med drengene.

De arrangerede koncerter, slæbte instrumenter og spillede selv punk, fortæller Jan Poulsen og fremhæver grupper som The Raincoats og The Slits, der begge har betydet meget.

Alle hang ud ved Sex i London

Også når det gjaldt punkens visuelle udtryk – særligt i tøjet – var både mænd og kvinder på spil.

På King’s Street i London havde Malcolm McLaren og Vivienne Westwoods tøjbutik Sex for længst fat i byens punkere, der hang ud ved butikken.

Her solgte designerduoen foruden kinky lædertøj også kluns, der var revet i stykker og sat sammen med sikkerhedsnåle.

Og det er netop Westwood og McLaren, der skaber det look, som vi forbinder med punk, siger DR’s modeekspert Chris Pedersen.

  • Sex Pistols 'God Safe The Queen', svastika og Union Jack på jakken. (© Getty Images)
  • En punk-fan under det britiske band The Clashs koncert i Stockholm. (© Getty Images)
  • En kvinde fra London har skrevet no future i panden. (© Getty Images)
  • Svenske punkere fra 1977. (© Getty Images)
  • Sikkerhedsnålen blev brugt i tøjet, men også til at peppe ansigtet op. Her en ung svensk mand fra The Clashs koncert i Stockholm i 1977. (© Getty Images)
  • King's Road i Chelsea i London. Gaden var kendt for den punkdesigneren Vivienne Westwood, som solgte sit første tøj netop på blandt andet King's Road. (© Getty Images)
1 / 6

Fattige punkere i 'gør-det-selv'-tøj

Og når Johnny Rotten eller Sid Vicious fra Sex Pistols kunne gå i genbrugstøj, der var revet op og sat sammen med sikkerhedsnåle, så kunne deres fans også.

- Punken er jo en kultur, der i udgangspunktet kommer ud af ungdomsfattigdom. Der var ikke rigtig udsigt til at få et arbejde eller tjene penge, så de havde jo ingen penge, siger Chris Pedersen.

’Gør-det-selv-stilen’ dominerer derfor i punken, og fantasien kender ingen grænser. Heller ikke hos designerne:

- Westwood og McLaren lavede på et tidspunkt en kollektion, hvor de syede knogler fast på t-shirts. Man kogte knogler fra forskellige dyr og brugte dem også som smykker, fortæller modeeksperten.

Punken dukker stadig op

Men hvor er punken i dag?

Den er her søreme stadig, siger Jan Poulsen.

- Punken er aldrig død, og der blomstrer hele tiden frem med nye, unge bands. Men de har det svært, for nyhedens interesse er der ikke længere, og i dag skal der meget mere til for at forarge end blåt hår.

- En sjælden gang imellem lykkes det et band at nå igennem til medierne og blive feteret. Det så vi senest for fem-seks år siden med Iceage, mens andre bands forbliver i undergrunden og må nøjes med de små scener. Men miljøet er vitalt, og der er masser af punkbands derude, siger Jan Poulsen.

Også punkernes tøjstil kan stadig ses i modebilledet.

- Punken dukker hele tiden op i moden. Lige nu taler man om inspiration fra østblokken. Det ser man hos Vetement, der har de her store sweatere, der er skåret op. Man ser også dyrkelsen af den grimme model på catwalken. Det kommer jo fra punken, siger Chris Pedersen.

- De unge punkbands i dag som Iceage (billedet) har en anden æstetik. Det er jo et af de mest velklædte bands herhjemme, så stilen er ikke punk, siger modeekspert Chris Pedersen. (Foto: Simon Læssøe © Scanpix)

Punken findes i nye - dyre - klæder

Sikkert er det dog, at energien er en anden. Og grimheden

- Punkens energi er på mange måder død, for nu laver folk ikke tøjet selv mere – nu skal man have brandet i nakken. Men grebet kommer stadig fra punken: Man tager noget, der virker værdiløst og gør det til en del af ens pynt.

Men punk som musik eller mode har ikke samme provokerende virkning som i 70’erne og 80’erne:

- Punken var et tidspunkt, hvor folk kunne gå agurk over folks påklædning. Det gør vi jo ikke i dag. Punkperioden var jo et af de sidste tidspunkter, hvor tøjet har en politisk betydning og kan sætte ild i tingene, siger Chris Pedersen.

Facebook
Twitter