Sæbebobler og hård hiphop: Hør musikken der giver 4 danske designere de vilde ideer

I anledning af Copenhagen Fashion Week fortæller fire markante designere om, hvordan de bruger musik i deres arbejde.

Henrik Vibskov har blandt andet fundet inspiration til sit seneste show i musikken fra en norsk krimiserie. (Foto: ALASTAIR WIPER © © Tue Juelsbo - all rights reserved)

Musik og mode hænger tæt sammen.

Forestil dig David Bowie uden sin legende, evigt omskiftelige visuelle iscenesættelse, Grace Jones uden sine futuristiske, haute couture-agtige outfits, eller den måde som rockens hang til denim, nitter og læder har påvirket – og stadig påvirker – modebilledet.

I dag starter den københavnske modeuge, der sætter sit præg på hovedstaden med en bunke shows frem til lørdag. Men hvilken rolle spiller musik, når modedesignerne skaber deres kreationer til catwalken?

Vi har spurgt fire af dansk modes mest markante skikkelser om, hvordan de bruger musik i deres arbejde.

Silas Adler fra Soulland: Hiphop er vores DNA

- Hvis jeg skal vælge musikken til et projekt, er det en kæmpe fordel.

- Sidst har vi lavet et projekt med Nike (kollektionen FRI.day Part 2, red.), som vi lavede en film til, hvor jeg fik lov at bruge 'White Horse' af Laid Back til. Det er lidt en milepæl at få lov at bruge sådan et psyko-ikonisk nummer.

- Jeg kan lide al musik, men hvis der er ét band, jeg skal vælge at sætte på Soulland i forhold til firmaets DNA, så er det Wu-Tang Clan.

- På et tidspunkt fik vi programmeret vores webshop sådan, at hver gang der gik en bestilling ind, så spillede 'C.R.E.A.M' på hende, der stod for administrationens, computer. Hun blev så irriteret over det, at vi blev nødt til at slå det fra igen.

Karl-Oskar Olsen fra Wood Wood dyrker rå rock

- Jeg lytter altid til musik i min designproces, og det har jeg altid gjort. Musikken er særlig vigtig dér, hvor jeg er i den fase, hvor jeg enten bygger et koncept op eller laver konkrete designs.

- Jeg har så længe, jeg kan huske, brugt musikken på samme måde. Det skal være melankolsk, drømmende eller ægte råt.

- Jeg lytter næsten altid til Spacemen 3, den er sikker hver gang. Med det rammer jeg ind i det spor, jeg fungerer bedst.

- Når jeg rammer en zone, er det som om, musikken understøtter min kreative tankegang, og jeg føler, den kan tage mig steder hen, jeg ikke kunne finde uden.

Mads Nørgaard dyrker musikernes visuelle stil

- Jeg hører meget musik – og 'ser' meget musik. Det visuelle, musikernes stil, albumcovers og deres optræden betyder meget for mig. Og jeg bruger det hele vejen igennem designprocessen.

- I 2008 gjorde vi op med den traditionelle kollektionsfremvisning og lavede en film i stedet for et modeshow.

- Modellerne Freja Beha og Eddie Klint var hovedpersonerne i filmen The Copenhagen Experience, hvor Sods-nummeret 'Copenhagen' fik nyt liv fra Trentemøller, Djuna Barnes, Steen Jørgensen, Marie Fisker og Tomas Barfod.

- Projektet stråler stadig ned i den måde, vi laver kollektioner på i dag. Et miks af kunst, rigtige mennesker og en mere anarkistisk tilgang til moden.

Henrik Vibskov blev bjergtaget af norske sæbebobler

- Jeg har spillet i 35 år (blandt andet i bandet Luksus og som livemusiker med Trentemøller, red.), så jeg bruger psyko meget tid på musik.

- I august var jeg i Japan for at lave en udstilling, og der så jeg en statue af en mand, der måler skyerne – 'The man who measures the clouds'. Jeg vidste med det samme, at det skulle være udgangspunktet for et show, om hvordan vi måler alting og sammenligner os med hinanden.

- Midt i december så jeg den norske krimi 'Monster' på DR, der foregår i vildmarken og er syret filmet.

- Seks timer inde i serien er der 1,5 minut, hvor et drug lab bliver sprængt i luften og eksploderer i sæbebobler, med et klassisk stykke musik af den norske komponist Magnus Beite. Der vidste jeg, at jeg skulle bruge til showet.