Spotify løfter sløret for musikeres lønninger

Efter kritik fra flere markante musikere giver streamingtjenesten nu et indblik i forretningsmodellen.

Blandt andre Thom Yorke fra bandet Radiohead har kritiseret den svenske musiktjeneste Spotifys måde at drive forretning på. (Foto: Tejs Poppe)

Det er alt for svært for musikere at gennemskue, hvorfor pengene ikke ruller ind i massevis, selvom deres sange bliver spillet tusindvis af gange på Spotify.

Sådan har kritikken blandt andet lydt fra prominente navne som Thom Yorke fra Radiohead og David Byrne, der var en af stifterne af Talking Heads. Men det skal være fortid nu, mener Spotify.

Med et nyt site, Spotify Artists, vil den svenske musiktjeneste skabe større gennemsigtighed for musikerne ved at forklare, hvordan forretningsmodellerne er bygget op.

- Vi står der, hvor vi siger: "hør, vi er godt klar over, at Spotify ikke er perfekt for alle musikere endnu, men det her er tanken bag det, her er vi, og her er vi på vej hen", siger Mark Williamson, der er direktør for artist services hos Spotify, til The Guardian.

- Ved enhver forandring i musikindustrien – cd'er og Itunes inklusiv – er der en masse forvirring omkring, hvordan de forskellige modeller fungerer, og ofte er der også en del skepsis. Vi forstår, at det findes derude, så vi ønsker at være så klare og gennemsigtige, som vi overhovedet kan i forhold til at forklare, hvordan Spotify passer ind, siger han.

Den grundlæggende misforståelse

En af de grundlæggende misforståelser i forholdt til musiktjenesten er, ifølge Mark Willamson, at musikere forsøger at beregne deres indtjening ud fra, hvor mange gange hver af deres sange er blevet streamet, men sådan spiller klaveret ikke hos Spotify.

- Det er en virkelig fejlagtig måde at se på det – det er ikke sådan vi udbetaler og heller ikke sådan, vores forretningsmodel er bygget op. Det er ikke sådan, folk skal regne på det, men vi anerkender, at folk taler om udbetaling per-stream og gerne vil stille spørgsmål omkring det, siger Mark Williamson.

Derfor har man forsøgt at imødekomme skeptikerne, og på Spotify Artists fremgår det nu, at rettighedshaverne af et musiknummer for tiden kan forvente mellem 3,3 og 4,6 øre per streaming om måneden. Af hver enkelt øre går 70 procent i de fleste tilfælde til musikselskaber og først derefter, er der penge til musikeren. Men beløbets størrelse varierer alt efter, hvor mange streaminger der bliver foretaget i alt på hele Spotify i den pågældende måned.

Når 40 mio. betaler

Selvom det ikke umiddelbart lyder af meget, så vil det ifølge Mark Williamson løbe op med tiden. Lige nu har det offentliggjort en liste over indtjeningerne fem ”virkelige, men anonymiserede” album i juli 2013.

Af den fremgår det, at et ”niche-indie-album” har indbragt lidt over 18.000 kr. i den måned, mens et ”verdenshittende album” er nået op på mere end 2,3 mio. kr. på den ene måned. Men hvis Spotifys forretningsmodel holder stik, er der en god pose penge i vente til musikerne og industrien.

- Vi vil gerne sammenligne de tal med, hvad udbetalingerne forventes at være, når vi lanceres i nye lande og når op på 40 mio. betalende abonnenter, siger Mark Williamson.

- Det lille indieband, hvis album tjente 18.000 kr. i juli i år, kan nu se frem til 93.000 om måneden fra Spotify alene, og den globale pop-superstjerne vil tjene mere end 10 mio.

Facebook
Twitter