Store danske koncerter bliver bygget på sort arbejdskraft

Koncertarrangør ICO Concerts afviser at have kendt til den sorte aflønning af de såkaldte 'stagehands', der knokler i dagevis, når for eksempel Justin Bieber kommer til Parken.

Mørket har lagt sig over Lygtens Kro i det københavnske nordvestkvarter, men de udhulede, smilende græskar lyser op på bænke og borde udenfor.

Indenfor ruller musikken fra højttalerne, og på det runde, brune bord foran Thomas Garvig står en næsten tom fadøl ved siden af en bunke hvide kuverter. James får overrakt en af dem. I kuverten er der en lille bunke 100-kronesedler.

- Er det ok at tælle dem her?, spørger James.

- Ja, selvfølgelig. Lige om lidt er det lovlige penge, svarer Thomas Garvig.

De 1.000 kroner i kuverten er James’ løn for at have hjulpet til ved Justin Bieber-koncerten i Telia Parken en måned tidligere.

100 kroner per time. Sort. Ingen skat, som Thomas Garvig lovede, da han og James aftalte arbejdet.

Op mod 150 på sort arbejde

James er en af de 94 såkaldte ’stagehands’, der hjalp til med at pakke lastbiler ud og sætte scenen op i Parken til Justin Bieber-showet i oktober 2016, som ICO Concerts, en af Nordens største koncertarrangører, stod bag. Da scenen skulle tages ned og pakkes sammen, var der 146 stagehands på arbejde.

James er anonym, fordi han sammen med en anden stagehand agerede muldvarp for at dokumentere den lyssky forretning, der bliver afdækket i ’Afsløret – De sorte koncerter’ på DR1 i aften. James er ikke muldvarpens rigtige navn.

DR har efter Justin Bieber-koncerten fået bekræftet den sorte aflønning med nye skjulte optagelser før, under og efter en Bryan Adams-koncert i Forum i februar 2017.

DR satte to fotografer ind som muldvarpe. De blev hyret ind som stagehands og modtog også løn i form af kontanter i hvide kuverter, der blev udleveret på et brunt værtshus i København.

Ifølge DR’s oplysninger er det ikke unormalt, at der til de helt store koncerter som eksempelvis den med Justin Bieber er op mod 150 personer ansat til at pakke ud, sætte op, tage ned og pakke sammen. Et arbejde over tre dage.

Noget galt med branchen

Om de alle sammen bliver lønnet på samme sorte måde som ’James’ og de tre andre muldvarpe, kan DR ikke dokumentere.

Men en kilde, der i længere tid har arbejdet ved ICO Concerts-arrangementer, siger, at han ikke har oplevet hvid aflønning som stagehand.

- Alt hos ICO er sort.

Kilden har selv tjent en del sorte penge på sit stagehand-arbejde. Han ønsker at være anonym, blandt andet på grund af sin egen sikkerhed.

Han vælger alligevel at stå frem.

- Der er noget galt med branchen og alle de sorte penge, der forsvinder steder hen, hvor de ikke skal forsvinde hen. Det ødelægger meget for de etablerede firmaer i branchen, siger han.

DR har kigget nærmere på underleverandører, der også leverer arbejdskraft til arrangementer, som ikke er arrangeret af ICO Concerts, og hvor alt tyder på, at arbejdet foregår efter bogen.

Konklusionen er, ligesom den anonyme kilde med stagehand-erfaringen siger, at, der ”ikke er nogen formodning eller forventning om”, at stagehands bliver aflønnet af underleverandører på samme lyssky måde, når de arbejder ved koncerter og events, der er arrangeret af andre selskaber i branchen.

Arbejdsgiver bekræfter

Men at det sker ved ICO Concerts-arrangementer, bekræfter den person, der hyrede den anden muldvarp ind til Justin Bieber-koncerten.

Han hedder Ditlev Kruse Hansen, har firmaet Bagholdet og bliver også booket til andre opgaver, som ikke har noget med ICO Concerts at gøre. Her bliver der betalt den skat, der skal betales.

Det virker altså til, at det er ICO Concerts, der kører det på en bestemt måde.

- Det har du ret i. Men jeg er meget lidt interesseret i at udtale mig, siger Ditlev Krusen Hansen, da DR fanger ham på telefonen.

Alligevel bekræfter han med et ’ja’, da DR igen spørger, om det normalt kører sådan, altså med sort aflønning, ved ICO Concerts’ arrangementer. Og det har det gjort i hvert fald i de godt fem år, som Bagholdet har været med til at skaffe arbejdskraft til ICO-koncerter, bekræfter Ditlev Kruse Hansen.

Crew-boss kendt på ICO-kontoret

Han vil derimod ikke fortælle, hvem der har hyret ham til at skaffe løftevillig arbejdskraft til koncerterne.

Det afviser Thomas Garvig, der hyrede og aflønnede ’James’ til Justin Bieber-koncerten, også, selv om det står klart, at han er kendt på ICO Concerts-kontoret på Rosenborggade i det indre København.

Thomas Garvig stoppede som crew-boss under optagelserne til ’Afsløret – De sorte koncerter’. Og da den ene af DR’s muldvarpe ringer til ICO Concerts for at høre, om der er mere stagehand-arbejde at få, lyder svaret fra kvinden, der tager telefonen, at muldvarpen skal kontakte ”ham, der har taget over efter Thomas”.

Muldvarpen kontakter den nye crew-boss og får arbejde til en Celine Dion-koncert i Royal Arena i København i juni. Der møder han crew-bossen, som bærer en trøje med påskriften ICO, mens der på de udleverede sikkerhedshjelme står TNS, som der i øvrigt også gjorde til Bryan Adams-koncerten i Forum.

Muldvarpen får bekræftet fra andre stagehands, at lønnen er den samme, som da Thomas Garvig var crew-boss. Altså 100 kroner per time. Sort.

Lønudbetalingen sker to uger efter Celine Dion-koncerten. Igen i en kuvert. Og denne gang igennem en døråbning til en trappeopgang på Vesterbro af manden, der har lagt bogstaver til sikkerhedshjelmene i Royal Arena og Forum, Thomas Nikolaj Sibbern.

Underleverandør

Han står som ejer af TNS Produktion, der har adresse det sted, hvor muldvarpen fik udleveret sine 1.700 kroner for arbejdet til Celine Dion-koncerten.

Og det er TNS Produktion, som direktøren i ICO Concerts, Kim Worsøe, peger på, da DR kontakter ham for at bede om en kommentar til oplysningerne om den sorte aflønning.

Først afviser Kim Worsøe, at der bliver betalt sorte penge til stagehands ved ICO Concerts-arrangementer. Da direktøren bliver fremlagt de oplysninger, som er nævnt her i artiklen, afviser han, at det er ICO Concerts, der står bag den lyssky forretning.

Koncertarrangøren har ikke kendt til praksis med de hvide kuverter på det brune værtshus, siger Kim Worsøe og understreger, at TNS Produktion, der som underleverandør har skaffet arbejdskraft til ICO Concerts, nu er blevet fyret.

- Den slutter hos mig

Kim Worsøe mener altså, at ansvaret ligger hos Thomas Nikolaj Sibbern, ejeren af TNS Produktion, der dog ikke er meget for at udtale sig om samarbejdet eller afslutningen på samme.

Eller om de underleverandører, som TNS Produktion selv skulle have brugt til at skaffe mandskab.

- Det kommer jeg ikke til at sige til dig. I skal bare pege på mig. Lad den ligge der, siger Thomas Nikolaj Sibbern.

Hvorfor skal vi pege på dig, hvis du siger, der er andre firmaer? Så må du oplyse, hvilke firmaer det er.

- Fordi jeg kommer ikke til at oplyse noget til jer. Det er her, den slutter. Den slutter hos mig, understreger Thomas Nikolaj Sibbern.

Ingen af de underleverandører, som DR har været i kontakt med, vil stille op til interview.

Kim Worsøe understreger i et skriftligt svar, at ICO Concerts ikke har haft noget at gøre med det sorte arbejde, og at firmaet har fyret de underleverandører, der har arbejdet på koncerter, hvor der er blevet udbetalt sorte penge.

Derudover vil ICO Concerts fremadrettet sikre, at underleverandører overholder lovgivningen, skriver Kim Worsøe.

Facebook
Twitter