Streamingtjenester stormer fremad: Men så lidt tjener dansk musiker på streaming

Det går godt for streamingtjenesten Spotify, men det er ikke dér, at danske musikere henter deres månedsløn.

Det er ikke en stor andel af sanger Rasmus Walters indtjening, der stammer fra streaming af hans musik. (Foto: © Getty Images / Scanpix)

Det går strygende for den populære streamingtjenesten Spotify.

Den svenske musikgigant debuterede i nat dansk tid på børsen i New York med en markedsværdi på hele 159 milliarder danske kroner, og gjorde samtidig de to svenske bagmænd til nogle af vores nordiske naboers rigeste landsmand.

Hele 159 millioner brugere verden over benytter månedligt den populære streamingtjeneste til at lytte musik, hvoraf de 71 millioner er betalende abonnementer.

Det går altså godt hos Spotify. Men hvor meget tjener de mennesker, der rent faktisk leverer indholdet til de mange populære streamingtjenester; nemlig musikerne?

15 procent kommer fra streaming

Den danske musiker og sanger Rasmus Walter, der blandt andet har hittet stort - også på streamingtjenesterne - med nummeret 'Endeløst', går langt fra grinende mod banken, når lønsedlen fra Spotify og andre musikstjenester dumper ind af døren.

- Jeg tror faktisk, vi skal helt ned på omkring 15 procent, siger Rasmus Walter, da dr.dk ringer for at høre, hvor stor en andel af sangerens indtjening, der stammer fra musikstreaming.

Hør 'Endeløst' med Rasmus Walter her.

0:00

- Jeg har altid spillet rigtig mange koncerter, og det er klart dér, min primære indtægstkilde ligger. Jeg har aldrig tjent mine penge på pladesalg og streaming, siger Walter, der tidligere har været forsanger i rockbandet Grand Avenue.

40-årige Rasmus Walter har blandt andet hittet stort med sange om 'Endeløst', 'Verden i stå' og 'Dybt vand'. (Foto: © Sophia Juliane Lydolph)

Popstjerne trak al sin musik fra Spotify

Siden sin debut i 2008 har Spotify, ligesom mange andre musiktjenester, fået kritik for størrelsen af den sum penge de betaler musikere, hver gang deres sange bliver afspillet af tjenestens brugere.

I 2014 valgte den amerikanske popgigant Taylor Swift at trække hele sit samlede musikkatalog fra musiktjensten.

- Jeg er ikke villig til at tilbyde mit livsværk til et eksperiment, som jeg ikke føler kompenserer sangskriverne, producerne, kunstnerne og skaberne af musikken på en fair måde, lød det dengang fra Swift, hvis musik først igen var at finde i Spotifys musikkarkotek to og et halvt år senere.

Selvom hun er en af vor tids mest populære popsangerinder, valgte Taylro Swift i 2014 at trække sin musik fra Spotify. (Foto: © Kevin Mazur)

Kunstnere som Beck og forsangeren i gruppen Radiohead, Thom Yorke, har blandt andre også rettet kritik mod streamingtjenesten.

Det er svært at finde et eksakt tal på, hvor meget lønsedlen lyder på, når man som musiker får spillet sin musik på Spotify. Men flere udenlandske medier peger på, at beløbet ligger på omkring 0,0038 til 0,0084 dollars. Det svarer til cirka 5 øre per afspilning.

Ikke alle bliver skamlyttet på teenageværelset

Selvom Rasmus Walter selv er glad storforbruger af online musiktjenester og byder dem velkomne, så mener han samtidigt, at nettets populære musikmekkaer har skabt en skævvridning i den måde, man i dag måler succes på blandt musikkere.

- Hvis man er en artist, der har mange unge fans, så sidder de jo på teenageværelset og streamer den samme sang igen og igen. Det gør dem, der lytter min musik ikke på samme måde.

- Men omvendt kan nogle artister sælge deres koncerter ud på få minutter, selvom de ikke bliver streamet særlig meget - og samtidig kan nogle af de store streamingkanoner måske have svært ved at få solgt deres koncertbilletter, siger Walter.

- Musik er nok lidt blevet en forbrugsting, som man kan bruge og smide væk. I gamle dage, når man havde købt en plade til 150 kroner, så gav man den lige et par lyt og en chance ekstra. Det tror jeg ikke, folk har hverken tid, tålmodighed eller lysten til i dag.

Musikernes fagforening ønsker fair betaling

Hos musikernes fagforening, Dansk Musiker Forbund (DMF), er man enig i, at det ikke er hos streamingtjenesterne, at danske musikere skal tjene ind til pensionsopsparingen.

- Det er helt sikkert blevet sværere at tjene penge på indspillet musik i dag. Indtjeningen er gået helt gennem gulvbrædderne på den front, men som fagforening mener vi, at musikerne skal have en ordentlig betaling for deres arbejde, siger Mikael Højris, der hos DMF blandt andet rådgiver musikere om plade- og publishing-kontrakter.

Rasmus Walter og mange andre danske kunstnere skal i dag tjene deres penge på at spille koncerter fremfor pladesalg og streaming. (Foto: © Sophia Juliane Lydolph)

Højris er ikke overrasket over, at en kunstner som Rasmus Walter kun tjener omkring 15 procent af sin indtjening på streaming.

- Jeg tror, at det gør sig gældende for mange artister på samme niveau som Rasmus Walter, som jo er en populær sanger herhjemme. Det vil ikke undre mig, hvis indtjeningen lå på samme niveau hos mange andre kunstnere, siger Højris.

- Som verden ser ud i dag, skal der spilles rigtig mange koncerter, for at man som musiker kan have en ordentlig indtjening.

- Medmindre man er en af verdens absolut største stjerner, så kan man ikke bare sidde og vente på, at pengene fra streamingtjenesterne dumper ind af døren, slutter han.