Tiger giver pladeselskaber baghjul: Musiker tjener mere hos discountkæde

Den danske jazzmusiker Carsten Dahl tjener flere penge på en solgt cd til 30 kroner i Tiger-butikkerne end hos store udenlandske pladeselskaber.

Carsten Dahl solgte bare 600 eksemplarer af sit seneste live-album hos Universal. Hos Tiger Music har han derimod mere imponerende salgstal. (© tiger-music.dk)

Det kan godt være, at cd’en kun koster 30 kroner og lp’en en 50’er i Tiger-butikkerne landet over.

Alligevel tjener den danske jazzmusiker Carsten Dahl mere på at udgive sine album hos Tiger Music end hos store udenlandske pladeselskaber som Deutsche Grammophon. Samtidig kommer hans udgivelser ud til en bredere købeskare.

Det skriver Berlingske.

I november udgav Carsten Dahl sin fortolkning af Bachs ’Goldbergvariationer’ gennem Tiger-butikkernes pladeselskab Tiger Music. Et album, der på en måned solgte flere end 2000 lp’er og 6200 cd’er.

Den uofficielle nummer to på hitlisten

Dermed ville hans Bach-album have indtaget en andenplads på listen over de mest solgte album den uge i Danmark, hvis ikke Tiger Musics lave albumpriser betød, at selskabet ikke har være medlem af brancheforeningen IFPI og dermed ikke er med på den officielle hitliste.

- Til sammenligning solgte det live-abum, jeg har udgivet med trioen Ginman/Blachman/Dahl på verdens største pladeselskab Universal i løbet af syv år kun 600 eksemplarer på både vinyl og CD, siger Carsten Dahl til Berlingske.

Overskuddet ved salget deles lige mellem Tiger Music og kunstneren, og Carsten Dahl vurderer, at han tjener mellem otte til ni kroner per solgt eksemplar.

Til sammenligning tjener han under to kroner hos et traditionelt pladeselskab, siger han til avisen.

Lader sig ikke ryste af streaming

Tiger Music, der har udgivet albums siden 2006, satser ikke på de store poppede navne, men udgiver primært jazz og verdensmusik. Selskabet har de seneste to år solgt 98.507 album i deres butikker, og langt de fleste af udgivelserne kan også streames blandt andet på Spotify og Wimp.

- Det har vist sig, at streaming slet ikke har nogen negativ indflydelse på vores salg i butikkerne. Samtidig er markederne rundt omkring i verden meget forskellige, siger Anne Busacker, der er chef for Tiger Music, til Berlingske og fortsætter:

- Samtidig er salget af vinylplader jo generelt set stigende, og derfor har vi også udgivet Carsten Dahls seneste album på det format. Det handler om, at vi skal være dér, hvor kunderne er.

Næste skridt for Tiger Music kan derfor meget vel blive at finansiere film, vurderer Anne Busacker.

Facebook
Twitter