Vil Apple Music betyde et farvel til iTunes?

I går lancerede Apple streaming-tjenesten Apple Music, hvor brugerne får adgang til alverdens musik via en månedlig betaling. Apple udfordrer dermed sin allerede eksisterende musikplatform, iTunes.

Med Apple Music er der endnu en streaming-tjeneste på markedet. Antallet af downloads på Apples egen tjeneste iTunes vil stille og roligt falde, vurderer forsker. (© Apple)

Apple har siddet massivt på markedet for downloads af musik med iTunes, hvor man både kan købe enkelte numre eller hele albums.

Nu udvider virksomheden sin position på markedet med streaming-tjenesten Apple Music, der ligesom andre musiktjenester såsom Spotify og Tidal giver betalende brugere mulighed for frit at gå på opdagelse blandt flere millioner musiknumre for et fast beløb om måneden.

Spørgsmålet er, om iTunes kan overleve, eller om det bliver et farvel til musik-downloads, som brugerne kender det.

Et farvel til iTunes?

Det har længe ligget i kortene, at Apple ville lancere en ny streaming-tjeneste. Men ifølge Rasmus Rex Pedersen, der er ph.d-stipendat fra Roskilde Universitet og forsker i, hvordan digitaliseringen forandrer musikbranchen, har Apple holdt igen, fordi der mange steder stadig er et marked for køb af musik-downloads.

- I mange markeder rundt omkring på det globale plan er køb af downloads stadig det dominerende digitale format. Det er ikke nødvendigvis alle, der er klar til at betale omkring 100 kroner om måneden for en streaming-tjeneste. For nogle vil det stadig være attraktivt bare at købe enkelte numre, som de lytter meget til, fortæller han til DR Kultur.

Men ifølge Ramus Rex Pedersen udfordrer Apple sin egen download-tjeneste med Apple Music, og iTunes skal nu konkurrere med endnu en streaming-tjeneste om brugernes tid og penge.

- Det er ikke sådan, at Apple fra den ene dag til den anden lukker ned for deres egen forretning med digitale downloads. Men på sigt er det en model, der er i udfasning, fortæller han.

Skandinavien som forgangsland

Ifølge Rasmus Rex Pedersen har de skandinaviske lande været hurtige til at tage streaming-tjenesterne i brug, hvorimod andre lande stadig har benyttet sig af downloads.

Downloads udgør dog efterhånden et begrænset marked, og udviklingen af streaming er for alvor også ved at få fat andre steder.

- På globalt plan står man over for den udvikling, som vi har været igennem for et par år tilbage i Danmark og resten af Skandinavien. Og det er nok også en af grundene til, at Apple vælger at præsentere Apple Music nu, så de sørger for at være med, når streaming for alvor tager fat på det engelske og amerikanske marked, forklarer han.

En ændret brugeroplevelse fra streaming til download?

Rasmus Rex Pedersen fortæller, at det, der betyder mest for brugerne, er, at de nemt og bekvemt kan få adgang til musikken. De behøver ikke længere købe og eje musikken.

- Ejerskab betyder ikke rigtig noget for langt de fleste. Og skellet mellem at leje og eje musikken bliver endnu mindre nu med Apple Music, fordi musikken kommer til at være integreret i den samme app på ens telefon, fortæller han.

Ifølge Rasmus Rex Pedersen er der også sket en ændring i forbrugsmønstret på baggrund af streaming i forhold til downloads, og brugerne lytter til mere ny musik i dag end tidligere.

- Man lytter til de få tracks, man er interesseret i og sammensætter dem på tværs af genrer og kunstnere afhængigt af, hvad man nu har lyst til at lytte til. Dels fordi det er let at komme til musikken, og du skal ikke til at betale for at lytte til noget musik, som du ikke ved, om du kan lide eller ej. Det er blevet gratis at prøve det af og finde ud af, om musikken er noget for dig eller ej, fortæller han.

Streaming er godt for musikbranchen

Lasse Lindholm, der er kommunikationschef hos musikselskabernes brancheorganisation, IFPI, fortæller, at netop muligheden for at gå på opdagelse i en masse ny musik hos streaming-tjenesterne på mange måder er positivt for musikerne og for musikselskaberne.

- Det, der er den store forskel på streaming og download, er, at hvis du downloader et nummer, skal du jo betale for det, hver gang du køber et nyt. Men når du en gang har betalt et månedligt beløb til en streaming-tjeneste, så kan du ubegrænset gå på opdagelse i ny musik, fordi det er risikofrit. Derfor er man mere frisk på at opdage ny musik end tidligere, og det er rigtig positivt, fortæller han til DR Kultur.

Lasse Lindholm fortæller, at der i Danmark bliver lyttet til 750.000 forskellige titler i døgnet på streaming-tjenesterne. Og til sammenligning bliver der downloadet 30.00 forskellige titler om ugen.