Musikbranchen blev skabt af landmænd og mafia

Dokumentarfilm kaster sig ud i en hæsblæsende gennemgang af pladeindustriens historie. Branchen blev skabt af ufaglærte, der selv lavede reglerne.

- Der er en historie om en bestemt musiker, fortæller dokumentarfilmsinstruktøren John Coon.

Musikeren, som John Coon af juridiske grunde ikke vil afsløre navnet på, fandt ud af, at hans royaltyrate på 4 procent var halvdelen af, hvad den skulle have været. Så han gik op og klagede til den her pladeselkabsmand, som var kendt for at være en hård nyser med forbindelse til organiseret kriminalitet.

- To mænd greb fat i den klagende kunstner, vendte ham om og holdte ham i anklerne ud af vinduet fra 35. etage. Ifølge historien, så var hans royaltyrate på fire procent, da han blev holdt ud af vinduet, og da han igen satte fødderne sikkert ned inde på kontoret, var hans royaltyrate på 2 procent, fortæller John Coon.

Farlige beskyldninger

Sådan var det i musikindustriens spæde barndom, for den har ikke eksisteret altid. Fra 1950'erne og frem til slutningen af 1970'erne skabte en spraglet flok mænd med inderlig kærlighed til musikken det, vi i dag kender som pladebranchen.

Og den historie bliver fortalt i dokumentarfilmen "The Record Man", som bliver vist én gang i ucensureret version. Mere tør instruktøren John Coons advokater ikke lade ham gøre, for filmen er fyldt med beskyldninger om løgn, afpresning og endda mord. Til gengæld bliver den vist i Danmark i anledning af filmfestivalen Music & Film i denne weekend.

100 dollars og en bil

Pladebranchen opstod ud af næsten ingenting og alle mulige mennesker har præget den. Nogle af dem var gode,og andre brugte mafiametoder for at få musikere til at makke ret. Der var ikke nogen regler, ikke nogen systematik og slet ikke markedsanalyser af forbrugsvaner.

- Filmen starter med en mand der svarer på en jobannonce i avisen, som lød: Vi søger en mand. 100 dollars om ugen. Skal have bil, fortæller John Coon.

Manden dukker op til jobinterviewet og bliver kun stillet et spørgsmål: Har du en bil?

Manden svarer ja og får besked på at åbne bagagerummet, og så giver tre mænd sig til at fylde bagagerummet med kasser med vinylplader.

Manden får 100 dollars og spørger, hvad skal jeg gøre nu?

- Kør, siger mandens nye arbejdsgiver

- Kør, og når du ser en sendemast, så stop bilen og få radiostationen til at spille pladerne.

Sådan startede pladebranchen, og John Coon har fulgt de mænd, der opfandt det hele fra bunden, og undervejs er han stødt på historier, der burde høre hjemme i spændingsfilm.

Godt for musikken

Ganske overraskende kom der god musik ud af den spraglede branche, mener John Coon.

- Hvis du ser på perioden, så var antallet af fantastiske plader og den hastighed, de kom ud med og de forandringer musikken skabte, så var det fuldstændig fantastisk og uden fortilfælde i musikhistorien. Det var der Rock N' Roll blev født, Det var der soul-musikken opstod. Det havde ikke været muligt uden denne spraglede flok af pladeselskabsfolk, siger John Coon.

Bogholdere har ødelagt branchen

I dag kan musikere roligt forhandle royalties uden at frygte mafiametoder, men til gengæld har den strømlinede musikbranche mistet kontakten til både musikken og publikum, mener John Coon.

I filmen kommer Jerry Wexler, manden der opfandt R&B, med en kontant opsang til industrien. Engang blev pladeselkaber ledet af folk, der elskede musik, konstaterer han syrligt.

- Ja, det er en fantastisk udmelding. Hen over en periode har bogholderne og advokaterne overtaget pladeindustrien, og jeg spørger i filmen, om man kunne forestille sig at en pladeselskabsmand blev sat i direktørstolen i et advokatfirma? Det er jo vanvittigt, men det er det, der er sket bare med omvendt fortegn, siger John Coon.

- Det er en af grundene til, at pladebranchen kæmper i dag. Det og naturligvis den teknologiske udvikling. De gamle dages pladeselskabsfolk var meget tættere på manden på gaden. De kendte ikke kun musikken, de kendte publikummet. De var selv fans, de var selv publikum.

"The Record Man" bliver vist lørdag klokken 21:45 i Cinemateket i København, og John Coon introducerer selv filmen.

Facebook
Twitter