Musikkens nedtur fortsætter trods billigere cd'er

Den danske musikbranche fortsætter med at sætte negative salgsrekorder. Selv om prisen på en cd ligger 50 procent under den generelle prisudvikling.

Musikbranchen må sande, at salget af cd'er fortsætter nedad, selv om priserne på de digitale skiver er faldet de seneste syv år i træk.

Det er altså ikke altid, at to minusser giver plus. Og i tilfældet pladeselskaberne og deres faldende salg, der nu er halveret siden 2000, kommer det ikke bag på lektor ved Institut for Industriøkonomi og Virksomhedsstrategi på CBS, Mark Lorenzen.

- Når de sænker prisen lidt på cd'er, er det et tegn på panik. Produktet fungerer i forvejen ikke, og det er ikke at tænke nyt. Det er ikke godt nok. Det er bare en blomst i en hel buket. De skal smide hele buketten væk, de skal ikke pille lidt ved den, siger han til DR Nyheder.

Prisfald, men stadig for dyr

Prisudviklingen på en cd ligger ellers langt under, hvordan de priser på andre produkter har formet sig. I forhold til for 16 år siden ligger cd'en i dag 48,8 procent under forbrugerprisindekset, viser tal fra pladebranchens organisation, Ifpi.

I Gennemsnit koster en cd 135,48 kroner, og det betyder reelt, at cd'en i dag er godt 10 procent billigere end i 1993, mens en gennemsnitvare koster knap 38 procent mere.

Men prisen er fortsat for høj, mener Mark Lorenzen, der gør opmærksom på, at det til sammenligning "kun" koster 80 kroner ar downloade et album. Derfor vil folk ikke vælte ned i den nærmeste Fona, hvis selskaberne skar 10 kroner af prisen, fortæller musikbrancheforskeren

- En hard copy er en dårlig oplevelse. Det er uddateret for mange unge. Men sænkede de prisen, så en cd kostede det samme som et download-album, så ville de pille ved noget, der fungerer. Branchen ville løbe en risiko, og det ville være interessant, siger Mark Lorenzen.

Gavne med andre priser

Marketingdirektør i Ifpi, Jesper Bay, er enig med Mark Lorenzen: Prisen på cd'er er for høj, og ifølge Jesper Bay er det bestemt en mulighed at sænke prisen yderligere.

- Det er skadeligt, at alt koster det samme. Det ville gavne salget at prissætte forskelligt. Selskaberne kunne med fordel se mere på prisen, siger Jesper Bay til DR Nyheder.

Han forklarer, hvordan man i England har introduceret en lavere pris på debuterende kunstnere, og det har kastet flere gennembrud af sig. Men, understreger han, situationen i dag betyder, at prisen ikke har alt at sige.

Musiksalg halveret siden 2000

- Der er et nyt forbrugsmønster, der er uafhængigt af pris. Salget går fra det fysiske til det digitale. Måske får man ikke nok for pengene i en cd, når et download-album koster 80 kroner, men der er også det gratis, ulovlige marked, som har noget at sige, fortæller Jesper Bay.

Og der er bestemt noget om snakken om et nyt mønster. Mens den samlede omsætning sidste år faldt med 10 procent i forhold til 2007 til 557 millioner kroner og dermed er mere end halveret siden 2000, steg det digitale salg voldsomt.

Forsigtig optimist

På et år steg den digitale omsætning med 91,2 procent, og i hele tal rundede det digitale salg for første gang 100 millioner kroner.

Det skyldes ifølge Jesper Bay ikke mindst TDCs musiktjeneste Play.

- Stemningen er god med de nye tiltag, der er på vej. Selv om det fysiske salg på længere sigt vil falde yderligere, synes jeg, at vi kan tillade os at være forsigtige optimister, siger Jesper Bay til DR Nyheder.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter