Netflix forventer færre abonnenter: Nu vil streaminggiganten fokusere på krimier og dokumentarer

Efter nedgang i nye abonnenter går streamingtjenesten nu efter de ældre generationer.

Når der skal bejles til et ældre publikum, er historiske serier som eksempelvis Netflix' 'The Crown' én vej at gå, mener medieanalytiker Claus Bülow Christensen. (Foto: Netflix)

Hvor 2020 var et barskt år for den fysiske underholdningsbranche, skovlede streamingtjenester som Netflix nye kunder ind i butikken som aldrig før.

Hele 37 millioner nye abonnenter blev det til for den amerikanske streaminggigant sidste år, hvor man desuden rundede mere end 200 millioner abonnenter på verdensplan.

Sent tirsdag aften dansk tid står Netflix så til at skulle præsentere den laveste fremgang af nye abonnenter i hele virksomhedens historie, når de fremlægger deres kvartalsrapport for andet kvartal af 2021 for deres aktionærer.

Selv har Netflix forudset, at de kun har fået en million nye abonnenter i dette kvartal. I modsætning til de ti millioner, der tegnede et abonnement i samme kvartal sidste år.

Kilder mener dog, at Netflix kun er nået op på 800.000 nye kunder, ifølge mediet Variety.

- Det er virkelig spændende, hvad de kommer til at sige, siger medieanalytiker Claus Bülow Christensen.

Selvom corona sidste år betød en heftig stigning af nye abonnenter, har pandemien også betydet, at flere af Netflix' helt store satsninger, som blandt andet 'Stranger Things', er blevet udskudt på grund produktionsvanskeligheder. Om det kan koste kunder i butikken vil måske vise sig, når kvartalrapporten offentliggøres natten til onsdag dansk tid. (Foto: Curtis Baker © Netflix)

For hvis der fortsat skal hives flere nye kunder ind i butikken, før det hastigt voksende antal af konkurrenter som Disney+ og HBO Max slår deres klør i dem, skal der tænkes nyt.

Hvilket Netflix dog har gjort mange gange før.

Eksempelvis da man i 2007 ændrede hele forretningen fra at være en postordre-virksomhed, der sendte dvd’er ud til folk, til at tilbyde filmene til streaming som de første.

Eller da man i 2013 lancerede den første egenproduktion på tjenesten, nemlig hitserien 'House of Cards', da man indså, at det ikke var en holdbar forretningsstrategi at skulle købe alt indhold fra andre.

Denne gang handler det så særligt om at fange den målgruppe af potentielle kunder, der før har været svære at få fat i: folk på 55+ år.

Gentænkning af brugerfladen

Men hvordan har Netflix så tænkt sig at overtale den ældre målgruppe til at se med? Er det ved at skabe den næste 'Emily in Paris' eller 'The Umbrella Academy'?

Næppe.

Faktisk viser analyser af de nye projekter, som streamingtjenesten selv har sat i værk, at der vil være et særligt fokus på genrer som krimier og dokumentarer, der er populære i den ældre målgruppe - frem for eksempelvis fantasy, action og gys, der har en yngre fanskare, skriver The Guardian.

- Netflix har allerede lavet serier som 'The Kominsky Method' og 'Grace og Frankie' med netop den ældre målgruppe for øje, forklarer Claus Bülow Christensen. Serier, der ikke bare handler om ældre menneskers liv og problemer, men som også har ældre Hollywood-skuespillere som Michael Douglas og Jane Fonda på rollelisten, som kan vække nostalgi hos de lidt mere modne seere, tilføjer han. På billedet ses Michael Douglas og Alan Arkin i serien 'The Kominsky Method'. (Foto: Mike Yarish © Netflix)

Og det giver god mening, ifølge medieanalytiker Claus Bülow Christensen.

- Jeg har selv lavet undersøgelser, der netop peger på, at krimier, dokumentarer og historiske dramaer er populære hos den lidt ældre generation.

Ligesom også de gamle klassikere bliver efterspurgt inden for både film og serier.

Da Netflix' bagkatalog allerede bugner af indhold, der nemt ville kunne tilfredsstille netop de behov, handler det om at gøre det massive bibliotek af indhold mere gennemskueligt.

Og det betyder en gentænkning af brugerfladen og brugen af de oceaner af brugerdata, som streamingtjenesten ligger inde med.

- Det er den kampplads, hvor der er mest at vinde, mener Claus Bülow Christensen og tilføjer:

- Vi kender alle til ikke at kunne finde noget, vi har lyst til at se på Netflix, på trods af at biblioteket er så massivt. Der er faktisk allerede meget interessant indhold for de fleste, men det er ofte gemt godt af vejen.

Derfor håber han også på, at Netflix i aften måske løfter lidt af sløret for, hvordan de rent teknologisk har tænkt sig at tackle den udfordring.

- I kampen om den ældre generation kan Netflix hurtigt vinde en stor andel, hvis de bliver bedre til at sikre, at alle generationer nemt kan finde noget, de gider at se på Netflix. Og arbejdet med at blive meget bedre til at præsentere os for relevant indhold er de helt sikkert i fuld gang med, mener han.

Facebook
Twitter