Nettet rødglødende over ny Gillette-reklame: Sikke en gang nonsens!

Gillette har stukket hånden lige ind i en hvepserede med ny reklame, mener ekspert.

Modelfoto. (Foto: Patrick Coddou © Unsplash)

- Gillette har lige mistet 90 procent af deres kundegrundlag.

- Folk, der tilslutter sig denne her slags nonsens, har ikke engang et skæg - eller kan ikke engang gro et.

Sådan lyder et par af de tusindvis af negative kommentarer, der har ramt barbergrejsfirmaet Gillette, efter de har lagt en - tilsyneladende - velmenende og positiv reklame på YouTube.

I reklamen tager Gillette livtag med firmaets gamle slogan 'The Best a Man Can Get' og viser talrige eksempler på mænds sexistiske og krænkende opførsel mod kvinder.

Derefter lyder speakerens mørke, alvorlige stemme: 'Vi tror på det bedste i mænd'.

Og så følger ellers billeder af talrige mænd, der tager afstand fra eller ligefrem forhindrer slagsmål, chikane og dårlig opførsel.

Mænd er trætte af #metoo

Reklamen, der på to dage er set næsten 11 millioner gange på YouTube, er dog langt fra blevet mødt med klapsalver.

Faktisk vender mere end 620.000 youtube-brugere tommeltotten nedad til videoen. Betragteligt flere end de 230.000, der indtil videre synes godt om reklamen.

Gry Høngsmark Knudsen, der er lektor ved Institut for Marketing & Management og forsker i digitale reklamer og kønskultur på Syddansk Universitet, forstår godt, hvorfor reklamen har bragt sindene i kog på nettet.

- Det er en meget politisk måde at lave en reklame på, og det vil ofte give bagslag. Det er tit der, at vreden opstår, fordi den enkelte mand føler sig peget ud og ramt konkret, siger hun og fortsætter:

- De mænd, der er trætte af at høre om #metoo, føler sig ramt med denne reklame, for de bliver netop bedt om at forholde sig til det.

Gry Høngsmark Knudsen fortæller, at det langt fra er første gang, at et firma prøver at udvide definitionen af maskulinitet gennem en reklame - og er kommet galt af sted med det.

Tøjmærke også i problemer

Da det amerikanske tøjmærke Bonobos forsøgte at tage del i maskulinitetsdebatten med en reklame sidste sommer, gik det nemlig også galt.

I reklamen ser man forskellige mænd, der læser definitionen af maskulinitet op, hvortil de så siger, at de faktisk ikke kan genkende sig selv i, at en mand skal være stærk, macho og muskuløs.

- Denne reklame fik meget kritik, fordi man på en måde siger, at traditionel maskulinitet er dårligt. Men så sidder der jo samtidig mænd derude og tænker: 'Jamen, det passer på mig – er jeg så forkert?', siger Gry Høngsmark Knudsen.

- Reklamen ligger stadig på YouTube, så den bliver ved med at være synlig, når man kigger efter det her brand, og det kan også være et problem, hvis nogle af deres loyale kunder bliver uenige. Så kan det jo være svært at genoprette deres forbindelse til kunderne.

- Dove-reklamen er modsætningen til Gillettes reklame, der tager udgangspunkt i de negative sider som #metoo, mener Gry Høngsmark Knudsen. (Foto: Fra YouTube © Dove)

Dove, der blandt andet sælger cremer og deodoranter, er en af de virksomheder, som tydeligst har profileret sig – både hvad kvinder og mænd angår – på at lave reklamer, som ikke fokuserer på det stereotype, siger Gry Høngsmark Knudsen - og som er lykkedes med det.

- De gør det uden at diskutere det negative i de traditionelle forståelser af maskulinitet.

- For eksempel lavede de en 'Calls For Dad'-reklame, hvor man ser børn, der råber glade på deres far, og en teenager, der ringer til far, når bilen er gået i stå. Den viste alt det positive, en far er, og den reklame elskede folk.

Gillette forsvarer ny strategi

I forbindelse med lanceringen af reklamen forleden udsendte Gillette samtidig en meddelelse, hvori man forklarede selskabets nye strategi.

- Det er på tide at erkende, at brands som vores spiller en rolle i at påvirke kulturen. Som et firma, der opfordrer mænd til at være den bedste udgave af sig selv, har vi et ansvar for at sikre, at vi promoverer positive, opnåelige, inkluderende og sunde versioner af, hvad det vil sige at være en mand, lyder det blandt andet i meddelelsen.

Gillette oplyser samtidig, at man over de næste tre år årligt vil donere en million dollar til organisationer, der 'inspirerer, uddanner og hjælper mænd til at opnå deres bedste udgave af sig selv og blive rollemodeller for kommende generationer'.

Facebook
Twitter