Nøgen mand med håndtaske satte ild til kommentarsporet: Nu svarer modechefen igen

Et billede af en nøgen mand og en taske har skabt stor debat, og nu svarer modehuset Maison Valentino på kritikken.

Pierpaolo Piccioli roses for sit modsvar til de mange hadefulde kommentarer på modehuset Valentinos sneste kampagnebillede. Her ses han til Paris Fashion Week, januar 2020. (Foto: Peter White © (c) Getty images)

En nøgen mand, der balancerer en designertaske på sin fod, har sat ild i debatten.

Både i kommentarsporet på Maison Valentinos Instagram-profil, hvor billedet blev offentliggjort den 10. april. Men også på Michael Baily-Gates' Instagram-profil.

Fotograf Michael Baily-Gates er modellen på billedet, som han selv har taget.

Det er selvportrættet af Michael Bailey-Gates her, der har fået roser, men også hadefulde kommentarer med på vejen. (Foto: Skærmbillede af Maison Valentinos Instagram. © Maison Valentino)

Blandt de negative kommentarer og beskeder anfægtes det, at en mand poserer med en taske, der traditionelt set er designet til kvinder.

Og at manden poserer nøgen i en traditionelt set feminin positur. Og at han har langt hår.

- Det her er for meget. Er taskerne til kvinder eller mænd? Det ser ulækkert ud, beklager. Billeder som dette burde ikke vises for børn.

- Jeg er træt af alt det her kønsforvirringspis.

- Jeg får det dårligt, når jeg ser en mand, der gerne vil være en kvinde.

Sådan lyder nogle af kommentarerne.

Nu har Maison Valentinos kreative direktør, Pierpaolo Piccioli, svaret igen på sin egen Instagram-profil.

Han skriver:

Efter vi postede dette billede på Maison Valentino, har mange mennesker reageret med hadefulde og aggressive kommentarer. Mit job er at levere min vision af skønhed i lyset af den tid, som vi lever i - og skønhed, og hvem vi anser for skønne, er en refleksion af vores egne værdier.

Vi er vidner til et stort skifte i menneskeheden. Bevægelserne af selvbevidsthed er alle sammen ledet af den samme idé: Udvikling er muligt, hvis lige rettigheder er muligt, hvis inklusion er muligt, hvis menneskerettigheder bliver forsvaret, og udtryksfriheden er beskyttet og plejet.

Had er ikke en udtryksform, had er en reaktion af frygt, og frygt kan nemt blive til vold, hvilket enten kan blive til en hadefuld kommentar eller en aggression imod to fyre, der kysser i en metro.

Vi må stå imod og fordømme alle former for vold, had, diskrimination og racisme, og jeg er stolt over at bruge min stemme og mit arbejde til at gøre det - nu og for altid. Dette billede er et selvportræt af en ung, smuk mand, og ondskaben ligger i beskuerens øjne, ikke i hans nøgne krop.

Forandring er mulig. Ingen sagde, at det ville være nemt, men jeg er klar til at stå ansigt til ansigt med vanskelighederne, i frihed, kærlighed, tolerance og udviklingens navn.

Pierpaolo Piccioli har siden 2008 været kreativ direktør for modehuset Maison Valentino. (Foto: David Fisher/Shutterstock © (c) Ritzau Scanpix)

Selv har den 27-årige fotograf på (og bag) billedet den 14. april kommenteret hele balladen:

- Jeg værdsætter støtten omkring billedet og de debatter, det har startet. Jeg vil sætte pris på, hvis den samme opmærksomhed kunne blive omdirigeret til de forfærdelige lovforslag for trans-unge, der bliver foreslået og vedtaget i USA, skriver han på sin Instagram.

Modehusene må gå forrest

Spørger man den danske modefotograf og tidligere moderedaktør på magasinet Euroman, Frederik Lentz Andersen, så er kampagnen fra det italienske modehus noget "der bør hyldes" - men også en nødvendighed:

- Hele debatten omkring at der ikke er noget, der er rigtigt eller forkert, og at der ikke findes tøj, der er forbeholdt kun ét køn, dét er et område, hvor modehusene kan gå forrest og tage et politiske standpunkt, siger han.

Selv undrer han sig over den negative reaktion, billedet affødte.

- Ser man på billedet, er det jo faktisk nogle ekstremt maskuline omgivelser. Og tasken i sig selv er en brun lædertaske – hvem skal afgøre, om det er ene herre- eller dametaske, spørger han retorisk.

Det bliver heller ikke sidste gang, vi kommer til at se modekampagner, der skubber til vores forestilling om køn, mener han:

- Det er en form for inklusion, som bliver mere og mere udtalt. Men det bliver nok primært modebranchen, der må gå forrest, når der skal rykkes ved vores opfattelse af, om der overhovedet findes tøj til specifikke køn.

I november skabte det stor debat, da musiker og skuespiller Harry Styles optrådte på forsiden af Vogue i en kjole.

- Giv os mande-manden tilbage, lød en af reaktionerne blandt andet, mens andre hyldede Harry Styles og Vogue.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk