Nu vil brætspil gøre os klogere på hinanden

Årets brætspil er netop blevet kåret i Koncerthuset, og der tegner sig en klar trend, mener ekspert. I dag skal vi lære hinanden at kende gennem spillene.

Pandemia - eller Pandemic - har netop vundet en Guldbrikken. Det er et samarbejdsspil, hvor man skal lære hinanden at kende for at vinde. (Foto: Nanna Juel Mauritzen)

Søndag forvandledes DR’s Koncerthus til et inferno af brætspil, computerspil og massevis af spilentusiaster i alle aldre, da det store spiltræf DR Frit Spil løb af stablen. I den forbindelse blev årets bedste brætspil kåret, da danske spilkritikere uddelte Guldbrikken Prisen 2015.

Guldbrikkens ekspertjury består af både spiludviklere og -anmeldere, journalister med speciale i spil og repræsentanter fra to danske brætspilsforeninger. Et af jurymedlemmerne er Thomas Vigild, der er journalist, tidligere spilredaktør på Politiken og medstifter af prisen. Han mener, at der tegner sig en klar tendens blandt årets vinderspil:

- Brætspil handler i dag ikke bare om at kunne tænke taktisk eller strategisk, men også om at kende sine med- og modspillere indgående. Brætspillene lærer os meget om hinanden.

Samarbejde og kommunikation er nøglen

Thomas Vigild fremhæver brætspillet Spyfall, der vandt i kategorien Årets Selskabsspil. Her skal spillerne gætte, hvem der er spionen, ved at krydsforhøre alle omkring bordet. Det kræver, at man observerer hinandens adfærd og mimik og kender til de andres reaktionsmønstre, og det er ret unikt, fortæller han.

Et andet spil, Thomas Vigild vil fremhæve, er Pandemic, der modtog Juryens Specialpris ved dagens prisuddeling. Pandemic er et såkaldt samarbejdsspil, der går ud på, at alle spillere arbejder sammen mod spillet om at undgå et virusudbrud og dermed enten vinder eller taber kollektivt.

- Pandemic er et utrolig socialt spil, hvor det er interessant at se på, hvordan spillerne samarbejder og kommunikerer. Kun hvis de kan gøre det, kan de vinde over spillet. Det handler derfor om at kende hinanden, siger Thomas Vigild.

Guldbrikken har været uddelt årligt siden 2009 og uddeles til spil, der er originale, medvirker til en nyskabelse i branchen og – mener kritikerne – bør stå i et hvert hjem.

De vandt Guldbrikken 2015:

  • Årets Børnespil: Drage-Rally. Terningespil, der handler om at få sin drage til at nå rundt om bjerget hurtigst muligt ved hjælp af held, taktik og medvind.

  • Årets Familiespil: Splendor. I rollen som smykkemager konkurrerer man om at opbygge den bedste samling af diamantminer, så ens kunder kan få de flotteste diamanter.

  • Årets Voksenspil: Castles of the Mad King Ludwig. Her kæmper spillerne om at tilfredsstille kongens ønsker ved at bygge hver deres skøre slot på bordet.

  • Årets Selskabsspil: Spyfall. Spillerne skal gætte, hvor spionen befinder sig, ved at stille spørgsmål til bordet. Gætter han det, vinder han spillet.

  • Juryens Specialpris: Pandemic. Fire vira spreder sig eksplosivt, og kun du og dit hold af specialagenter kan stoppe smitten og redde verden.