Når Danish Music Awards løber af stablen den 5. november, bliver det med en helt ny pris. Bag det nye skulderklap står musiktjenesten Spotify, der netop er lanceret i Danmark.
"Årets Innovatør"-pris bliver tildelt en kunstner, som i løbet af året har gjort særlig brug af digitale og sociale platforme til at kommunikere med sit publikum, og der lægges især vægt på det kreative, nyskabende og inspirerende.
De nominerede er DJ'en Kato, rapperen Kidd, sanger Michael Møller, Turboweekend og Efterklang.
YouTube og en ny sang hver dag
Kato er nomineret på grund af sit tætte tilhørsforhold til sine facebook-fans, som han kalder for sin "facebook-familie". Den tæller pt. mere end 123.000 medlemmer.
Kidd har kickstartet sin karriere via YouTube, mens Michael Møller har gjort sig bemærket ved digitalt at offentliggøre 31 kærlighedssange - en for hver dag i maj - og få sine fans til at donere penge til at få musikken udgivet på cd og vinyl.
Bandet Turboweekend er nomineret for deres særlige "fanmade"-område på deres hjemmeside, hvor fans bliver involveret, mens orkestret Efterklang i begyndelsen af 2011 gav deres fans lov til at være værter på verdenspremieren af musikfilmen "An Island" hjemme i fansenes egne stuer.
Pris til en mønsterbryder
- Det er vigtigt at fremhæve innovatører, som formår at bryde de gængse mønstre, og som er nytænkende og inspirerende for deres omgivelser, siger Lasse Lindholm Kommunikationschef, IFPI - musikselskabernes brancheorganisation.
Sammen med prisen vinder "Årets Innovatør" også en Spotify-marketingskampagne til en værdi af 200.000 kroner.
En tilsvarende pris er tidligere blevet uddelt i både Norge og Sverige.
/Ritzau/