Nyt sladderblad finansieres af Karsten Ree

Et erfarent hold gossip-journalister lancerer med hjælp fra Karsten Ree bladet Tæt På, som skal konkurrere mod Se og Hør og Her & Nu.

Karsten Ree står for finansieringen bag det nye sladderblad Tæt På, som udkommer for første gang til november. (Foto: TORKIL ADSERSEN © Scanpix)

Sladderglade danskere kan glæde sig til onsdag den 16. november. For på denne dag udkommer det nye ugeblad, Tæt På.

Bladet er resultatet af et erfarent hold gossip-journalisters drøm. Chefredaktør bliver Per Kuskner, som har arbejdet for både Se og Hør og Her & Nu. Peter Bugge, som også tidligere har været på Se og Hør, bliver redaktionschef, mens Erling Tind Larsen – tidligere chefredaktør på Her & Nu – skal være administrerende direktør. Finansieringen står Karsten Ree, der i sin tid blev milliardær på at sælge Den Blå Avis, for.

- Der er få mennesker, der har alle de kvaliteter til at lave det. Tænk sig hvis man kunne samle dem i en redaktion. Det føler vi, vi har. Det er så fantastisk, jeg er helt oppe og køre, siger Per Kuskner til DR Nyheder.

Holdet bag Tæt På havde ifølge Per Kuskner leget med tanken om det nye blad i et stykke tid, da de hørte, at Karsten Ree gerne ville ind i mediebranchen igen.

- Derfor passede det som hånd i handske. Karsten Ree er mediemand, og han slår til, når den rigtige mulighed byder sig, siger han.

Tæt På skal have nyheder om tv, film, kendte danskere og kongehuset, krydret med traditionelt ugebladsstof som tv-oversigt og krydsord. Men vigtigst af alt er forsiden:

- Det, der rammer side et, er de gode nyheder. Kongelige historier med lidt kant. Det skal vi ikke være bange for, siger Per Kuskner.

Nogle ting er no-go

Med Se og Hør-sagen samt to forsidehistorier, som Her & Nu på under et år måtte trække tilbage, har sladderbladene haft nogle dårlige sager på nakken. Men det vil Tæt På undgå:

- Der er nogle ting, som er no-go. Du skal skrive historier om de kongelige, som måske har lidt kant og er sjove, men du skal ikke gå hen i spekulationshistorier, og du skal slet ikke skrive det, hvis du ikke er 100 procent sikker på, at det er rigtigt, siger Per Kuskner om den redaktionelle linje.

Han mener, at der er en klar fornemmelse af, hvor grænsen går og understreger, at Tæt På ikke skal brænde broer til hverken kendte eller kongelige.

Billigt at lave ugeblad

Ifølge BT skulle Karsten Ree have skudt 20 millioner kroner i Tæt På, men det er ikke rigtigt, fortæller Per Kuskner. Det præcise beløb vil han dog ikke ud med.

- Det koster meget, meget mindre, fordi man har udliciteret så mange ting. Det er nemmere og billigere at lave et ugeblad nu end nogensinde før, siger han.

Per Kuskner har heller ingen bekymringer om at sende et fysisk ugeblad på gaden i disse digitale tider, hvor flere magasiner lukker ned.

- Køberne er ikke så meget på nettet, fordi det ikke er dag til dag-historier. Det er billeder og solohistorier. Der er penge i ugeblade, og ugebladspressen er ikke så presset som aviserne, siger han.

Tæt På skal derfor ikke have et stort website, men satser på den gode, gamle tryksværte.

Facebook
Twitter