Nyt teaterstykke skal hjælpe Gellerupparkens image

I en uge boede tre dramatiker-elever i det århusianske ghettokvarter Gellerupparken. Her måtte de smide deres fordomme for at finde virkelige historier til et nyt teaterstykke om kvarteret. Et kvarter som stykkets instruktør selv cykler langt uden om.

Teaterstykket 'Bygning 4-7-12' fortæller virkelige historier fra ghettokvarteret Gellerupparken i Aarhus. Kvarteret står foran en større omlægning, der blandt andet betyder nedrivninger af boligblokke. (Foto: Morten Fauerby © Pressebillede / Teater Svalegangen)

- Vi bor over på Bentesvej, som skal i grus, så dagen er kommet, hvor vi skal flytte.

- Hvilket sted har I så fundet jer?

Manden peger på en af lejlighederne på forsiden af Helhedsplanen for Gellerupparken:

- Her! Jeg har sparet op - så der!

Overstående stammer fra en scene i det nye teaterstykke 'Bygning 4-7-12'. Den boligsøgende mand hedder Jamal og er taxachauffør.

Instruktøren cykler langt uden om

Han er dog ikke grebet ud af den blå luft, men derimod baseret på en virkelig beboer i Gellerupparken i Aarhus.

Et ghettokvarter med et blakket ry - selv hos forestillingens instruktør, Per Smedegaard.

Det er tankevækkende, at når jeg skal ind til byen, så cykler jeg i virkeligheden i en lang bue uden om

Per Smedegaard, teaterchef

- Jeg bor lige på den anden side af Gellerupparken, og det er tankevækkende, at når jeg skal ind til byen, så cykler jeg i virkeligheden i en lang bue uden om, fortæller han til P1 Morgen.

Det vil kommunen og den lokale boligforening ændre på med en Helhedsplan, der skal hjælpe området af med sit dårlige image.

En plan der blandt andet indebærer, at tre af kvarterets bygninger skal rives ned.

Sendte tre dramaturgi-elever i ilden

I kraft af sit job som teaterchef for Teater Svalegangen i Aarhus, besluttede Per Smedegaard sig for at lave en forestilling om Helhedsplanens konsekvenser.

Han sendte derfor tre elever fra dramatiker-uddannelsen på en uges ophold i en lejlighed i Gellerupparken for at møde de mennesker, hvis hjem skal rives ned.

En af de elever var Henrik Szklany, der, selvom han har boet i Aarhus i fem år, kunne tælle antallet af besøg i boligområdet på en hånd.

- Jeg har aldrig haft et ærinde der. Jeg har været i storcenteret City Vest og i Basar Vest og så på Gellerupscenen, men ellers har der ikke været en motivation for at tage derud. Så det var ret sjovt at have noget, man ligesom kunne gå på jagt efter, en historie, fortæller han til P1 Morgen.

- En skide god oplevelse

Dramatiker-eleverne fik frie rammer til at opdrive deres historier, og Henrik Szklany valgte at stemme dørklokker. Han var positivt overrasket over den modtagelse, som beboerne gav ham.

Der ligger så meget negativ fortælling omkring det her område, og om man vil det eller ej, så sidder det i baghovedet

Henrik Szklany, dramatik-studerende

- Der ligger så meget negativ fortælling omkring det her område, og om man vil det eller ej, så sidder det i baghovedet. Jeg havde en skide god oplevelse derude, hvor jeg sent om aftenen mødte en stor gruppe unge, der sad på en trappe og snakkede. Normalt ville jeg gå uden om, men her tog jeg rollen som dramatiker på mig og gik over og snakkede med dem.

Det viste sig, at de unge var meget interesserede i dramatiker-elevens opgave og hellere end gerne ville dele ud af deres meninger og syn på Helhedsplanen. Noget Henrik Szklany har brugt aktivt i stykket.

Enlig taxachauffør med fire sønner

Det var også sådan han fandt taxachaufføren, som stykkets hovedperson, Jamal, er baseret på.

- Jeg mødte en taxachauffør, som havde mistet sin kone og boede sammen med sine fire sønner. Det var enormt spændende at høre hans historie, fortæller han til P1 Morgen.

På den måde er mange af replikkerne i stykket direkte kopier af faktiske udtalelser fra Gellerupparkens beboere eller små omskrivninger heraf, mens musikken er lavet af rapperen Cha D, der selv er vokset op i kvarteret.

Alt sammen medvirkende til at give tilskuerne en bredere og dybere fornemmelse af Helhedsplanens konsekvenser for beboerne, mener Henrik Szklany.

Både konkret og almengyldig

'Bygning 4-7-12' er dog ikke bare et portræt af et ghettokvarter, men derimod en almengyldig historie om mennesker, der bliver udsat for forandringer, som de ikke selv har bedt om, forklarer Henrik Szklany og instruktør Per Smedegaard til P1 Morgen.

Derfor mener de to teaterfolk ikke, at man behøves at kende noget til Gellerup, ghettoer eller Helhedsplan for at følge med i stykket.

Det er svært at forstå, hvad det indebærer, at nogen river tre bygninger ned for at åbne en bydel op

Henrik Szklany, dramatik-studerende

- Det er svært at forstå, hvad det indebærer, at nogen river tre bygninger ned for at åbne en bydel op. Der kan en teaterforestilling hjælpe med at formidle følelsen og give et konkret indblik. I stedet for at det hele bliver abstrakt og går op i tal og støttekroner, får man chancen for at høre de enkelte historier, som man ellers ikke ville møde, slutter Henrik Szklany.

Du kan selv opleve det realistiske ghettoportræt, når 'Bygning 4-7-12' har premiere i aften på Teater Svalegangen i Aarhus. Forestillingen spiller frem til 18. maj.