Omdiskuteret 'diller-program' vækker opsigt i udlandet: 'DR har ry for at skubbe til grænserne'

Udlandet undrer sig over 'John Dillermand', men DR mærker også interesse for at købe serien.

'John Dillermand' vækker undren i USA og en række andre lande. (Foto: Adalsteinn Hallgrimsson © undefined)

John Willy, John Penisman eller John ZiziMan?

DR-børneprogrammet 'John Dillermand' har ikke kun skabt røre i andedammen. Nu skaber animationsserien overskrifter i internationale medier med det, som DR Ramasjang selv kalder 'verdens længste diller'.

Som du kan se i første linje, forsøger flere britiske, amerikanske og franske medier sig med en oversættelse af titlen og fokuserer i høj grad på det, der også har vakt opsigt i Danmark efter premieren på DRTV i lørdags.

Nemlig at hovedpersonen har en meget lang, magisk penis, der kan redde John Dillermand ud af problemer, som selvsamme penis skaber.

Og at målgruppen er børn mellem fire og otte år.

'Altså, øh, der er lavet et dansk børneprogram om en mand med en kæmpe halelignende penis', er overskriften på en artikel om 'John Dillermand' i det amerikanske medie Vulture frit oversat.

Selve artiklen indleder journalisten med:

- Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal skrive det her, men: I Danmark starter børnene det nye år med et helt nyt, animeret tv-show kaldet 'John Dillermand', som handler om en mand med en forbløffende lang penis, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

Blander MeToo ind i debatten

The Guardian konstaterer, at Danmark har lavet et børneprogram "om en mand med en kæmpe stor penis".

The Guardian har talt med flere af de eksperter og meningsdannere, som også har udtalt sig om 'John Dillermand' til danske medier, og avisen fokuserer på den danske debat om, hvorvidt det nu også er okay at bygge en handling i et børneprogram op om en lang, magisk penis.

Og mere overordnet om, hvad godt børne-tv er.

- DR, den danske udbyder af public service, har ry for at skubbe til grænserne, særligt når det gælder børn, skriver The Guardian i artiklen, der torsdag kort efter middag er den næstmest læste artikel på avisens hjemmeside, lige over sitets live-update om coronasituationen.

Journalisten nævner blandt andet 'Onkel Reje' som et andet eksempel på et børneprogram, der har skubbet til grænserne for, hvad man kan vise til børn. Du kan finde flere eksempler lige her.

Derudover pointerer avisen, at 'John Dillermand' kommer blot få måneder efter, at den tidligere DR-vært Sofie Linde genoplivede MeToo-bevægelsen i Danmark.

En debat, som DR meget gerne vil holde 'John Dillermand' ude af. Det understregede Morten Skov Hansen, der er chef for DR Ramasjang, over for dr.dk i mandags.

- Serien er lavet til vores målgruppe bestående af børn mellem fire og otte år og skal ramme dem i øjenhøjde. Serien handler ikke om en seksualisering af kroppen.

- Der er international interesse for 'John Dillermand', og vi har fået henvendelser fra flere europæiske lande, siger Morten Skov Hansen, der er chef for DR Ramasjang. (Foto: Christen Bach © (c) DR)

Måske kan 'John Dillermand' sælges til udlandet

Flere britiske og franske, svenske og russiske medier har haft 'John Dillermand' oppe at vende i løbet af de seneste dage.

Alle med fokus på den absurd lange tissemand og en undren over, at den bliver brugt til at underholde små børn.

Britiske The Sun kalder 'John Dillermand' for en 'bizar dansk tegnefilm for børn', mens netmediet Vice.com fokuserer på den vrede, som tv-serien har skabt blandt danske forældre.

Ramasjang-chef Morten Skov Hansen har fulgt den internationale omtale fra sit hjemmekontor i de seneste dage.

- Det er bare med til at understrege den pointe, vi har haft tidligere; at dansk børne-tv er noget andet end i det meste af resten af verden, siger han.

Artiklen fortsætter under 'John Dillermand'-traileren.

Det har ifølge Morten Skov Hansen ikke været en ambition for DR at skabe opmærksomhed i udlandet med 'John Dillermand'. Fokus har været at lave underholdende indhold til målgruppen, understreger han.

- Men det er jo noget, der sker engang imellem, når DR laver børne-tv. Og jeg synes da, det er positivt, at det bliver diskuteret, hvilket indhold der skal laves til børn, siger chefen for DR Ramasjang.

Det er ikke kun via overskrifter på internationale medier, Morten Skov Hansen er blevet gjort opmærksom på, at 'John Dillermand' også er blevet bemærket hos udenlandske tv-stationer, der har henvendt sig til DR.

- Der er international interesse for 'John Dillermand', og vi har fået henvendelser fra flere europæiske lande, men det er svært at sige, om interessen også bliver omsat til et salg, siger han.

Facebook
Twitter