P4-lytteren er 52 år og P2-lytteren 66 år

De ældste radiolyttere er gennemsnit 67 år og hører klassisk og P2. Kanalen med de yngste lyttere er DR R&B, men den lukker også snart.

Unge under 30 sidder ikke klinet til transistoren for at høre enten The Voice, P3 eller P4. Faktisk er kanalen med de yngste gennemsnitslyttere den digitale radiokanal DR R&B, hvor lytterne i snit er 32 år.

Ser man på mere kendte kanaler som P1, P3 og P4 er gennemsnitlytteren i visse tilfælde mere end 20 år ældre, viser en ny undersøgelse fra DR Medieforskning.

Gennemsnitslytteren på P1 er for eksempel 57 år, P3's er sådan rundt regnet 38 år, mens P4 gennemsnitlige lytter er fyldt 52 år.De ældste lyttere hører dog DR Klassisk og P2, hvor lytteren i snit er henholdsvis 67 og 66 år. Den høje alder på gennemsnitlytteren kommer dog ikke bag på medieforsker Dennis Christensen, der står bag undersøgelsen.

- Danmark består af en omvendt befolkningspyramide. De ældre generationer fylder meget, og så skal man huske, at radiolytningen stiger med alderen, forklarer Dennis Christensen til DR Kultur.

En skam med ældre lyttere på P2

Han bemærker desuden, at billedet ville være det samme, hvis man lavede samme undersøgelse på tv-kanaler og især på aviserne, hvor læserne for de flestes vedkommende nærmer sig pensionen, hvis ikke otiummet allerede er indledt.

Alligevel bør nogle af tallene ifølge Dennis Christensen vække til eftertanke. P2s lyttere er i snit 67 år, men kanalen er ikke målrettet den ældre aldersgruppe. P2 er i stedet en indholdskanal, hvor interesserede i klassisk musik uanset alder skal føle sig velkommen. Men det er altså ikke tilfældet.

- Det er en skam og ærgerligt, for det er ikke meningen. P2 skal henvende sig til alle med interesse for klassisk musik, fortæller Dennis Christensen til DR Kultur.

Forsøger at friske profilen op

I DR sidder mediedirektør Mikael Kamber med det overordnede ansvar for da mange radiokanaler. Han kalder gennemsnitsalderen "interessant", og han mener i tilfældet P2, at det skyldes, at klassisk musik kræver mere tid.

- Men vi forsøger med vores formidling at få flere til at få øjnene op for den klassiske musik. Det er vores program med Hella og Nikolaj ("Åbent hus", red.) et godt eksempel på, fortæller Mikael Kamber til DR Kultur.

Han understreger, at de ældre gennemsnitslyttere på ingen måder er et problem, for som Mikael Kamber siger, så er alle lyttere lige gode uanset alder.

En af de "allerstørste" succeser

Dog er mediedirektøren stolt over, at P3 rammer sin målgruppe. Kanalen er målrettet de 20 til 40-årige, og i denne aldersgrupper hører 70 procent P3 minimum en gang om ugen. Det gør ifølge Mikael Kamber P3 til en af DRs "allerstørste" succeser.

De 20-40-årige er meget svære at nå. De har meget lidt tid, men er ekstremt ombejlede. Derfor er det flot, siger Mikael Kamber. Han bekymrer sig derfor ikke over, at gennemsnitslytteren er 38 år. Altså i den højre ende af kanalens målgruppe.

- Der er forskel på målgruppe og publikum. Målgruppen er dem, vi målretter programmerne til, mens publikum er dem, der lytter. Og et er okay, at det ikke er det samme, fortæller mediedirektør Mikael Kamber til DR Kultur.

I sidste uge lyttede 4,2 millioner mennesker på et eller andet tidspunkt til en af DRs kanaler. Det svarer ifølge DR Medieforskning til 89,1 procent af den danske befolkning over 12 år.

Facebook
Twitter