Peter Aalbæk om skuffende dansk biografår: Alle andre steder ville man fyre ledelsen

Zentropa-producer retter en hård kritik mod 'det kongelige danske kulturliv'.

Hos Zentropa har man haft et godt år med 1,2 millioner solgte billetter i biografen. (Foto: ERik Refner © Scanpix)

Skal man måle danske films succes i antallet af biografbilletter, er der ikke meget at skåle for. 2,8 millioner solgte billetter blev det til sammenlignet med sidste års 4,2 millioner.

Et af de selskaber, der dog ser tilbage på det forgangne år med et smil, er Zentropa, der har solgt 1,2 millioner billetter.

Men hvorfor har det egentlig været et sløjt år samlet set?

Ifølge producer og medlem af ledelsen, Louise Vesth, er der blevet flere krav til danske film, hvis de skal lokke publikum til.

Hvis man spørger nuværende producer og tidligere direktør i filmselskabet, Peter Aalbæk Jensen, så er det Det danske filminstituts (DFI) skyld.

- Det er mangel på visioner, mangel på handlekraft og vovemod, siger Peter Aalbæk Jensen.

- Alle andre virksomheder ville fyre ledelsen og måske bestyrelsen, hvis det går dårligt. Sådan gør man andre steder, men ikke i det kongelige danske kulturliv.

Det danske filminstituts direktør, Henrik Bo Nielsen, og Peter Aalbæk Jensen har de seneste år haft flere konfrontationer. Zentropa-manden har blandt andet selv søgt jobbet hos DFI som en spøg og har kaldt Henrik Bo Nielsen en ”kujon”, da DFI-direktøren satte Zentropa under skærpet tilsyn.

Men hvad ville der ske, hvis man man satte Peter Aalbæk Jensen i spidsen for DFI?

- Så ville vi sælge flere billetter og få mere international succes, for det er jeg den eneste, der har været garant for de seneste 25 år, siger Peter Aalbæk Jensen, der langer ud efter DFI's kommercielle og kunstneriske indsats.

- Jeg har solgt 1,2 millioner billetter i år, og jeg har skaffet priser, så det er ikke særlig svært. Hvis vores væsentligste samarbejdspartner ikke er en samarbejdspartner men en 'modarbejdspartner', så skal det være op ad bakke.

DFI afviser kritikken

Hos DFI giver direktør Henrik Bo Nielsen ikke meget for kritikken.

- Jeg kender synspunkterne, og jeg er ikke enig. Vi har en udmærket dialog med filmbranchen, og vi kan ikke have en lige god dialog med alle. Vi støtter de bedste og mest interessante af de ansøgninger, vi får.

Til Politiken maner direktør Klaus Hansen fra Producentforeningen til besindighed og peger på pres fra udenlandske film. Samme holdning har man hos DFI.

- Det ligger i meget god forlængelse af vores opfattelse, og det betyder mere for mig at være på linje med Producentforeningen en enkelte producenter, siger Henrik Bo Nielsen.

Producer: Større krav til biograffilm i dag

Zentropa-producer Louise Vesth siger først og fremmest, at det går op og ned i filmbranchen. En forklaring på udsvingene kan ifølge hende være, at der i dag er stor forskel på, hvad der klarer sig godt på hvilke typer af medier.

- Der stilles i dag store krav til biograffilmene om, hvad der skal være til stede for publikum. Det skal være store fortællinger, som virker på det store lærred med god lyd og godt billede.

- Du går i biografen, hvis du vil have en stor enkeltstående oplevelse, som enten på billede eller lyd har en særlig teknisk effekt. Men det kan også være fordi, fortællingen er noget, du ikke får, når du ser tv-serier eller Youtube-videoer, siger Louise Vesth.

Dermed sagt mener hun ikke, at man skal lave færre film med store budgetter.

- Så udvikler man jo intet. Man er nødt til at have en mangfoldighed af talentudvikling. Kunne du bare bestille en stor film, der var skide god og som alle ville se, jamen så gjorde vi jo alle det.

- Spillefilm fortjener historier, som egner sig til det format, hvor man gør sig ekstra umage og putter ekstra energi i at fortælle værkshistorien til det store lærred og den lille skærm.

Facebook
Twitter