Peter Martins: Fra verdenskendt balletikon til #metoo-anklaget

Anklager om sexchikane sætter en stopper for dansk balletikons livslange karriere blandt ballettens verdenselite.

Det trak danske såvel som internationale overskrifter, da det danske balletikon og mangeårig balletmester for New York City Ballet, Peter Martins, sent mandag aften meddelte, at han trækker sig som balletchef for det verdensberømte balletkompagni.

Det sker i kølvandet på anklager om sexchikane mod Martins.

Anklagerne kom frem i december 2017, og efterfølgende fik balletmesteren et midlertidigt forbud mod at undervise sin ugentlige klasse på American Ballet School, mens New York City Ballet og American Ballet School undersøgte beskyldningen mod ham.

På årets første dag meddelte Martins skriftligt ballettens bestyrelse, at han fratræder sin stilling.

Punktum for en karriere blandt verdenseliten

Dermed sætter den 71-årige nu afgående balletmester et uønsket punktum for en lang karriere blandt ballettens verdenselite.

Det danske balletikon var bare otte år gammel, da han blev optaget på Det Kongelige Teaters Balletskole i 1954.

At han skulle ende som en af verdens mest berømte balletdansere var dog svært at forudse. Ifølge Martins' egen selvbiografi 'Fjernt fra Danmark' fra 1982 beskriver han teenageren Peter Martins som en 'kværulantisk ballademager', der ofte var tæt på blive smidt på porten på balletskolen.

Han fik dog styr på disciplinen, samtidig med at både trin og positioner blev trænet og udviklet til perfektion.

Det førte til Martins' debut på Det Kongelige Teater i 1964, hvor han allerede som 21-årig blev solodanser i 1967.

Peter Martins, november 1983. (Foto: Jack Mitchell © This content is subject to copyright.)

Og det skulle blive startskuddet til et liv og en karriere, hvor dansen førte ham fra de danske scener til rollen som solodanser - og senere chef - for et af verdens mest fremtrædende og berømte balletkompagnier i New York.

Det store gennembrud og den afgørende begivenhed for hans balletkarriere kom i 1966, hvor han dansede figuren Apollon i den amerikanske koreograf George Balanchines ikoniske nyklassiske ballet 'Apollon Musagetes'.

Her fik udlandet for alvor øjnene op for danskerens talent, og samme år, som han blev solodanser på den hjemlige scene i 1967, hentede Balanchine ham til Edinburgh for at danse rollen som Apollon med New York City Ballet.

Mødet med Balanchine skulle blive afgørende for Martins liv, fortæller han i et interview i februar 2017.

- Mit liv ændrede sig på de første dage, jeg mødte ham. Jeg tænkte: Der er håb, sagde Martins i samme interview.

I de følgende år rejste Peter Martins mellem København og New York, hvor han fra 1967-1969 var gæst i New York City Ballet.

I 1970 vinkede han endeligt farvel til Danmark og blev fast tilknyttet det verdensberømte balletkompagni i New York. Her blev han 'principal dancer' og skrev sig hermed ind som en del af ballettens verdenselite.

Han var solodanser fra 1970 til 1983, hvor han gjorde sig bemærket som den 'smukke, lyse, elegante danske danser' med de rene linjer, en enestående tilstedeværelse på scenen og en teknik, der gjorde ham til den perfekte balletpartner blandt kompagniets ballerinaer.

Bournonvilles ballet Et Folkesagn opføres i Tivoli med Peter Martins som gæstedanser. (Foto: Jette Ladegaard © Scanpix)

Balletmester gennem tre årtier

Men det var ikke kun som danser, at hans talent blev bemærket.

I 1981 udnævnte New York City Ballets grundlægger, George Balanchine, danskeren som balletmester sammen med Balanchine selv og Jerome Robbins og John Taras.

Balanchine er da også manden, der har haft størst indflydelse på Peter Martins karriere.

- Jeg har ofte tænkt, at hvis ikke jeg havde mødt ham, havde mit liv være komplet tomt, sagde Martins i 2017.

Peter Martins, 1996. (Foto: MOGENS LADEGAARD © Scanpix)

Da Balanchine to år senere, i 1983, døde, indstillede den dengang 37-årige Peter Martins sin karriere som danser og overtog ansvaret for balletkompagniet sammen med kollegaen Jerome Robbins, som efterfølgende trak sig i 1989. Siden da har Martins stået alene i spidsen som balletmester gennem tre årtier.

Allerede før han stoppede som danser, debuterede Peter Martins som koreograf med 'Calcium Light Night' i 1977, og han har i dag mere end 80 balletter på cv'et.

Men det har ikke altid været en rendyrket succes for ham at lede balletten i New York.

I 2009 stod danskeren i sin karrieres formentlig sværeste situation, da det verdensberømte balletkompagni for femte år i træk kørte med et underskud, der alene i 2009 var på syv millioner dollar.

Det lykkedes efter en årrække at få det aldrende publikum skiftet ud med et yngre, og Martins fik - med sine egne ord - drejet supertankeren væk fra katastrofekursen, fortalte han i 2013 til Berlingske.

Afviser anklager

Nu ser det ud til, at #MeeToo-bølgen markerer afslutningen på en livslang karriere for det danske balletikon.

I december startede en anonym anklage om sexchikane sagen mod den 71-årige Martins. Anklagen blev hurtigt efterfulgt af fire tidligere og en nuværende danser ved balletten, som stod frem i New York Times med beskrivelser af verbale og fysiske overgreb fra Martins' side, der gik så langt tilbage som 1993.

Mens undersøgelsen mod Peter Martins fortsatte, skrev en tidligere danser ved ballettens skole, Vanessa Carlton, for nylig i en mail til bestyrelsens næstformand, at dansere har for vane at holde mund med den slags.

Og den form for tilbageholdenhed kunne blive fejltolket, som om alt var i den skønneste orden, mente hun og tilføjede ifølge New York Times:

- Men hver eneste tidligere danser, som jeg kender, deriblandt mig selv, vil være fortvivlet, hvis Peter får lov til at valse tilbage på sit kontor.

Sagen får nu den konsekvens, at den mangeårige balletmester træder af tronen i det berømte balletkompagni.

Han afviser, at han har været involveret 'i nogen form for upassende opførsel' og skriver i sit fratrædelsesbrev til bestyrelsen, at skandalen har været "smertefuld for ham og hans familie".