PORTRÆT Tina Dickow: Kontrolfreaken med den krøllede hjerne

Koncertaktuelle Tina Dickow er blevet venner med kontroltab, angst og alder.

- Vi er slemme til ikke at tage fortiden særlig alvorligt. I dag swiper vi og vil videre, siger Tina Dickow. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © (c) DR)

- Mandag er blå, tirsdag er rød, onsdag er gul, og Helgi er grøn og hvid. Det samme er Emil. På grund af vokalerne. Men navnenes overflader er vidt forskellige på grund af konsonanterne.

Farver på ord og navne leverer kvinden med det lange, lyse hår, som er de en vigtig udtalelse.

Min undren over den kryptiske farvefortælling er nem at afkode. Kommer der en forklaring? Svaret på mit spørgsmål kommer, før jeg har nået at stille det.

- Der er ikke ret mange, der ved, at jeg ser ting i farver og overflader.

- Jeg er vel det, der hedder synæstetiker. Vokaler og tal har farver, og konsonanter har visuelle overflader, forklarer hun.

Koncertturné og bogudgivelse

Dr.dk har sat 40-årige Tina Dickow stævne i Operaen i København en grå novemberdag.

Hun spørger insisterende en medarbejder fra Operaen, hvorfor jeg ikke kom hurtigere op til aftalen i garderoben. Hun havde jo sagt, at hun var klar.

Det er minutterne efter en lydprøve, dagen efter koncertturnéens start i Viborg og et par dage før, hun udkommer med ’Tæl til Tina’.

Sidstnævnte er en selvbiografi, som hun har skrevet om sin 20 år lange karriere i musikbranchen og turnélivet, der følger med.

Bogen giver også et kig ind i privatlivet, der meget af tiden leves hjemme i Reykjavik på Island sammen med manden, Helgi Jónsson, og parrets tre børn, Theodor, Josefina og Emil.

Den aktuelle opmærksomhed er overvældende, synes hun, men alligevel lyser hun af overskud.

Sangen har sin egen logik

Det er ikke kun farver på ord, som gemmer sig bag de brune øjne og de gyldne lokker.

Det er også en hjerne, der tænker matematisk og er fyldt med struktur. Tina Dickow er glad for den hjerne.

En ”vild matematisk hjerne”, der gør, at hun kan overskue mange ting på mange niveauer, kalder hun det i DR2-programmet ’Indefra’, hvor journalist og tv-vært Anders Agger har fulgt hende i fire dage op til en vigtig jubilæumskoncert.

Tina Dickow medvirker i DR2-programmet 'Indefra med Anders Agger', som blandt andet har fulgt hende hjemme i Reykjavik. (Foto: Dr © dr)

- Jeg bruger strukturen til at orientere mig i musikken, siger hun.

- Når først en idé er plantet, tager sangen sit eget liv. Så slipper jeg sandheden og virkeligheden… og digter løs. Derfra har sangen sin egen logik.

Kreativiteten presser på når som helst. Også midt i et interview.

- Shit mand, jeg har den allerede - idéen til en ny sang. Gnisten er opstået.

Musikerens fingre farer hen over smartphonen, hvor hun skriver en note til sig selv, og et minut senere spørger hun med henvisning til interviewet:

- Hvor er vi så?

Når angsten kommer, er det i andet nummer

Tina Dickow har efter skoletiden på Åbyskole og senere Aarhus Statsgymnasium læst religionsvidenskab på Aarhus Universitet.

Men musikkens tag i hende var så overvældende, at hun valgte studiet fra og kastede sig i stedet over musik og sang på fuldtid.

Det at stå på en scene og optræde for en fyldt sal, hvor publikum kigger på en, beskriver Tina Dickow som at "alting bare bliver ganget med 1.000”. Det kan give nervøsitet og måske endda angst.

Det sidste kender hun til. Angsten på scenen har tidligere fyldt meget, nu har hun kontrol over den, siger hun efter lidt eftertænksomhed.

- Når det sker, er det altid i andet nummer. Sker det, venter jeg bare, for jeg ved, at det går over. Jeg har jo prøvet det mange gange. Nu ved jeg, at det ikke er begyndelsen på noget, som bliver værre, fortæller Tina Dickow.

- Jeg er blevet venner med situationen med angst og kontroltab. Jeg får min indre dialog til at holde kæft, hvis jeg i andet nummer tænker for meget, mens jeg står og synger og hamrer på et gribebræt.

Kontrolfreak, kalder hun sig selv og har også valgt at udgive sin selvbiografi på eget forlag, så hun selv kunne bestemme og kontrollere udgivelsen.

- Hendes kilder synes evige

En af de sangere og musikere, som Tina Dickow oftest har turneret med, er Steffen Brandt fra TV-2. De to har kendt hinanden, siden han hørte den unge Dickow synge hans sang ’Alt hvad hun ville var at danse’ i 2001.

Han har skrevet forordet i hendes bog, hvor han slår fast, at hun endnu har meget mere at byde på rent musikalsk.

- Hendes kilder synes evige, og der er lag i sangskrivningen og erkendelsen bag, som endnu ikke er foldet ud, skriver han.

- Jeg forstår også, at der er rum, man selv må åbne ind til for at komme Tinas sange i møde. Til gengæld er generøsiteten overvældende, når først paraderne er nede.

  • Theodor på 10 måneder er med overalt. Her på færgen fra Aarhus. (Foto: PRIVATFOTO © privat foto)
  • Den akustiske guitar følger Tina Dickow til koncerter - her til en lydprøve i Operaen i København. (Foto: PRIVATFOTO © PRIVATFOTO)
  • Tina Dickow er født og opvokset i Åbyhøj i udkanten af Aarhus. (Foto: privat foto © privat foto)
  • Tina Dickow lægger sidste hånd på sminken, inden hun skal på scenen. (Foto: privat foto © privat foto)
  • Midt i en travl turné spillede og sang Tina Dickow i lørdags til et privat firmaarrangement i Operaen i København. (Foto: Steen Almstok Gregersen © Steen Almstok Gregersen)
1 / 5

Svært men vigtigt at sige nej

40 år, musiker og sangerinde med international karriere, direktør i eget pladeforlag og bogforlag, gift og mor til tre børn i alderen 10 måneder til fem år.

Du fyldte 40 år i oktober. Hvordan er det?

- Jeg skal jeg passe på ikke at spilde tiden på noget, som ikke er vigtigt. Så jeg arbejder hårdt på at have prioriteterne i orden - og indretter mit liv, så der er balance. Det handler dybest set om at sige nej i arbejdet.

Tina Dickow synes, det er svært at sige nej - især til spændende arbejdsopgaver. Men det er vigtigt, slår hun fast.

- Tidligere har jeg været slem til at leve i fremtiden og tænkt livet i de store linjer. Nu er det vigtigt at leve livet ordentlig, og på en sådan måde at det giver mening.

Det er blandt andet at fortælle børnene i Josefinas børnehave, hvad hun og manden Helgi arbejder med. Akkurat som de andre forældre også har været forbi med deres fortælling.

Derfor kom den akustiske guitar med i børnehaven en dag i foråret, som du kan se i videoen herunder.

Tiden flyver af sted i kunstnergarderoben i Operaen. Eftermiddag er blevet til aften, og Tina Dickow skal have sig noget aftensmad sammen med sin manager, Peter, sin mor, Inge, og sin yngste søn, Theodor.

Musikeren skifter på et halv minut fra den officielle rolle i mødet med dr.dk til at tumle med en klukkende Theodor, der storgrinende smitter omgivelserne med sin glæde.

Tina Dickow kører et stramt program frem mod jul. Foran sig har hun en tur gennem Danmark med i alt 20 solokoncerter i en række byer lige fra Sønderborg over Holstebro til Roskilde.

Fem ting, du ikke vidste om Tina Dickow

  • Hvis hun ikke skulle leve af musik og sang, ville hun være iværksætter

  • Musik var hendes værste fag i skolen. Lige indtil klassen fik en vikar, som kunne spille på alle instrumenter

  • Hun har ikke noget ritual, inden hun går ind på scenen

  • Siden hun var 18 år, har hun farvet sit hår lyst for at vende tilbage til barndommens gyldne lokker

  • Hun gik sukkerkold på scenen i Viborg 3. november i år og fik bragt chokolade og cola ind

Facebook
Twitter