Prisvindende Lars von Trier-film bliver til teaterstykke: Det handler om, hvorfor vi mennesker gør, som vi gør

'Dancer in the Dark' har premiere på Aarhus Teater tirsdag aften.

Det var den kendte sangerinde Björk, man kunne se i hovedrollen i filmen 'Dancer in the Dark'. I stykket på Aarhus Teater er det Sofia Nolsøe, der ses i rollen som Selma. (Foto: Emilia Therese © Aarhus Teater)

- Nej! Neeeeej!, klynker Selma, da hun bliver ført op til sin celle i fængslet.

Vicefængselsinspektøren har et fast greb i hende. Hun hyperventilerer, og han lægger hende hårdt ned på sengen i cellen, før han tager håndjernene af og forlader hende alene tilbage.

Vi er på Aarhus Teater, der er i gang med de sidste forberedelser inden premieren på stykket 'Dancer in the Dark', der bygger på den verdenskendte film af samme navn fra 2000.

Selvom filmen er næsten 20 år gammel, så er handlingen tidløs, mener to af de unge skuespillere, der er med i stykket, Luise Skov og Christoffer Hvidberg Rønje.

- Det handler om mennesker og vores relationer til hinanden - og hvorfor vi gør, som vi gør. Selvom nogen mennesker virker onde, så har de deres grunde til at gøre, som de gør. Alle kæmper en eller anden kamp, og det er nok det, jeg synes, man kan tage med sig. Jeg tror, stykket kan ramme en 18-årig såvel som en 70-årig, siger Luise Skov.

Sygdom og drab på programmet

Forestillingen bliver vist på scenen 'Scala' på Aarhus Teater, der i øjeblikket er i gang med en større ombygning. Derfor arbejdes der på højtryk for at få alt klar til premieren den 30. oktober.

Hvad handler stykket om?

Luise: Om en kvinde fra Tjekkiet, Selma, der er rejst til USA og arbejder på en fabrik. Hun er langsomt ved at blive blind, men hun holder det hemmeligt for de mennesker, der er omkring hende, fordi hun kæmper for at samle penge ind til sin søn. Han har den samme sygdom, hvor han gradvist bliver blind.

Christoffer: Hun holder det ligesom hemmeligt for at gøre det nemmere for sin søn. Så han ikke ved det, for det kan være en stor stressfaktor, der gør, at han mister synet hurtigere.

Redder hun sig selv eller sin søn?

Selma, der spilles af Sofia Nolsøe har gemt alle de penge, hun har sparet sammen i en lille kagedåse i sin skurvogn. Hun bor til leje hos et par, Bill og Linda, hvor han er politimand, og hun er den perfekte 1960'er-hustru med store, flotte kjoler, der går meget op i forbrug.

Christoffer Hvidberg Rønje spiller blandt andet tilsynsfører på fabrikken, hvor Selma arbejder, mens Luise Skov kan ses i rollen som en fængselsbetjent, der møder Selma på sammenbruddets rand.

Luise: Selmas udlejer Bill er i pengeproblemer, så han stjæler Selmas penge, men hun opdager det og tager hen til ham. Der opstår tumult og hun kommer til at skyde ham, fordi han truer med at skyde hende.

Christoffer: Men han vil gerne have, at hun gør det, fordi han er så meget i gæld, at det fylder rigtig meget hos ham, og han tør ikke sige det til sin kone.

Luise: Så kommer hun i fængsel og er blevet dømt for mordet. Og hun prøver så på at blive benådet fra den her dom.

Christoffer: Hun kan godt redde sig ud af det med den sum penge, hun har. De skal bruges til at betale en læge for den operation, hendes søn skal have. Så det vil hun ikke, for hun vil have sønnen bliver opereret. Det er det, der er spændende ved historien. For hvad er det mest egoistiske?

Luise: Er det ikke at være mor for ham eller redde hans syn...?

Det er den omstridte filminstruktør Lars von Trier, der instruerede filmen 'Dancer in the Dark'. Her ses han til filmfestivalen i Cannes i 2000 sammen med filmens hovedperson, sangerinden Björk. Filmen vandt flere priser - heriblandt både Den Gyldne Palme, ligesom Björk vandt prisen for bedste kvindelige skuespiller. (Foto: Morten Langkilde © (c) Ritzau Scanpix)

- Mere end bare tragisk, tragisk, tragisk

I stykket arbejder produktionen utroligt meget med lyde. Fordi hovedpersonen Selma er ved at blive blind, opfatter hun verden igennem sine ører, og derfor udspringer stykkets musik af de lyde, Selma oplever i sin dagligdag.

Det er kunstnerduoen The Overheard, som består af Nephews nyeste medlem, Marie Koldkjær Højlund samt Morten Riis, der står bag musikken.

Hør dem fortælle om arbejdet her:

Ligesom lydene spiller en stor rolle i stykket, så gør det også en forskel, at historien nu kan ses på en scene og ikke på det store lærred.

- Det, teatret kan gøre kontra filmen er nok, at der, hvor filmen er ret tragisk hele vejen, der har vi ret meget komik og humor med i stykket. Vi kan formidle en historie, der ikke kun er tragisk, men vi får mange andre elementer med indover - dans, fysik og humor, siger Christoffer Hvidberg Rønje.

Hvad kan man lære af at se sådan en teaterforestilling?

Christoffer: Jeg synes, at det, der er vigtigt er, at i de mest tragiske situationer i vores liv, så er det en god måde at komme igennem tingene ved også at grine ad dem. Det er også noget, vi gør i den her forestilling. Hvis man læser teksten og ved, hvad historien handler om, så tænker man: Okay, nu skal jeg ind og se en 'dræber' af en historie, men vi laver et take på det, hvor man går ud med en større helhedsoplevelse end at det bare er tragisk, tragisk, tragisk.

Luise Skov kan blandt andet ses som fængselsbetjent i stykket, hvor hun møder Selma, der er dømt for mord. (Foto: Mads Gadegaard Tranæs © dr)

Hvilke tanker har forestillingen sat i gang hos jer?

Luise: Jeg har tænkt meget over de her 'offerfortællinger', og om, hvordan man kan lave dem til fortællingen om en helt, der kæmper for - i den her sammenhæng - det barn, hun elsker. Det har sat nogle tanker i gang i forhold til historier om mennesker, det er 'synd' for. Det er måske, fordi de kæmper med næb og kløer for det, de har kært.

- Der er ikke nogen i den her forestilling, der egentlig er onde, men alle gør det, de gør, fordi de bliver nødt til at redde dem selv eller dem, de har kær. Og jeg tror da alle kan genkende at være en del af et samfund, der måske skubber folk lidt for hårdt - eller det at stå i noget, hvor man vil ofre alt for, at det bliver 'i orden' igen.

'Dancer in the Dark' har premiere på Aarhus Teater den 30. oktober og kan ses indtil den 8. december.

Christoffer Hvidberg Rønje er studerende på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus, der har et samarbejde med Aarhus Teater. (Foto: Mads Gadegaard Tranæs © dr)