Publikum svigter Det Kongelige Teater

Billetsalget til Det Kongelige Teaters skuespil er det laveste i flere år. Teatret beskylder en aflyst forestilling. Professor mener i stedet, teatrets repertoire er synderen.

Billetsalget til Det Kongelige Teaters skuespil er det laveste i flere år. Salget er dykket efter en årrække med stigning.

I 2003 toppede salget med en værdibelægning på 69 procent. Det vil sige, at Det Kongelige Teater fik 69 procent af de indtægter, det ville have fået, hvis alle havde betalt fuld pris for deres billet.

I 2005 var værdibelægningen på det kongelige skuespil nede på kun 47 procent. Så lavt har det ikke ligget siden 2000.

Vigtigt at prøve nyt

På Det Kongelige Teater er man ikke tilfreds med tendensen. Men det er vigtigt, at man fortsat tør udfordre.

- Vi skal ikke kun tænke på at få fulde sale hele tiden til alle forestillinger. Så kunne vi aldrig gå nye veje og satse, siger Det Kongelige Teaters skuespilschef, Mikkel Harder Munck-Hansen, til Berlingske Tidende.

Teatret er af den opfattelse, at aflysningen af forestillingen "Indenfor murene" har haft stor indflydelse på det dalende salg.

Stykket blev aflyst, da skuespilleren John Hahn-Petersen døde.

Skuffende

Flere kulturordførere udtrykker bekymring over for udviklingen.

- Hvis det er udtryk for en generelt faldende trend på skuespillet, er det meget uheldigt, siger de Konservatives kulturordfører Jakob Axel Nielsen.

Hos Socialdemokratiet kalder kulturordfører Mogens Jensen det for skuffende, at publikum i så høj grad svigter.

- Men det er ikke et politisk problem. Det handler om, at der bliver præsenteret et repertoire, der er værd at se. Det Kongelige Teater må fokusere på at lave skuespil, der henvender sig til den brede offentlighed, siger Mogens Jensen.

Foreslår terror på plakaten

Jørn Langsted, der er professor i dramaturgi ved Aarhus Universitet, er enig i, at repertoiret har sin del af skylden for det lave billetsalg.

- Hvis skuespillet var tilstrækkeligt attraktivt, ville de tiltrække flere. Problemet ligger i at finde et nutidigt perspektiv, som går rent ind hos publikum. Teatret skal selvfølgelig opfylde kravet om at spille klassikere, men de skal gøre det på en nutidig facon. Det er det, der ser ud til at være mislykkedes, siger Jørn Langsted.

Han foreslår i stedet, at teatret tager fat på aktuelle temaer som terror, Muhammed-sagen og fødevareforurening.

Facebook
Twitter