Reality-deltagere henretter mand med elektrisk stød

Når tv-kameraerne ruller, er folk villige til næsten alt. I et nyt fransk reality-program giver deltagerne en fastspændt mand elektrisk stød, til han synker livløs sammen.

I reality tv's tidsalder vil folk tilsyneladende gøre hvad som helst for 15 minutters berømmelse. Det var den franske dokumentarist Christophe Nicks udgangspunkt for et nyt show, som lader deltagerne torturere andre deltagere med elektrisk stød.

Det hele er naturligvis fup, men det ved deltagerne ikke, og programmet hedder Le Jeu de la Mort - hvilket kan oversættes til leg med døden.

Hvorfor nazister adlød ordrer

Konceptet er stærkt inspireret af Stanley Milgrams psykologiske forsøg fra starten af 1960'erne. Den amerikanske psykolog søgte en forklaring på, hvorfor så store dele af den tyske befolkning under Anden Verdenskrig adlød ordrer og deltog i grusom behandling af deres medmennesker.

Derfor foretog Milgram en række eksperimenter, hvor frivillige blev bedt om at give en anden frivillig stød, hver gang vedkommende svarede forkert på en opgave.

Det hele var fikset, så der var ikke nogen strøm, og vedkommende, der fik stød, var skuespiller, men det vidste forsøgspersonen ikke. Til alles overraskelse var 65 procent af forsøgspersonerne villige til at give en anden "forsøgsperson" stød, blot fordi forsøgslederen sagde, at de skulle.

Henrettelse i tv

I fransk tv er det tilsyneladende langt værre. Hele 81 procent af deltagerne var villige til give en fastspændt deltager stød (også her en skuespiller, men det vidste deltagerne ikke), og som om det ikke er nok, så blev seancen ved, til den fastspændte stakkel kollapsede i stolen. Tilsyneladende død.

- Deltagerne er ikke udrustet til at sige nej, fortæller Christophe Nick.

- De har ikke lyst til at gøre det, de protesterer mod autoriteten, men ender alligevel med at adlyde, siger han til det franske nyhedsbureau AFP.

Ud af programmets 80 deltager var kun 16 i stand til at sige fra. Programmet bliver sendt i aften på France 2, men man kan få en smagsprøve her.

Facebook
Twitter