Reklamegigant stjal fra dansk designer

Dansk grafisk designer fik hugget sin ide til et designprojekt af et kæmpestort brasiliansk reklamebureau. Nu får han erstatning.

Peter Ørntoft blev noget overrasket, da han blev gjort opmærksom på, at det store brasilianske reklamebureau Young & Rubicam var gået på strandhugst hos en dansk studerende - ham selv.

- Jeg tænkte, det kan ikke være rigtigt. Jeg havde forberedt mig på, at man nok ikke kunne gardere sig imod, at nogle brugte samme ide. Og det er jo heller ikke fordi mit koncept er hundrede procent banebrydende. Men jeg var rystet, da jeg så, at de havde gjort et så lille forsøg på at gøre det anderledes. De havde simpelthen kopieret det direkte. Det var jeg rystet over. Og meget overrasket faktisk. Specielt når det er så stort et reklamebureau, siger Peter Ørntoft.

Peter Ørntofts projekt handler om informationsgrafik. Det vil sige, at han for eksempel bruger data fra en meningsmåling og sætter den op med fotos, der passer til emnet. For eksempel illustrerer han danskernes holdning til muslimske tørklæder i det offentlige rum på et foto af netop en muslimsk kvinde, hvor hendes hijab - hendes tørklæde - udgør selve cirkeldiagrammet. Præcis det samme gjorde reklamebureauet i deres kampagne.

Lignede hinanden for meget

Efter at have rådført sig med en jurist skrev Peter Ørntoft til reklamebureauet i sidste uge, at han havde opdaget deres tyveri, og at han regnede med at blive kompenseret på en passende måde. Han gav firmaet en frist til i går onsdag den 15. juni, og det var noget bureauet kunne forholde sig til.

- De nævnte, at de var utrolig kede af situationen, og de nævnte, at det var en fejl fra deres pr-afdeling, og at projektet som sådan ikke er blevet lanceret endnu. Samtidig snakkede vi om, at de havde snakket sammen i administrationen, og de var villige til at indgå et forlig i form af en økonomisk kompensation og en form for kreditering, som er det, det har været vigtigt for mig at få, fortæller Peter Ørntoft.

Nok ikke første gang

Designeren var dog ikke tilfreds med det første udspil, reklamebureauet kom med, men efter en forhandling lykkedes det ham at få en mere omfattende kreditering, end bureauet selv foreslog - og at få tredoblet det beløb, de ville give ham i kompensation. Det er noget, der glæder Peter Ørntoft, som dog alligevel står tilbage med en underlig smag i munden.

- Det er selvfølgelig rart, at vi er nået frem til et resultat sammen. Men samtidig det fortæller måske noget om, at det er en situation, de er vante til at stå i - de virkede meget klare i spyttet i deres måde at kommunikere på, og retorikken har under hele forløbet været på sådan et fornuftigt og positivt plan, fortæller designeren.

Hvis aftalen går igennem, kan designeren i øvrigt glæde sig over, at Young & Rubicam har indstillet deres kampagne til verdens mest prestigefyldte reklamefestival i Cannes, Cannes Lions International Advertising Festival.