Ritzau får måske konkurrence fra Berlingske

Når Berlingske vælger at droppe samarbejdet med Ritzau, kan det være et signal om, at koncernen er på vej med sit eget nyhedsbureau, siger eksperter.

For dyre og for utidssvarende.

Sådan beskrev Berlingskes koncernchef, Lisbeth Knudsen, Ritzaus produkter da hun mandag fortalte DR Kultur, hvorfor mediekoncernen havde valgt at droppe aftalen med nyhedsbureauet.

Ganske vidst understregede Lisbeth Knudsen, at Berlingske gerne ville genforhandle aftalen med Ritzau, hvis bureauets priser og produkter blev henholdsvis billigere og bedre, men der kan også ligge helt andre motiver bag Berlingskes beslutning, mener Peter Bro, der er centerleder på Center for Journalistik ved Syddansk Universitet.

Åbenlyse stordriftsfordele

- Jeg kunne sagtens forestille mig, at det her handlede om, at Berlingske vil lave sit eget nyhedsbureau. Berlingske er efterhånden så stor en virksomhed, at der ville være åbenlyse stordriftsfordele i at have sin egen journalistiske fødekæde. siger Peter Bro til DR Kultur.

Også chefredaktør på Fynske Medier, og medlem af Ritzaus bestyrelse, Per Westergaard, mener, at Berlingskes udmelding kan tolkes som et tegn på, at virksomheden er på vej med sit eget nyhedsbureau, og det samme gør Jakob Elkjær der er medieredaktør hos Politiken

Ritzau må være bekymret

- Der er to muligheder. Enten er det her forhandlingsteknik, eller også handler det om, at man pønser på at lave sit eget bureau. Uanset hvad styrker det Berlingskes forhandlingspositionen, at man har muligheden for at lave sit bureau, og det er klart, det må give bekymring hos Ritzaus ledelse, siger Jakob Elkjær til DR Kultur.

Vælger Berlingske at stå ved beslutningen om at droppe samarbejdet med Ritzau, kan det være med til at styrke virksomhedens journalistiske profil, mener Mark Ørsten, studieleder på Journalistik ved Roskilde Universitet.

Opgør med Ritzau-rullen

- Ritzau er jo tidligere blevet beskyldt for at lægge en dæmper på den kreative udvikling på de enkelte redaktioner, fordi man jo bare, kan tage nogle af Ritzaus fællesnyheder i stedet for. Berlingskes udmelding kan derfor også være et forsøg på at styrke avisens egen unikke journalistiske profil, siger Mark Ørsten.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk