Roskilde Festival vil ikke være for alle

Roskilde Festival vil ikke længere være kendt som Nordens største musikfestival. Fremover vil festivalen være de unges og kun for dem, der vil udfordres, deltage aktivt og rydde op efter sig selv.

Glem alt om at dase under solen, fjolle rundt og blot lade dig underholde, hvis du i fremtiden vil på Roskilde Festival.

Fremover skal man nemlig engagere sig som festivalgænger og tage stilling. Sådan lyder hovedbudskabet i Roskilde Festivals nye strategi, der kommer til at løbe over de næste fem år. Og i den periode er langt fra alle velkommen.

- Vi vil ikke være en musikfestival for alle. Vi vil kun være for dem, der vil udfordres, der vil flyttes, og som vil inspireres. Dem som vil noget nyt. Kommer man her for at se noget, man kender i forvejen, så er man gået forkert, siger udviklingschef på Roskilde Festival Esben Danielsen til DR Nyheder.

Forskel på rigtig og forkert

Lige nu sidder festivalledelsen og arbejder på den kommende strategi, og her vil man også fra festivalens side tage aktivt stilling. Ifølge Esben Danielsen vil festivalen nemlig gøre sig til dommer over, hvad der godt og skidt.

- Vi synes, det er på sin plads at begynde at sige, at der er noget, der er rigtigt, og noget der er forkert. Alt er ikke tilladt. Det er ikke tilladt at være ligeglad. Vi vil gerne sætte en streg under, at man skal ville noget med sig selv. Man skal ikke bare gå på festival og betale sig fra at rydde op. Det skal man selv deltage i, fortæller Esben Danielsen.

Han erkender, at Roskildes profil ikke har været helt klar nok udadtil, og det er en af grundene til, at festivalens profil nu bliver skærpet.

- Der er så mange, der er vokset op med Roskilde Festival og rytmisk musik, som i dag siger, at Roskilde Festival er vores, og der må vi sige nej, det er vi ikke. Vi er 'the next generations' festival. Så hvis man er vokset op med Bob Dylan, så er det dejligt, men Bob Dylan er ikke længere kernen af Roskilde Festival, siger Esben Danielsen.

Forbilledet er Burning Man

Roskilde Festival skærper og tilretter normalt løbende sin strategi, men det er kun hvert femte eller tiende år, at Roskilde Festival tager den store tur som i år. I øjeblikket er man i gang med at gennemføre en ordentlig gennemgang af festivalens værdier med fokus på, hvem festivalen er og vil være.

Og her har Roskilde Festival rettet blikket mod USA, nærmere betegnet Nevadas ørken. Her finder festivalen Burning Man sted. Her mødes kunst og musik i til tider 40 graders varme om dagen og temperaturer omkring frysepunktet om natten. Og så har Burning Man en næsten ren bytteøkonomi, hvor alle har noget med til fællesskabet.

Det sker efter devisen: Jeg giver dig en pandekage, og giver du mig en iskold, svalende pilsner. Ingen penge, bare bytte.

Være med hele vejen

I Esben Danielsens øjne er Burning Man i Nevada en festival, som Roskilde bør lade sig inspirere af, fordi det er en festival, hvor publikum laver det hele selv.

- Jeg tror, at man vil opleve, at der sker rigtig mange ting, hvor publikum bliver udfordret, så hvis de skal komme her, skal de være med hele vejen. Og det kan ske fra stort til småt, fra oprydning til aktiviteter og til kæmpe store events over hele linjen, siger Roskilde Festivals udviklingschef Esben Danielsen.

Skiftet fra Roskilde Festivals ledelse kommer på et tidspunkt, hvor flere har kritiseret festivalen for ikke at trække store og markante navne nok til festivalpladsens Orange Scene.

Facebook
Twitter