Roskilde holder igen med sponsorater

Mange festivaler i den pressede musikbranche indgår store sponsoraftaler. Men Roskilde Festival forsøger at holde igen.

I udlandet er det blevet normalt, at festivaler lader en hel scene eller hele festivalen knytte sig til et bestemt brand. For eksempel lod festivalen Primevera Sound i Barcelona musikmagasinet Pitchfork administrere en hel scene, skriver Berlingske Tidende.

Det er en mulighed, som er oplagt at gøre brug af, men Roskilde Festival har traditionelt set helt andre værdier.

Derfor befinder festivalen sig i en slags gråzone, vurderer lektor og leder af Center for Performancedesign på Roskilde Universitet, Fabian Holt.

- Roskilde Festival er vel lige nu, hvad man kunne kalde en mellemkommerciel festival, og den har stadig et godt ry som non-profit-festival, men i kraft af, at Roskilde Festival hverken længere er lille eller stor og stærkt kommerciel, som eksempelvis Rock Am Ring (tysk festival, red.), så befinder festivalen sig også i lidt af en gråzone, siger han.

Roskilde varsom med synlige sponsorater

Roskilde Festivals aftalechef Hans Christian Smed, der står for alle sponsorater, fortæller, at festivalen så vidt muligt vil afholde sig fra at sælge synlighed direkte.

Men på det seneste er der kommet flere sponsorer ud over det traditionelle sponsorat af Tuborgøl Eksempelvis står H&M for et lejrområde.

Roskilde Festival kan dog ikke tillade sig at gå for langt med sponsorater, vurderer lektor og ekspert i Kultur-og Oplevelsesøkonomi Bent Meier Sørensen fra handelshøjskolen CBS.

- Der vil formentlig være rigtig mange blandt Roskilde Festivals kernepublikum, der vil være meget kritiske over for flere sponsorater. Det er dog helt sikkert noget, som Roskilde Festival er nødt til at forholde sig til og overveje, da det er den vej, meget finansiering går i musikbranchen, siger han.

Afviser sponsorede scener

Musikchef på Roskilde Festival, Rikke Øxner afviser imidlertid sponsorerede scener på Roskilde Festival. Det ville ikke passe ind i Roskilde Festivals profil.

- Der vil vi simpelthen ikke gå på kompromis. Vi har før ladet kunstnere stå for at kuratere indholdet på nogle af scenerne, men deciderede sponsorater vil vi ikke ud i, siger hun.

Roskilde Festival drives af Foreningen Roskilde Festival og donerer overskud til velgørende formål. I alt har festivalen over årene doneret mere end 155 mio. kr. til velgørende formål.

Facebook
Twitter