Bizart og måske klogt freakshow skamroses af anmelderne

Sydafrikanske Die Antwoord leverede en nattefest på Roskilde Festival, der fik publikum og anmeldere til at juble.

  • Bandet Die Antwoord består blandt andre af forsangeren Ninja, hvis rigtige navn er Watkin Tudor Jone. (Foto: Simon Læssøe/Scanpix)
  • Gruppen består af Ninja, Yo-Landi Vi$$er og DJ Hi-Tek. De kommer fra Cape Town i Sydafrika. (Foto: Simon Læssøe/Scanpix)
  • Bandet har i alt udgivet fire albums, hvor det andet var en udvidet version af debutalbummet. (Foto: Simon Læssøe/Scanpix)
  • (Foto: Simon Læssøe/Scanpix)
  • (Foto: Simon Læssøe/Scanpix)
  • (Foto: Simon Læssøe/Scanpix)
1 / 6

Die Antwoords koncert i nat bød på kostumeskift, dansere, balle-rystning, crowdsurfing, moshpits og et ualmindeligt højt energiniveau – og både anmeldere og publikum elskede det.

- … undertegnede måtte danse så meget, at det var svært at tage noter, skriver Gaffas anmelder, der giver intet mindre end seks ud af seks stjerner.

Bundesliga-hår og guldtænder

Den sydafrikanske gruppe gør meget ud af at se ud som om, de ikke har gået så længe i skole.

Hele gruppens stil er omtalt som værende inspireret af den såkaldte zef-kultur, der kort sagt handler om at se fancy og rig ud, selvom du ikke har en krone på lommen.

Især brillerer forsanger Ninja med sit kortklippede pandehår og lange nakkehår samt guldgebis og fængselsagtige tatoveringer. Hans kvindelige medforsanger supplerer med kuglerunde silikonelignende bryster og en ligeledes interessant plæneklipperfrisure.

Og musikken er lige så dum og gennemført som stilen - på den gode måde, siger anmelderne.

Dumt, men en bedre fest end Pharrell Williams'

Gaffas anmelder sammenligner koncerten med et af festivalen absolutte hovednavne.

- Yo-Landi Visser og Ninjas (de to forsangere, red.) optræden var så energisk og tight, at kindgnidende, distanceblændende anmeldermanerer måtte vige for den simple sandhed, at Die Antwoord var svaret på, hvor Roskilde skulle feste, og at vi her fik den folkeligt brede udladning af energi, vi havde fortjent oven på en lunken optræden fra Pharrell.

Politikens anmelder synes, at det hele var virkeligt dumt – og uddeler på den baggrund fem ud af seks hjerter.

- Ja, det var dumt. Faktisk var det et historisk lavpunkt på Orange Scene, og publikum elskede det. Det skal ikke tages for mere, end det er. En løssluppen fest uden andet på programmet end skørhed.

En tsunami af bass ramte publikum

Flere af anmelderne taler om det, der kaldes bass-droppet – altså når musikken bygger op til, at den tunge, tunge bas går i gang. Og det benyttede Die Antwoord flittigt.

- Når bassen droppede, sendte det tsunamitrykbølger gennem et publikum, som ikke blev matchet af meget andet end Die Antwoords energi, skriverhttp://soundvenue.com/musik/2015/07/die-antwoord-154531Soundvenues anmelder, der også giver fem ud af seks stjerner til showet, som publikum også elskede:

- … de mange basarme foran Orange Scene åd showet råt, væltede ekstatisk med og sikrede, i Roskilde-ånden, det bizzares og primitives succes.

Dumt men klogt

Flere anmeldere understreger også, at bare fordi det, Die Antwoord laver, er dumt, betyder det ikke, at de også selv er dumme.

- Die Antwoord er svaret på en langt mere sofistikeret gåde, end de nok selv vil vide af, og tak for det, skriver Gaffas anmelder, der også kalder hele koncerten for "intelligent" udført.

Hos Politiken understreger man, at det langtfra er 'ægte' dumt, men derimod sandsynligvis et koncept udtænkt af folk, der kender den kringlede vej til succes i en musikbranche, der hungrer efter vilde fortællinger.

- De svarer undvigende på spørgsmålet om deres oprindelse i ghettoen, når musikpressen møder dem med dens evige krav om autenticitet. Et levn fra rockens mytologi og hiphoppens regler om at være 4 real. Die Antwoord er sgu ikke for real, skriver anmelderen.

Facebook
Twitter