Marie Key gjorde anmeldernes bange anelser til skamme

Hvordan skulle det gå den lille sangerinde på Roskilde Festivals gigantscene? Godt, viste det sig. Men ikke ligeså uforglemmeligt som ved sangerindens sidste besøg.

Marie Key var glad for at være tilbage på Roskilde Festival efter koncerten på Arena for to år siden, der er et af hendes livs største oplevelser. (Foto: Sara Gangsted © Scanpix)

Anmelderne havde bange anelser.

En bed en negl eller to.

For hvordan overgår man en triumf, man selv har lavet, og laver en intimkoncert med følsomme sange på en scene, der virker uendelig stor, når man selv er knap så stor?

Det gav dansk popmusiks usandsynlige stjerne Marie Key et bud på, da hun spillede på Roskildes frygtindgydende Orange Scene to år efter hendes koncert på Arena, der blev definerende for hende som artist.

Orange Scene er “favoritdræberen”, som Politikens anmelder Kim Skotte køligt konstaterer.

- Mildest talt ikke en intimsfære, skriver han.

Sløv start

I begyndelsen af koncerten magtede “det lillebitte menneske” ikke at fylde “den gigantiske Rolling Stones-scene” ud, mener anmelderen.

En stor scene at fylde ud. (© dr)

- ’Crowd’ og ’Uopnåelig’ fra gennembruddet ’De her dage’ er to blændende hverdagskærlighedssange, men faldt til jorden som vingeskudte turtelduer, inden de kom ud over rampen, skriver Kim Skotte, der alligevel giver koncerten fire hjerter ud af seks mulige.

Orange som intimscene

For langsomt fik Marie Key fat, og det lykkedes hende at etablere Orange som en intimscene, mener anmelderen.

- Ikke nogen ringe præstation!, skriver Kim Skotte og tager hatten af for sangerinden til sidst i sin anmeldelse, som han har kaldt ‘Maries lille Mirakel'.

- Hun gjorde det igen. Ikke mageløst som for to år siden. Men omstændighederne taget i betragtning på en måde næsten lige så imponerende!

Grim dans

Ifølge Berlingskes anmelder var 35-årige Marie Key bedst, da der kom lidt skub under hendes krøllede hår, og hun retorisk spurgte publikum:

- Giver det overhovedet mening at danse?

- Jaaaa!, svarede de.

- Også hvis man danser grimt?

- Jaaaa! råbte de endnu højere.

Uanset hvor mange eller hvor få stjerner, anmelderne gav, er de alle enige om, at Marie Key har charme. På sin helt egen måde.

- Det var helt på sin plads at indlede nummeret ‘Dans’ på den måde, skriver Pernille Smith Larsen, der giver koncerten fire stjerner i Berlingske samt denne karakteristik af de Marie Keyske bevægelser:

- Hun blandede Madonnas firkants-moves fra ‘Vogue’-videoen og en art Matrix-inspireret slow-motion limbo og ‘Thomas Helmig-sjasé’.

Indbegrebet af Marie Key

Mange anmeldere hæfter sig ved Marie Keys kejtede charme på scenen, hvor hun også fik besøg af L.O.C.

- Langsomt fik Key og band spillet sig ind på publikum, godt hjulpet på vej af københavnerens umiskendelige, lidt kejtede men fuldstændig afvæbnende charme, skriver Ekstra Bladets anmelder Henrik Quietsch.

To trommeslagere skulle der til for at blæse Orange Scene op. (© dr)

Han giver Marie Key fire stjerner for at overvinde det orange monster på egne præmisser.

- Key har nemlig noget så sjældent som sin helt egen stemme. Ud over et melodisk flair har hun evnen til at få sagt en hel masse med nogle meget enkle billeder, uden at det bliver banalt.

Publikum sang med

Henrik Quietsch bider især mærke i nummeret ‘Skagen’ ligesom mange andre anmeldere iøvrigt.

Sangen er dedikeret til Marie Keys afdøde far, “hvor hun i løbet af meget få linjer får skrevet både en familiehistorie samt et ikke ukompliceret, men kærligt far/datter-forhold,” mener han.

- En lille genistreg af en sang.

Publikum var glade og kåde på plænen foran Orange Scene. (© dr)

Publikum sang villigt med i den lange hitparade, skriver Soundvenue, der er det medie, der giver Marie Key det højeste antal stjerner; nemlig fem.

- Fra starten var der noget tilbagelænet og lallende dejligt over koncerten, der tog os godt rundt i hendes imposante hitkatalog, skriver Nikolaj Kennov.

Marie Key uden forsvar

Koncerten kulminerede og sluttede med megahittet ‘Uden Forsvar’, som publikum kunne hvert et ord af, hvilket de brugte det sidste af deres festivaltrætte stemmer for at bevise over for deres storsmilende idol på scenen.

- Det var skridsikker pop uden modhage, men det gav mening i den gryende aftensol, skriver Nikolaj Kennov.

Som den allersidste sang gav Marie Key hittet 'Uden Forsvar'. Publikum kunne den udenad, og sangskriveren bag kvitterede med det Marie Keyske smil. (© dr)

Alt i alt var koncerten på Orange ikke uforglemmelig på samme måde som koncerten på Arena i 2013.

- Men mindre kan bestemt også gøre det, som Ekstra Bladets Henrik Quietsch skriver.

- Og gjorde det.

Facebook
Twitter