3 Roskilde-navne der tager kegler hos anmelderne

Både Santigold, Grimes og Choir of Young Believers fik anmelderne op at ringe torsdag eftermiddag

Fra venstre til højre: Choir of Young Believers, Santigold og Grimes høster alle gode anmeldelser for Roskilde-koncerterne torsdag.

Der er flere anmeldelser end der er koncerter på Roskilde. Meningerne er selvfølgelig ofte splittede, og ikke alle koncerter får lige meget opmærksomhed.

Eksempelvis er Gaffa de eneste, der anmelder norske Kakkmaddafakka, og med fem stjerner kalder dem en "fandenivoldsk festraket". Omvendt giver Ekstra Bladet tre stjerner til legendariske House of Pain under rubrikken 'Ren og hip hop".

Men der er flere koncerter fra Roskildes tidlige torsdagsprogram, som anmelderne - for det meste - er enige om skabte fest og flotte musikoplevelser på Roskilde 2016:

(Foto: Yuliya Christensen © 2016 Yuliya Christensen)

1. Grimes

Soundvenue giver electronica-pop eksperimentalisten Grimes fem stjerner for at være "en tornado, der i løbet af en times hektisk koncert aldrig satte farten ned under 200 km/t".

I såfald er en "beskidt ladies night" noget med masser af fart. For det er sådan, Berlingske beskriver Grimes-koncerten, som anmelder Pernille Smith Larsen også kaster fem stjerner ud til.

Politikens Lucia Odoom giver Grimes fire hjerter, men må alligevel have haft en hårrejsende oplevelse:

- Koncerten var kort, men effektiv og sluttede med ’Kill v. Maim’, som hun fortalte var hendes yndlingsnummer. Da hun var færdig, føltes det lidt, som om nogen havde slukket al strømmen. Publikum gik derfra med elektrisk hår, skriver hun.

Gaffa er dog ikke enige med de andre anmeldere og mener ikke, Grimes var tilstede på Arena-scenen.

- De tre stjerner er for festen, lyden og bagkataloget, lyder det til slut i anmeldelsen.

(Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

2.Santigold

Gaffas anmelder er tilgengæld godt begejstret efter at have set Santigold på samme scene tidligere torsdag.

- Første halvdel var klart stærkere end anden, men stadig en vidunderlig popkoncert, lyder det i anmeldelsen.

Også Soundvenue er begejstrede for Santigolds "freakshow":

- Uden forsøg på at være hverken decideret provokerende politisk eller avantgarde, fik sæbebobler, street-dancers og beats kabalen til at gå op i et symfonisk freakshow sammen med hendes neonflimrende skærebrændervokal, skriver anmelderen.

Derimod har hverken Politiken eller Ekstra Bladet særlig meget til overs for den amerikanske sangerinde og producers Roskilde-performance:

- Trods en gæv nok kampgejst føltes koncertens fem kvarter unødigt lang, og hun kunne med fordel have skåret mere ind til benet, skriver Politikens Pernille Jensen.

(Foto: Ólafur Steinar Gestsson © Scanpix)

3. Choir of Young Believers

Dansk-græske Jannis Noya Makrigiannis' kor af unge troende går rent hjem hos Ekstra Bladets Thomas Treo, der giver indie-pop koncerten fem funklende stjerner:

- Opløftende melodilinjer skærer igennem den melankolske grundtone, der flirter med både det symfoniske og det avantgardistiske i de konstant omskiftelige kompositioner, der dog alligevel hænger sammen på smukkeste vis. Alt sammen båret igennem og samlet omkring Makrigiannis' androgyne stemme, der nærmest er et instrument i sig selv, lyder de positive toner fra Treo.

BT nøjes med fire stjerner til Jannis og band - blandt andet fordi Avalon-scenen var for lille til det store publikum:

- Det endte som en meriterende oplevelse på det store lærred i ens indre biograf. I de cirka tre kvarter, hvor der endelig var plads til småtræt festivalmeditation, skriver Jan Eriksen.

Soundvenue giver også fire stjerner, men mener at bandet manglede et publikum til deres svævende "trip":

- Sprogene var for forskellige, og det var først, da bandet spillede knækkede versioner af ‘Hollow Talk’ og ’Next Summer’, at publikum kort meldte sig ind, skriver Jonas Sølberg.