Damon Albarn og syrere gik rent ind hos publikum: Jeg havde gåsehud fra første sang

Damon Albarn åbnede Orange Scene med The Orchestra of Syrian Musicians. Musikken var ukendt, men det gjorde intet for publikum.

De festivalgæster, som dr.dk snakkede med, var rørte over koncerten med The Orchestra of Syrian Musicians. (Foto: MATHIAS LOEVGREEN BOJESEN © Scanpix)

Der var ikke vanlig synge-med-stemning på Orange Scene, da åbningskoncerten fandt sted tidlig onsdag aften.

I stedet bød koncerten med Damon Albarn, afrikanske musikere og flere end 50 medlemmer af The Orchestra of Syrian Musicians på mellemøstlige toner, rap, og en enkelt mellemøstliginspireret udgave af ’Out of Time’, et nummer fra Damon Albarns band, Blur.

Men selvom koncerten ikke bød på nye toner, var publikum alligevel begejstrede – i hvert fald de, som dr.dk talte med lige efter koncerten.

Kunne ikke greje publikum

Viktor Dahl, 22

- Stemningen på scenen var fantastisk. Men jeg kunne ikke greje stemningen blandt publikum. De jublede, når der var en lang tone eller når nogen gjorde noget ekstremt, og ellers zonede de ud i stedet for at prøve at forstå, hvad kunstnerne prøvede at udtrykke.

- Jeg var rørt over den livsglæde, der var på scenen. En fra orkestret nævnte, at Syrien er et land med kunst og glæde og liv. Og på trods af hvad der foregår dernede, kan de mønstre at komme med det til os.

- Det største indtryk var, da de spillede ’Blackbird’. Det er jo en frihedssang, som Paul McCartney har lavet, og det var genialt at spille den i den kontekst, som krigen i Syrien jo er.

Gåsehud fra første sang

Line Møller, 25 år

- Jeg havde slet ingen anelse om, hvem det var, der skulle på scenen, før jeg kom herop. Men det var helt fantastisk, og jeg havde gåsehud fra første nummer. Jeg kender heller ikke Damon Albarn, men jeg kunne godt se, at han var populær.

- Det er oplagt, at Roskilde booker et orkester som det syriske. Jeg synes, man skulle gøre det noget mere. Man ser mennesker på en anden måde med sådan en koncert. Der kommer ansigter på dem, vi ellers kun hører om i nyhederne.

Publikum holdt hinanden i hænderne

Jonathan Södergren, 27 år, svensker

- Jeg kan virkelig godt lide, hvordan Damon Albarn bruger sin status til at få os publikum til at opleve og interessere os for musik fra Afrika og Syrien. Og jeg synes, det er fedt, at Roskilde vælger at sætte fokus på Syrien.

- Hvis du læser aviser, læser du kun om flygtninge, du ser kun had og krig. Men musikerne viste, at Syrien også er meget mere end det, og at landet har en rig kultur, som de kan bidrage med.

- Til den allersidste sang, holdt publikum hinanden i hænderne. Det gjorde det største indtryk.

The Orchestra of Syrian Musicians og Damon Albarn (på billedet) fotograferet på Roskilde Festival onsdag den 29. juni 2016.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Anmelderne mere beherskede end publikum

Helt så begejstrede som publikum var anmelderne dog ikke. Politikens anmelder Kim Skotte gav koncerten tre hjerter og skrev:

- Hånden på hjertet, mødet med de syriske og internationale musikere med vidt forskellig musikalsk baggrund var mindst lige så meget en symbolsk begivenhed som en koncert.

Ekstra Bladets anmelder Henrik Queitsch gav koncerten et hak bedre, fire stjerner, med ordene:

- Den to timer lange seance var mildest talt ujævn, men ånden var god og ikke mindst sufi-sangeren Mounir Troudi var decideret sublim. Og der var med garanti tale om den musikalsk mest spraglede åbning af Orange nogensinde.

Facebook
Twitter