Prisen på en festivalbillet er mere end fordoblet siden 2000

Siden 2000 er prisen på en Roskilde-billet steget meget mere end prisen på cigaretter og Post Danmarks porto.

Prisen på en Roskilde-billet er steget markant mere end priserne på cigaretter og for at sende breve og pakker. (Foto: Per Lange)

Festivaler betyder for mange masser af øl og dermed også masser af tømmermænd. Men deltagerne risikerer også at få ondt i økonomien, når de vælger at indtage Dyrskuepladsen i Roskilde eller bøgeskoven ved Skanderborg.

Prisen for en almindelig billet til Roskilde Festival er steget i så voldsom grad siden 2000, at selv Post Danmarks porto og priserne på cigaretter må se sig slået.

For at få fingrene i en billet til Roskilde Festival skulle man i 2000 have 860 kroner op ad lommen. I dag sælges billetterne til 1910 kroner, hvilket svarer til en stigning i prisen på 122 procent.

Steget langt mere end selv porto og cigaretter

I samme periode er portoen steget med 87 procent, mens cigaretpriserne er steget med 43 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Forbrugerpriserne, som viser den generelle prisudvikling, er derimod kun steget med 30 procent i perioden.

Udviklingen skyldes først og fremmest stigende

udgifter
, fortæller Christina Bilde fra Roskilde Festival:

Dyrere at lave festival

- Der er stigende priser på artister, samtidig med at omkostningerne til at forvandle en mark til en by også bliver dyrere år for år, siger hun.

Hvert år graver Roskilde Festival således flere og flere kabler ned i forbindelse med de mange boder og servicestande, samtidig med at etableringen af flere dankortautomater også koster penge.

- Og så får publikum jo flere dage og scener for deres penge, siger Christina Bilde og henviser til, at festivalen nu strækker sig over otte dage og lige så mange scener.

Endnu højere stigning i Skanderborg

Det er ikke alene Roskilde Festival, der har sat en raket på priserne. Festivalen i Skanderborg,

Smukfest
, har øget prisen med næsten 160 procent - fra 775 kroner i 2000 til 1995 kroner i år.

Men selv om prisen er eksploderet, så

afviser
Per Langpap fra
Smukfest
, at festivalen er blevet en pengemaskine.

- De kæmpe overskud har vi aldrig haft, fordi vi bruger alle pengene igen, siger han.

Flytter rundt hvert tiende år

Ud over de stigende omkostninger til bands, så går det også hvert år cirka 30 millioner kroner til pladsudgifter. Pengene går blandt andet til at lægge rør i jorden, hvor der efterfølgende lægges mindre slanger, som blandt andet fører øl og postevand rundt i området.

- Og når vi flytter festivalen hvert tiende år, så skoven kan blive fornyet, så skal vi lægge nye rør i jorden.

Men er interessen fra gæsterne der stadig, selv om det er blevet forholdsvist dyrere?

- Vi har altid været de dyreste, og vi er aldrig blevet skældt ud over det, siger Per Langpap.

Facebook
Twitter