Se musikken i tal: Roskilde Festival blev global i 1982

Siden den første Roskilde Festival i 1971 er andelen af bands fra udlandet steget stødt fra 25 procent til i dag at udgøre knap 80 procent af programmet.

Andelen af danske bands udgjorde for første gang i Roskildes historie mindre end halvdelen i 1982. Siden da er udenlandske bands blevet en stadig større del af programmet. (Foto: Mads Rafte Hein © DR)

Tilbage i 1971 var det kun hvert fjerde band på scenen, som ikke var dansk. Siden da har piben fået en helt anden lyd. I dag er fire ud af fem kunstnere på Roskilde fra udlandet.

Men hvornår gik Roskilde fra at være primært dansk musik til primært at hente udenlandske kunstnere ind på scenen?

Det kan data om samtlige 3.844 bands, der har spillet på Roskilde fra 1971-2014, give svar på. Det er DR's Undersøgende Databaseredaktion, der på baggrund af tal fra Roskilde Festival, har analyseret landekoderne.

Kurven viser, at allerede det andet år i festivalens historie var andelen af udenlandske bands steget til 44 procent. Så valgte festivalen at skrue lidt ned for de

globale
indslag i et par år derefter, hvor andelen af danske bands steg betydeligt.

Bob Marley viste Roskilde vejen

I slutningen af 70'erne steg andelen af internationale indslag igen - og i 1982 vippede andelen fra 41 procent i 1981 til 52,7 procent. Dermed blev 1982 året, hvor andelen af internationale bands for første gang var større en andelen af danske.

Fabian Holt, der er lektor i musik- og begivenhedskommunikation på

RUC
, fremhæver Bob Marleys koncert som en af de kunstnere, der viste vejen frem for festivalen - den jamaicanske stjerne spillede på Dyrskuepladsen i 1978.

- Det var så småt på det tidspunkt, at andre festivaler i udlandet begyndte at blive mere professionelle. Verdensmusik som Bob Marley slog også for alvor igennem i 80'erne som et populært kommercielt fænomen. Pludselig kunne man opleve afrikanske bands på turne i Danmark, hvilket er noget, Roskilde Festival været med til at introducere, siger han.

MTV og musikmedierne præger danskerne

Den primære årsag til, at hovedparten af navnene på festivalplakaten blev udenlandske i 80'erne, er ifølge Fabian Holt, at festivalen dermed også kunne appellere til et større publikum. Danskerne higede efter udenlandske kunstnere de år - ligesom de jo stadig gør.

- I 80'erne fik man MTV i Danmark, hvilket har spillet en stor rolle. Musikmediernes generelle internationalisering er også en den stor del af det, siger han og peger på, at festivalens kommercielle og kunstneriske ambitioner har været med til at drive den internationale profil frem.

Vil du se programmet for 1982, så klik på 'År' i grafikken, vælg 1982 og se hele spillelisten.

Og så kom YouTube og Spotify...

Rekordåret for største andel af udenlandske kunstnere er 1999. Det år var 81,4 procent af musikerne udenlandske.

De følgende år op gennem 00'erne har andelen svinget mellem knap 70 procent og 79 procent. Det overrasker ikke Fabian Holt, der blandt andet giver vores internetadgang skylden.

- Internettet har revolutioneret vores måde at opdage ny musik på. Det har fået et yderligere skub de seneste år med

Spotify
og YouTube. Undersøgelser viser, at danskerne ikke hører ret meget dansk musik på YouTube, hvilket har været et chok for musikscenen herhjemme, siger Fabian Holt.

De seneste dage har dr.dk Kultur og DR's Undersøgende Databaseredaktion bragt flere historier om musik gennem 43 år på Roskilde Festival. Find dem her.

Facebook
Twitter