Sådan taler du fashionsk

Hvad betyder ord som avantgarde, it-item og trendshow, som modebranchen kaster om sig med? Få styr på modejargonen, der i manges ører er fremmedsprog.

Få et indblik i modens jargon og find ud af, hvad en lookbook og et it-item egentlig er. (Foto: Kasper Palsnov © Scanpix)

Der er igen Modeuge i København, og overalt vrimler det med branchefolk, designere og modebloggere, der taler om lookbooks, visninger og it-items, og hvis du ikke aner, hvad de taler om, så fortvivl ej. DR Kultur har fået moderedaktør på DR K, Chris Pedersen, til at forklare nogle af de mest anvendte modeudtryk i modebranchen.

1. Lookbook

En lookbook er en bog med fotografier af alle de styles, der er i en kollektion. Lookbook'en bruges som et salgsredskab, hvor indkøbere fra butikkerne nemt kan finde rundt i de ting, der bliver vist på catwalken og derefter bestille de ting, som, de mener, kan sælges i butikkerne.

2. Fashionista

Et lidt nedladende ord, der bruges om folk (fortrinsvist af hunkøn), som lever og ånder for mode. Det er hende, som kender sæsonens sko før alle andre og altid ses i de nyeste trends som mavekorte toppe om vinteren eller herrefrakker om sommeren.

3. Avantgarde

Ligesom i kunstens verden er avantgarde en betegnelse for designere, der eksperimenterer med, skubber til og bryder grænserne inden for mode og beklædning. Det er ofte hos avantgardedesignerne, at man ser de første spæde spadestik til når et nyt look som punk, minimalisme og lignende bryder frem kommercielt. Det kan også kaldes ekstremen inden for en stilart.

4. Haute couture

Haute couture er det ypperste inden for modens håndværk. Det er en beskyttet titel, der bliver tildelt af foreningen Chambre Syndicale de la Couture, hvis man opfylder en række specifikke krav. Kjolerne er håndsyede efter mål og ligger ofte på et sekscifret beløb. De vises to gange om året under haute couture-ugen i Paris. I øjeblikket er det kun en lille håndfuld brands, der viser haute couture, deriblandt Chanel, Christian Dior, Atelier Versace, Armani Privé og Valentino.

5. Trendshow

Trendshows hører til på de store modemesser, og betegnelsen dækker over store fælles modeshows, hvor sæsonens trends bliver vist via et miks af tøj fra alle brands.

6. Showpiece

Et showpiece er et stykke tøj, der ikke bliver sat i produktion, som udelukkende er skabt til catwalken. Showpiecet er ofte det, der sætter tonen for et show eller en tyk streg under ideen for showet. Hvis kollektionen handler om blonder, så kan showpiecet være mega-blonder, hvilket bliver kogt ned i de andre styles.

7. Muse

Det er betegnelsen for en kvinde, der inspirerer en designer. Eksempler på ikoniske muser er Audrey Hepburn for Givenchy, Loulou de la Falaise for Yves Saint Laurent og Charlotte Gainsbourg for Nicolas Ghesquière for Balenciaga. Forholdene er stærke, og kvinderne bruges som direkte inspiration, ligesom designeren ofte lader sig inspirere af deres brug af accessories og måden, de sammensætter tøj blandt andet.

8. SS og AW

SS og AW er betegnelsen for sommerkollektion og vinterkollektionen. På engelsk er SS en forkortelse for spring-summer og AW for autumn-winter.

9. Modeshow

En begivenhed, hvor modehusene viser deres kollektioner frem for modepressen, indkøbere og VIP's. Kollektionerne bliver vist et halvt år før, de lander i butikkerne. Showet er en PR-begivenhed, der finder sted for at generere god omtale for brandet og dets produkter.

10. Visning

En intim version af et modeshow, der ofte foregår for under 100 mennesker, og hvor modellerne går rundt mellem gæsterne frem for på en catwalk. I gamle dage blev visningerne især brugt hos de finere skræddere, så kunder og presse kunne komme helt tæt på tøjet.

11. Catwalk/runway

En aflang scene, som modellerne går ud på, når de nye kollektioner skal vises frem. Er løftet fra gulvet, så modellerne fremstår mere ophøjede fra tilskuerne.

12. Chic

Er en betegnelse, der dækker over kvinder, som er elegante, velgroomede og aldrig har et hår sat forkert. Betegnelsen refererer ofte til franske kvinder, som er kendte for deres gode og enkle stil.

13. It-item

Ligesom begrebet It-girl dækker it-item over en ting (oftest en taske eller en sko), som alle kvinder gerne vil have. Af gode eksempler er Balenciagas it-taske Lariat, Chanels 2.55-taske eller Lanvins ballerinaer

14. Modebloggere

Modens nye meningsdannere; kvinder, som tager billeder af sig selv iklædt nyt tøj og lægger dem op på deres blog i en form for stildagbog. De største modebloggere er nu it-piger, som bliver klædt på af de store designere og sidder frontrow til modeshows. Stjernerne tæller blandt andet Hanneli Mustaparta, Elin Kling og Miroslava Duma.

15. High endDækker over tøj i den dyrere ende af skalaen. Ikke couture, men stangtøj i gode kvaliteter og til dyrere priser, blandt andet Saint Laurent, MaxMara, Gucci og Burberry Prorsum. Kan også gå under termen Prêt-à-porter.

16. High street

Dækker over modetøj til billige priser; H&M, Cos, Zara og Mango blandt andet hører i denne kategori. Betegnelsen er desuden en reference til butikkernes beliggenhed, som ofte er på strøget i større byer.

Opdateret den 5. august, Chris Pedersens titel rettet efter jobskifte.

Facebook
Twitter