Salget af vinylplader stiger markant

Mens faldet af musik oplever et endeløst fald, har musikkøberne igen fået øjnene op for den gamle vinylplade. Navne som Madonna, Radiohead og Metallica går forrest.

I den lille butik Sort kaffe og Vinyl på Vesterbro i København står vinylpladerne på række i små kasser. Madonnas Hard Candy ved siden af AC DC's Black Ice og Cat Powers' Dark End of the Street.

Selv om salget ikke er nogen guldgrube for den lille nichebutik, har de fat i den lange ende. Salget af vinyl er nemlig steget markant det seneste år, mens det samlede musiksalg fortsat falder.

I 2008 blev der herhjemme solgt 63 procent flere vinylplader end året før, mens det amerikanske marked for vinyl steg med 89 procent.

En global trend

Trenden er altså global, og hos Sony BMG kan de mærke, at vinylen igen er blevet populær, fortæller salgschef Jan Jensen.

- Salget er klart steget. Der er en helt ny efterspørgsel i butikkerne efter vinyludgivelser. Og selv i katalogerne fra Føtex og Bilka reklamerer de for pladespillere. Det har jeg sgu ikke set længe, siger Jan Jensen til dr.dk/nyheder.

Større udbud, bedre salg

Vinylen oplever sin anden ungdom, og det kan ifølge Jan Jensen skyldes, at flere unge har fået øjnene op for deres forældres pladesamlinger. Især folk, der brænder for musikken, har fået mod på vinylen, mener han.

- De vil godt have den sound, der er på vinyl. Flere ting udkommer også på vinyl, og det betyder meget for salget, forklarer Jan Jensen.

Han skyder på, at der er kommet mellem 20 og 25 procent flere udgivelser på vinyl de seneste år.

Rock og danske musikere

Ikke alle kunstnere har samme varme følelser for vinylen. Hos Sony BMG er det hovedsageligt det de mere rockede udgivelser som Bruce Springsteen og AC DC, der kommer på vinyl, mens poppen fortsat holder sig til cd'en.

Hos Sort kaffe og Vinyl fokuserer de på nichemusikken, men Madonna har dog fundet vej til pladekasserne. Musiker Jonatan Bengta sælger vinyl og kaffe fra butikken, og han er ikke i tvivl om, at vinylen har fået flere tilhængere.

- Man ser flere danske kunstnere får øjnene op for, at der er et publikum til vinyl, siger Jonatan Bengta til dr.dk/nyheder.

Sort kaffe og Vinyl satser dog mere på nicherne alternativ folk og etiopisk jazz, der kan købes på vinyl.

Vinylen har den bedste lyd

Han forklarer det øgede salg med, at når man hører musikken på vinyl, er lyden bare bedre. Det er fuldstændig oplevelse, som han siger. Og så har vinylen den ultimative størrelse.

- Den ligger godt i hånden. Lyden er mere varm, fyldigere og mere klangfuld end mp3, der har en mere skarp og kold lyd, mener han.

Han har selv netop deltaget i musikprojektet Edmund Oak. De har dedikeret indspilningen af deres album til vinyl. Derfor har de sendt den til Tyskland for at få den mastereret, så lyden er optimeret til vinyl.

Mp3 koder hjælper til

Jonatan Bengta er dog ikke mere vinylromantiker, end at han mener, at årsagen til det stigende salg skal findes hos det digitale format.

- Flere udgiver en vinyl med en mp3 kode, så folk også kan downloade albummet til deres iPod, siger Jonatan Bengta.

Lille del af det samlede marked

Selv om salget er steget med 63 procent det seneste år, udgør vinylen fortsat en lille del af det danske marked. Lp'en står for kun 0,3 procent af det samlede salg, viser tal fra pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI.

Alligevel er stigningen imponerende, når man ser på, at de samlede salg ifølge IFPI er faldet med 8,3 procent til 563 millioner kroner.

Den bedst sælgende vinyl i USA sidste år kom fra Radiohead, mens The Beatles Abbey Road kom ind som nummer to og Guns 'N Rosen som treer.

Facebook
Twitter