Skandaler, sextapes og benhård business: Sådan har verdenskendt familie skabt deres mega-succes

Kardashian-Jenner-familiens forretningsforståelse er måske deres mest undervurderede kompetence, fortæller brandingekspert.

(Foto: Illustration: Oliver Seppo © dr)

Kylie Jenner blev i år udnævnt som verdens bedst tjenende celebrity af Forbes.

Kim Kardashian West blev i 2015 én af de 100 mest indflydelsesrige mennesker ifølge Forbes.

Kendall Jenner var i 2018 den bedst betalte model i verden, skriver Business Insider.

Det er ikke familien hvem-som-helst, der nu siger farvel til programmet, der kickstartede deres karriere, nemlig reality-serien 'Keeping Up With The Kardashians'.

- Familien er jo i sig selv ét af de største brands i verden. Det er amerikanernes svar på et hof. De har næsten fået royal status i hele verden, siger Tobias Smidth-Fibiger, der er brandingekspert og administrerende direktør i reklamebureauet McCann.

I 14 år, 20 sæsoner og hundredvis af afsnit har Kardashian-Jenner-klanen underholdt hele verden og taget folk med ind i stuerne, hvor drama, utroskab, løgne og intriger har udspillet sig.

I serien følger vi de fem søstre og hovedkarakterne Khloe Kardashian, Kourtney Kardashian, Kim Kardashian West, Kendall Jenner og Kylie Jenner i deres liv som jetsettere, influencere og benhårde business-skabere.

Og vi taler om en familie, hvor det nogle gange kan føles, at deres ord er lov.

Den yngste i søskendeflokken Kylie Jenner droppede at bruge Snapchat for to år siden på grund af et opdateret design i appen. Efter hun havde offentliggjort det på Twitter, faldt Snapchat-aktierne med 6 procent – altså 1,6 milliarder dollars, ifølge CNN Business.

Kim Kardashian West fik øjnene op for den 63-årige livstidsdømte Alice Johnson. Den berømte reality-stjerne drøftede sagen med den amerikanske præsident, Donald Trump, fordi hun syntes, det var en uretfærdig dom, hun havde fået i 1996 for ikke-voldelig narkokriminalitet. Sagen endte med, at Alice Johnson blev løsladt og genforenet med sin familie igen.

Men hvordan gik familien fra at være en rig men relativ ukendt familie i USA, til at blive nogle af de mest indflydelsesrige mennesker i hele verden?

Mor, manager og idékvinden bag showet

Kris Jenner er kæreste med Corey Gamble, som er tidligere tourmanager for Justin Bieber. Hun er mor til de fem søstre og deres bror Robert Kardashian, der ikke er lige så kendt som søstrene. (Foto: Mike Blake)

Ja, det kan moren, også kaldet momager Kris Jenner, tage en stor del af æren for.

Det var nemlig hende, der meldte familien til programmet.

Inden showet startede, havde vi allerede hørt om Kardashian-Jenner-familien i forbindelse med O.J. Simpsons retssag i 1990'erne, hvor Kris Jenners nu afdøde eksmand Robert Kardashian forsvarede Simpson i hans mordsag.

Da den amerikanske mediepersonlighed Ryan Seacrest i 2006 ledte efter en familie til et nyt reality-show, så Kris Jenner sit snit til at sætte familien på landkortet og tilmeldte dem til programmet.

Efter at kameraholdet en søndag eftermiddag havde været hjemme hos familien og filme, ringede en af kameramændene til Ryan Seacrest og sagde:

- Det er fuldstændig perfekt. Du kommer til at dø, når du ser optagelserne. De er så sjove, der er så meget kærlighed i familien, og så er de mega kaotiske – de smider hinanden i poolen, fortæller Ryan Seacrest i et interview med Cosmopolitan.

Og så kan man jo næsten godt regne ud, hvad der skete, og programmet blev allerede en succes fra start.

Familien bliver ofte omtalt, som den mest magtfulde i verden. I 2015 blev der indgået en kontrakt mellem Kris Jenner og produktionsselskabet 'E!'. Familien fik 100 millioner dollars for at fortsætte med programmet i fire år mere, ifølge Page Six. (Foto: John Shearer © 2011 WireImage)

Har haft en plan fra start

Da showet fik premiere den 14. oktober 2007, havde familien nok ingen idé om, at de snart ville blive én af de mest magtfulde familier i verden.

Kourtney, som er den ældste søster, var 28 år, mens Kylie den yngste kun var 10 år gammel. Den første sæson blev et hit og fik mere end 1,9 millioner seere.

Og siden da er den blevet større og større. Hver gang en ny sæson er blevet annonceret, er internettet gået amok. Men hvis man ikke har været en af dem, der har siddet klistret til skærmen, når et nyt afsnit blev vist, kan man måske undre sig over, hvad det er, der gør dem så specielle.

- Denne serie er noget helt unik, fordi den er så mangfoldig. Næsten alle tænkelige dramaer er med: Ægteskabelige skandaler, kønsskifteoperationer, rappere, der i tide og utide kommer i problemer med politiet, utroskab, psykiske problemer og løgne. Det er jo en vild familie, der ikke er bange for at dele ud, siger Tobias Smidth-Fibiger.

Kvinderne i serien har sans for business og at tjene penge. Og det var faktisk også én af grundene til, at moren Kris Jenner til at starte med meldte familien til showet. I 2006 åbnede de nemlig deres første butik 'D-A-S-H', som sælger tøj og mode til kvinder, netop det år de blev castet til serien.

- Det har altid været min drøm at have en kæde af butikker, så jeg tænkte: "Det her (at blive en del af et reality-show) ville være perfekt, fordi så vil mennesker kende til vores butik. Det vil skabe et kendskab til 'D-A-S-H'-brandet, har Kris Jenner sagt i et interview til 'Interview'.

Og bevidste strategier og bagtanker har Kris Jenner nok haft, mener Tobias Smidth-Fibiger.

- Der er ingen tvivl om, at det har været en plan fra start. Alt er fuldstændig planlagt og tilrettelagt. Det er det, Kris Jenner har kunnet, og det er hun verdensmester i. Både moren og døtrene har været fantastisk dygtige til at fortælle historier om brands. Deres forretningsforståelse er måske deres mest undervurderede kompetence

Og man må sige, at døtrene har fulgt i deres mors fodspor.

Klik dig igennem galleriet her og læs, hvordan de unge kvinder har skabt deres karrierer.

  • Kylie Jenner var en tiårig normal pige, der gik i skole, da programmet rullede første gang. Nu er hun verdens bedst tjenende celebrity. Hun startede milliard-virksomheden Kylie Cosmetics i 2014. Sidste år solgte Kylie 51 procent af firmaet for 600 millioner dollars. Hun har 195 millioner følgere på Instagram. (Foto: Toni Anne Barson © 2020 Toni Anne Barson)
  • Kendall Jenner var 11 år, da showet havde premiere. Nu er hun én af verdens største supermodeller. Hun har gået catwalk for nogle af de mest kendt mærker og været en del af famøse Victoria's Secret Fashion Show flere gange. Hun har 139 millioner følgere på Instagram. (Foto: Vittorio Zunino Celotto © 2019 Getty Images)
  • Familien blev kendt for offentligheden, da Khloe Kardashian var 23 år gammel. Hun lancerede sammen med Emma Grede tøjkollektionen Good American Jeans i 2016, hvor formålet er at favne alle størrelser i ét brand. Ifølge Forbes solgte de for en million dollars den første dag. Hun har 121 millioner følgere på Instagram. (Foto: David Crotty © 2019 Patrick McMullan)
  • Kim Kardashian West blev for alvor kendt i en alder af 27 år. Hun skabte KKW Beauty i 2017 - et make-up brand inspireret af lillesøsteren Kylies make-up-succes. Næsten hver gang der er kommet nye produkter ud, er det blevet udsolgt på få minutter. Sidste år lancerede hun undertøjsserien SKIMS, som ifølge TMZ indtjente to millioner dollars på kort tid. Hun har 188 millioner følgere på Instagram. (Foto: Axelle/Bauer-Griffin © 2020 Axelle/Bauer-Griffin)
  • Kourtney Kardashian var 28 år, da det hele startede. Hun udkom med livstilsbrandet Poosh sidste år, der er “en moderne guide til at leve det bedste liv”, som der står på hjemmesiden. Dog går projektet ikke så godt, som forventet, men den ældste søster mangler nok heller ikke noget. Hun har 101 millioner følgere på Instagram. (Foto: Stefanie Keenan © 2018 Stefanie Keenan)
1 / 5

Brandingeksperten Tobias Smidth-Fibiger mener, at familien har gjort noget helt enestående.

- De følger modellen: Brand first – business later. De har bygget brandet – altså dem selv – op, skabt et kæmpe publikum, som stoler på dem, og det de siger, og efterfølgende har de skabt en business, som de så har tjent svimlende med penge på. De kan lancere hvad som helst nu, og alle vil købe det, fordi det er et troværdigt brand.

Der er altid en bagside

Men det har ikke kun været privatfly, drømmebryllupper og babyshowers det hele.

Der har også været episoder, hvor man kan forestille sig, at de kunne have drømt om at forlade rampelyset for en stund.

Kim Kardashian West oplevede for eksempel en barsk bagside af at være verdensberømt i 2016. I en luksuslejlighed i Paris, som Kim Kardashian West havde lejet, brød to mænd ind i bygningen, hvor hun blev bagbundet, fik en knebel i munden og blev låst inde på toilettet. Derefter stjal indbrudstyvene for hele 59 millioner kroner smykker.

Episoden ændrede den måde, reality-stjernen lægger billeder på Instagram, hvor hun nu ikke poster live-billeder, så hendes følgere ikke ved, hvor hun er lige nu og her.

En anden voldsom episode, der udspillede sig i programmets sæson 18, var da Kim og Kourtney Kardashian kom op og slås for rullende kameraer. Skænderiet handlede om, hvem af søstrene, der ofrer mest for at deltage i arrangementer. Det eskalerede – både skænderiet og på sociale medier. Der var skub, slag i hovedet, og internettet var glødende og chokeret.

Kim Kardashian West har nok været den af søstrene, der har været mest i mediernes søgelys. Og det har hendes sexbånd måske noget at gøre med. I 2007 blev en privat optagelse med R&B-sangeren Ray J offentliggjort i medierne. Igennem årene har hun altså skullet acceptere, at intime nøgenbilleder også kommer frem i mængden, når man søger på hendes navn.

Kim Kardashian West blev i 2014 gift med rapperen Kanye West. Sammen har de fire børn: North, Saint, Chicago og Psalm. (Foto: Karwai Tang © 2020 Karwai Tang)

Ingen succes uden serien og sociale medier

Nu har serien nået sin afslutning, men Kardashian-Jenner-familien har bestemt serien at takke for deres succes, mener brandingeksperten Tobias Smidth-Fibiger.

- Programmet har været afgørende for dem. Uden den eksponering havde de aldrig fået den opmærksomhed, som de har fået. Programmet startede i USA, og så har det løbende spredt sig til hele verden.

Og teknologien har også meget at skulle have sagt.

- De har jo redet på en bølge af teknologi og sociale medier. Kardashian-Jenner-familien har været frontløbere på at formå at skabe en fanskare og et publikum ud fra sociale medier. Ellers havde deres succes aldrig været mulig. De har jo i virkeligheden været den første familie, der har gjort det. De er jo nok nogle af de største influencere, du overhovedet kan købe for penge i verden.

'Jeg føler mig næsten som en del af familien'

En af dem, der sidder klistret til skærmen, når et afsnit lander i Danmark, er Christina Kongstad.

Hun har set alle sæsoner tre til fire gange, hun følger alle søstrene tæt på Instagram, og så har hun en Facebook-side, hvor hun har samlet danske fans af 'Keeping Up With The Kardashians'. Og hun synes, det er meget underligt, at serien stopper.

- Jeg blev selvfølgelig ked af det, da jeg hørte det. Nu har jeg fulgt familien igennem så mange år, at jeg næsten føler, at jeg er en del af den.

For Christina Kongstad er det selvfølgelig livsstilen, glamouren og det ekstravagante, der fascinerer hende. Men mest af alt er det det unikke indblik i en familie med fem søstre, der er bedste veninder: De arbejder sammen, de skændes, de bagtaler hinanden, de slås, og de støtter hinanden, fortæller Kardashian-Jenner-fanen.

Christina Kongstad har fremhævet hendes tre yndlingsøjeblikke fra serien.

  • Da Khloe fik sit første barn - Khloe havde lidt af barnløshed i mange år. Hun havde været mega ked af det, og kærester havde været hende utro. Så blev hun gravid og fødte, og jeg blev bare så glad. Jeg vidste, hvor meget hun havde kæmpet, så da jeg så det, blev jeg så lykkelig på hendes vegne.

  • Bruce bliver til Caitlyn - Det kom som et kæmpe chok. Kylie og Kendalls far, Bruce Jenner, skiftede køn fra mand til kvinde. Jeg kunne virkelig sætte mig i pigernes sted. Det må have været meget voldsomt, at ens far pludselig springer ud som kvinde og får lavet en kønsskifteoperation. Men det var meget rørende at se, hvor forstående de var.

  • Kim og Kanye fandt lykken - Det var jo bare stort og smukt. Kim fandt kærligheden og fik et bryllup, som alle piger kun kan drømme om. Hun var skønheden selv, og jeg tænkte: "Bare jeg kunne være hende for en dag". Det var et stort og smukt øjeblik.

Facebook
Twitter