Skandaleramt advokatfirma er blandt Aros' sponsorer - nu har museet 'grundige overvejelser'

Aros har i øjeblikket 'grundige overvejelser' i forhold til, hvordan man skal håndtere sponsoren Bech-Bruun.

(Foto: Alexander Farnsworth © usage worldwide)

Carlsberg Denmark, Jyllands-Posten, Peter Larsen Kaffe, Philips, Aarhus Universitets Forskningsfond og advokatfirmaet Bech-Bruun er nogle af de sponsorer, man kan støde på, hvis man besøger kunstmuseet Aros.

Men Bech-Bruun er måske en sponsor, der kan få nogle til at spærre øjnene op. For advokatfirmaet er nemlig involveret i det, der er blevet kaldt danmarkshistoriens største skattesag.

En sag, hvor internationale pengemænd har snydt det danske skattevæsen for knap 13 milliarder kroner.

Til næste år begynder en retssag, hvor staten kræver 1,2 milliarder kroner af Bech-Bruun.

Men allerede i sommer blev advokatfirmaet dømt til at tilbagebetale 3,5 millioner kroner for en undersøgelse, de lavede for Skatteministeriet om udbytteskandalen.

Landsretten gav nemlig Advokatnævnet ret i, at Bech-Bruun med den ene hånd rådgav den tyske North Channel Bank, der svindlede med udbytteskat, mens de med den anden undersøgte, hvordan Skatteministeriet havde håndteret skandalen.

Men hvordan forholder Aros sig til denne problematik? 'Kulturen på P1' har stillet museets konstituerede direktør, Lise Pennington, spørgsmålet, men hun har ikke haft lyst til at medvirke i radioen.

Ifølge Aros' konstituerede direktør Lise Pennington sidder man i grundige overvejelser om, hvordan man skal håndtere sagen om Bech-Bruun. (Foto: Laura Bisgaard Krogh)

Hun fortæller dog til P1, at der i museets retningslinjer for sponsorater og fundraising står, at samarbejderne mellem museum og private sponsorer skal være formålstjenligt, og at sponsorerne selvfølgelig skal overholde gældende dansk lovgivning.

Ifølge Pennington sidder Aros derfor i grundige overvejelse om, hvordan man skal håndtere sagen om Bech-Bruun som sponsor.

Dr.dk har i dag forsøgt at få et interview med Pennington, men hun henviser til de svar, hun i går gav 'Kulturen på P1'.

Flere museer har døjet med kontroversielle sponsorer

Det nordsjællandske kunstmuseum Louisiana havde en lignende sag med en kontroversiel sponsor for nogle år tilbage.

Her drejede det sig om den schweiziske bank UBS, som blev idømt bøder på 33,5 milliarder danske kroner for skatteunddragelse.

I dag optræder banken ikke længere på listen over Louisianas sponsorer.

Også flere udenlandske museer har i de seneste år været i stormvejr på grund af kontroversielle sponsorer.

Det gælder for British Museum i London, der havde olie- og benzinselskabet BP som sponsor, mens Guggenheim-museet i New York fik kritik for at samarbejde med Sackler Fonden, der producerer medicin, som menes at være vanedannende.

Demonstranter opførte i 2012 'Macbeth' på British Museum i forbindelse med, at oliefirmaet BP sponsorerede World Shakespeare Festival, som museet var involveret i. (Foto: Luke MaCGregor © Scanpix Denmark)

Begge museer tiltrak demonstranter, som mente, at samarbejdspartnerne handlede uetisk.

Fælles brand for museer og sponsorer er vigtige

Troværdighed, autenticitet og ærlighed er i højsædet for museer og deres brand. Det mener Mads Mordhorst, der er er lektor på CBS og har stort kendskab til virksomheder, institutioner og landes branding.

- Ingen museer ønsker at have en identitet, der fremstår utroværdig og uærlig. Gæsterne kan blive smittet af en dårlig sag og vil ikke besøge museet igen, for det er ikke dér, man vil søge sin identitet. Så er der risiko for, at man vil søge andre steder hen, siger han til 'Kulturen på P1'.

Mads Mordhorst mener derfor, at landets museer ikke blot skal tænke på den daglige ledelse, men også hele tiden have øjne på hvilke sponsorer man har.

- De skal sikre, at der ikke er nogle sponsorer, som overtræder loven. Og så skal sponsoren helst være én, der har samme profil og linje som det museum, det drejer sig om, siger han og tilføjer:

- Sponsorerne skal være med til at bygge museets brand op. Det bedste vil være, hvis der er en fælles branding mellem sponsorerne og museet.

Mads Mordhorst tilføjer dog, at samtlige danske museer allerede følger disse overvejelser et langt stykke hen ad vejen. Men han erkender, at det ikke altid er lige let at være i museernes sted:

- De er på den ene side nødt til at have den type sponsorater for at drive deres virksomhed, men de er også nødt til at sige, at dét, de skal sælge, er troværdighed, autenticitet og identitet.

- Hvis de begynder at sige - vi kan lige få nogle tusinde kroner ekstra her, så gør det andet ikke så meget - så er de ude i en farefuld færd, hvor det kan blive et problem for deres langsigtede udvikling og overlevelse.

Facebook
Twitter