Slut med helt unge piger og drenge: Kendte modehuse sætter aldersgrænser for modeller

Firma bag franske luksusmærker håber at inspirere andre modehuse med nye retningslinjer.

Her ses en flok modeller under et Gucci-modeshow i Milano i februar. Fremover vil ingen af modehusets modeller være under 18. (Foto: Daniele Venturelli © Getty Images)

Fra næste år er det slut med at se modeller under 18 år i reklamer for kendte tøjmærker som Gucci, Saint Laurent og Balenciaga.

Det franske luksusfirma Kering Group – der blandt andet ejer netop disse tre modehuse – har nemlig besluttet, at det skal være slut med at se de helt unge modeller hos dem. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

De nye retningslinjer gælder fra 2020, og hos Kering håber man, at beslutningen vil inspirere andre luksusmærker til at opdatere deres regler på området.

- Vi mener, vi har et ansvar for at skabe den bedste mulige praksis i luksusbranchen, og vi håber at starte en bevægelse, der vil få andre til at følge trop, lyder det fra Kerings bestyrelsesformand, François Henri Pinault.

15-årige alene på modeljob i New York

Chris Pedersen, der er modeekspert og tv-vært på DR K, glæder sig over de nye toner fra Kering.

- Det er en ganske nødvendig beslutning efter flere år, hvor modellernes alder er blevet diskuteret, siger han og tilføjer:

- Det her er en anerkendelse af, at jobbet som model på højt plan er for voksne mennesker. Det er jo en vild branche og et råt job, som kræver meget af modellen og omgivelserne, og som model risikerer du at stå i en fysisk sårbar situation.

Chris Pedersen, tv-vært og tilrettelægger på DR K, har arbejdet med mode i mange år og har blandt andet været moderedaktør på Euroman og chefredaktør på Cover Man. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Han har selv set de helt unge modeller stå i rampelyset.

- Vi skal ikke længere tilbage end til 00'erne, hvor du så unge, danske piger på 15 år, som stod alene på job i New York uden deres forældre, fortæller Chris Pedersen, der også har arbejdet i modemagasinbranchen i flere år.

Kering er dog ikke den første til at garantere, at det er modeller over 18, der pryder deres kampagner for voksentøj.

I forvejen har blandt andet det verdensomspændende modemagasin Vogue droppet de helt unge modeller – og det samme gælder hos modelbureauet Unique Models herhjemme.

Danske modeller skal mindst være 16 år

Modebranchen er for voksne og derfor 'hører det ingen steder hjemme at hyre 15-årige', lyder det fra Jesper Thomsen, der er direktør hos Unique Models i København.

- Som hovedregel skal man være mindst 16 år for at være professionel model i Danmark, og hos os lader vi ikke vores modeller arbejde internationalt, hvis de er under 18.

- Der kan dog være visse undtagelser, men så laver vi aftaler om, at enten forældrene eller vi selv tager med. For eksempel har vi lige haft en 17-årig pige, der fik job for Prada, men i det tilfælde rejste jeg selv med, tilføjer Jesper Thomsen.

For Chris Pedersen er det afgørende, at et af verdens største luksusfirmaer – Kering – nu har taget aktivt stilling i kampen om at forhindre de helt unge på catwalken og i reklamekampagner.

- Én ting er, hvis modelbureauerne laver retningslinjer. Men det hjælper jo ikke noget, hvis de store virksomheder er ligeglade, for der står jo altid en flok unge piger klar fra blandt andet Polen og Rusland til at træde til, siger Chris Pedersen.

Facebook
Twitter