Snart kræver det et login for at se DR's programmer: 'DRTV bliver først godt, når man logger ind'

Håbet er at give danskere et mere personligt relevant DRTV-tilbud, lyder det fra direktøren for Strategi og Brugere i DR.

- Vi har vi gjort meget for et intuitivt og enkelt login-flow. Vi har også samarbejdet tæt med Ældresagen for at sikre, at deres medlemmer får de bedst mulige vilkår for at logge ind, fortæller Lasse Bastkjær Jensen, direktør for Strategi og Brugere i DR. (© DR)

Du kender det måske allerede fra andre streamingtjenester – hvis du skal se programmer, serier og film, kræver det, at du logger ind med brugernavn og en mailadresse.

I løbet af 2024 bliver et obligatorisk login også indført på DRTV. Det har DR meldt ud i dag.

Hidtil har det været op til brugerne, om de ville logge ind eller bare klikke sig rundt i indholdet uden en profil, men i løbet af 2024 er der ingen vej udenom, hvis du vil dykke ned i DR's mange programmer.

- Alle danskere har fortjent et godt DRTV, og DRTV bliver først godt, når man logger ind, siger Lasse Bastkjær Jensen, direktør for Strategi og Brugere i DR.

- Derfor synes vi, at det er en relativ lille barriere, at man bruger nogle minutter på at oprette et login, og derefter både i funktioner og indhold får et mere relevant public servicetilbud, uddyber han.

Hvis du ikke lige fik set TV Avisen, kan du altid se den seneste udsendelse på DRTV. Det vil dog kræve login i løbet af 2024. Til gengæld kan du fortsat se med uden at logge ind, hvis du ser det direkte – altså, samtidig med sendingen på flow-tv. (© DR)

Man kan dog fortsat se livekanalerne uden at logge på, og en husstand kan også nøjes med ét login, da der kan oprettes forskellige profiler til alle medlemmer under samme tag – ganske ligesom vi kender det fra andre film- og serietjenester.

Kun fem procent er logget på i dag

Ændringen sker i håbet om at kunne skræddersy et bedre og mere personligt tv-tilbud til brugerne af DRTV.

I dag viser DR's tv-side nemlig den samme forside til alle, der klikker sig derind, og det er ikke optimalt, ifølge Lasse Bastkjær Jensen.

- Men den der one size fits all-tilgang er ikke særlig forenelig med den måde, moderne mennesker tilgår det at kigge på public service på en streamingtjeneste, siger han.

Derfor vil brugerne næste år skulle logge ind, hvis de ønsker en mere personlig forside med tilbud, der passer lige netop til dem.

Dermed fortsætter udviklingen væk fra den public service-tid, hvor alle så det samme på samme tid, fortæller Hanne Bruun, professor i informations- og medievidenskab på Aarhus Universitet.

- Ligesom da man fordelte indholdet på forskellige tv-kanaler, prøver man her at segmentere brugerne igen. Men nu sker det på andre teknologiske vilkår gennem individuelle valg og algoritmer. Så bekymringen er jo, at folk går ind i ekkokamre og bliver der, siger hun.

Der vil dog stadig være noget indhold, der rammer alle, understreger Lasse Bastkjær Jensen.

- Det kunne være et folketingsvalg eller en ny stor dramaserie. Men der vil også være et element af personligt tilpasset indhold, som gør, at DR gerne skulle blive endnu mere relevant for dig, siger DR-direktøren.

Med et login kan DRTV for eksempel også huske, hvor langt du er nået i en programserie eller film, og du kan også hoppe rundt mellem flere enheder, hvis du for eksempel vil se et afsnit af 'Gift ved første blik' færdig i toget.

- I dag er det omkring fem procent af danskerne, der er logget ind, og dermed er det 95 procent, der går glip af nogle af de her funktionaliteter, siger direktøren for Strategi og Brugere i DR.

Sidste år vandt Mille Jensen 'Den store juniorbagedyst'. Hvis du elsker madprogrammer, kan DRTV fremover hjælpe dig med at finde lignende indhold, men det kræver, at du får det obligatoriske login. (Foto: © agnete schlichtkrull, DR)

Data er et 'dilemmafyldt farvand'

Selvom login giver god mening på en streamingtjeneste, er det også "et dilemmafyldt farvand" hos et public service-mediehus som DR, lyder det fra Hanne Bruun.

Hun er for tiden i gang med at undersøge de europæiske public service-stationers vej ind i en moderne streamingverden – og flere af dem er netop begyndt at kræve login.

- DR har jo ingen interesse i at sælge dine data, men samtidig skal DR forsikre danskerne om, at deres data bliver beskyttet, og at der er en gennemsigtighed i forhold til, hvad data bruges til af DR.

- Men afhængigheden af de store techgiganters infrastruktur er der jo alligevel, for eksempel Apple-tv eller Googles Chrome. Det er en balancegang, siger hun.

For selvom DR kun kræver et vilkårligt brugernavn og din mailadresse – for eksempel en gmail, der jo holder til hos Google – hænger det hele altid sammen på internettet, tilføjer professoren.

- DR har brug for internettet og Apple, Google og de andre store techgigangter, og så bliver man jo en del af hele det netværk, siger professor Hanne Bruun.

Lasse Bastkjær Jensen, direktør for Strategi og Brugere i DR, understreger dog:

- Vi har ikke behov for at indsamle en masse personlige oplysninger. Først og fremmest er det adfærden inde på DRTV, der gør, at vi kommer til at kende dine præferencer bedre over tid.

Det obligatoriske login indføres tidligst i andet kvartal af 2024.