Sportsstjerne lancerer makeup-produkter til mænd: Men vil danske mænd også kaste sig over pudder og dækcreme?

Baseball-stjernen Alex Rodriguez vækker opsigt med sin egen makeup-linje til mænd.

Baseballstjernen Alex Rodriguez har lanceret en concealer til mænd. (Foto: Hims & Hers © Hims & Hers)

Det er en fast del af mange kvinders morgenrutine. At finde makeup-tasken frem og pynte ansigtet lidt op med for eksempel mascara, dækcreme, pudder eller concealer, inden dagen bliver skudt i gang.

Og måske kommer rutinen også til at blive mere og mere almindelig for mænd.

I USA har den tidligere baseballstjerne Alex Rodriguez (også kendt som A-Rod) i hvert fald lanceret et nyt skønhedsprodukt – en concealer, der skal gøre mænds hud flottere, og der er ligeledes rygter om, at popstjernen Harry Styles barsler med en række skønhedsprodukter til mænd.

Og meget tyder på, at der faktisk er en interesse for denne slags produkter til mænd.

Ifølge en undersøgelse fra selskabet Morning Consult fra 2019 svarer en tredjedel af amerikanske mænd under 30 år, at de ville overveje at gå med makeup. Det skriver CNN.

Alex Rodriguez, også kendt som A-rod, har i mange år været en af de helt store baseball-stjerner i USA. Indtil for nylig dannede han par med Jennifer Lopez, og han har fyldt meget i mediebilledet de sidste år. Nu er hans nye projekt makeup til mænd. (Foto: Mario Anzuoni © Ritzau Scanpix)

I Asien har markedet for makeup til mænd de seneste år ligeledes været i vækst.

Samme toner lyder fra Matas, hvor der dog endnu ikke bliver forhandlet makeup-produkter decideret markedsført til mænd.

Derfor har kæden heller ingen tal på, hvor mange mænd i Danmark, der køber makeup. Men ifølge Matas' indkøbschef, Alice Wassard, "kigger vi på, hvordan vi kan afdække behovet for mænd". For det er der nemlig:

- Vi ser alt til mænd vækste, både når det handler om produkter til skæg, hår, hud og så videre. Nu er det acceptabelt for mænd at være forfængelige, siger hun.

Ifølge Alice Wassard er interessen for makeup-produkter til mænd opstået i løbet af de seneste par år, og det er primært i de store byer, at der er en efterspørgsel.

Det skal være 'usynligt' makeup

Det er dog ikke i så høj grad læbestift, øjenskygge og andet meget synligt makeup, mænd efterspørger. Det er i stedet den slags makeup, som ikke umiddelbart kan ses. Concealer, dækstifter, let foundation og farvet dagcreme, der giver noget glød, fortæller Alice Wassard.

- Det er produkter, som giver dem et naturligt, lækkert udseende og gør, at de for eksempel kan skjule en rødmosset hud, uddyber hun.

Spørger man Kenneth Reinicke, der er mandeforsker på Roskilde Universitet, er det da også denne slags "usynlige" makeup, han spår en fremtid i Danmark:

- Det, der bliver lettest at sælge til den traditionelt udseende mand, er noget, hvor man ikke kan se makeuppen, men som gør, at man kommer til at se frisk ud.

Ifølge Reinicke er det ikke urealistisk, at makeup fremover kan blive en del af mændenes "skønhedsrutine".

- Vi vasker jo alle sammen hår og børster tænder, og mænd barberer sig også. Nogle mænd bruger også barbersprit, og så kunne man lige shine sig lidt ekstra op bagefter. Det kunne jeg godt se for mig, siger han.

Det er hovedsageligt yngre mænd, Kenneth Reinicke forestiller sig vil være interesseret i makeup-produkter. Men også mænd i nogle bestemte miljøer, hvor der er forventninger til dresscode eller mænd, der for eksempel skal fremstå præsentable i forbindelse med kundekontakt og salgsopgaver.

"Endelig kan jeg hvile i at bruge makeup"

En af de mænd, der i mere end 20 år har gået med makeup, er designer og entreprenør, Emil Thorup.

Han købte sin første dækstift som 13-årig, og hans nuværende morgenrutine består i concealer, noget bronzefarve til kinder og næse og gel til brynene med farve i. Ifølge Emil Thorup er det helt tydeligt, at der er sket et skifte i forhold til folks opfattelse af mænd med makeup:

- Endelig kan jeg hvile i at bruge makeup og være heteroseksuel. Det er blevet comme il faut. Ingen synes, det er mærkeligt i dag, siger han.

Entreprenør og designer Emil Thorup har brugt makeup i mere end 20 år. (Foto: Celina Dahl © Ritzau Scanpix)

Ligesom Kenneth Reinicke er inde på, er det også Emil Thorups opfattelse, at især de yngre generationer har et mere afslappet forhold til mænd i makeup.

- For nogle år siden skulle jeg gemme min makeup-taske væk, og det kunne være en dealbreaker for nogle piger, at jeg gik med makeup. I dag har personer, der er yngre end mig, en helt anden opfattelse af, hvad det vil sige at være mand, siger han.

37-årige Emil Thorup oplever desuden, at hans mandlige, heteroseksuelle og jævnaldrende venner inden for det sidste år, er begyndt at spørge ind til hans udseende for at få tips og tricks til, hvordan de kan se ud som ham.

- For lad os være ærlige – I haven't aged a day i 10 år, som han siger med et grin.

"Kønnene låner mere og mere hos hinanden"

Hos Euroman har man igennem mange år beskæftiget sig med skønhedsprodukter til mænd. Det vil sige produkter, som eksempelvis shampoo, parfumer og skægpleje.

Men ifølge chefredaktør, Kristoffer Dahy Ernst, har magasinet endnu ikke oplevet, at læserne har efterspurgt indhold om makeup-produkter. Efter hans opfattelse er disse produkter nemlig "fortsat for de meget få". Men han vil ikke udelukke, at Euroman kommer til at have indhold om dem.

- Vi beskæftiger os jo med fænomener og ting, som opstår og er nye. Og på vores modesider har vi da også haft looks med et mere feminint udtryk, noget mere vovet og noget, der bevæger sig væk fra det klassiske jakkesæt, siger han.

Den britiske popstjerne Harry Styles er ikke bange for at lege med feminine udtryk, hvor blonder, øreringe, fjerboa og kjole har været blandt de ting, han har iført sig. Nu skulle han også være på vej med skønhedsprodukter til mænd. (Foto: Andrew Kelly © Ritzau Scanpix)

Kristoffer Dahy Ernst fremhæver netop Harry Styles, som en af de kendte, der udfordrer normerne for, hvordan man som mand kan se ud.

- Det er interessant med disse udviklinger. Det er som om, denne klassiske opdeling af kønnene er begyndt at skride. Man låner mere hos hinanden i forhold til, hvordan man ser ud.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk